Concurrentie Affiliate Marketing

Ik vind accountmanagement binnen affiliate marketing ontzettend belangrijk. Zonder goed accountmanagement is een affiliate campagne ‘gewoon’ een affiliate campagne en is het gemakkelijker voor een publisher om te vergelijken op commissies, campagnevoorwaarden en resultaten. Goed accountmanagement is een factor dat een verschil kan maken. Een
voordeel dat niet in geld of resultaten is uit te drukken. Commissie en campagnevoorwaarden is een lastige factor om op te concurreren.

Je hebt namelijk twee opties, die waarschijnlijk niet binnen jouw mogelijkheden als affiliate marketeer liggen. Optie 1 is om er meer budget in te pompen en hoge commissies uit te keren. Optie 2 is dat je dit
niet kan. Je marges zijn hier niet hoog genoeg voor, affiliate marketing levert (nog) niet voldoende op of je hebt simpelweg niet het budget. Een factor die je wél kan beïnvloeden en optimaliseren en die je positie ten opzichte van concurrenten sterker maakt is accountmanagement.

Je hebt dagelijks te maken als affiliate marketeer met verschillende type publishers. Van kortingscode publishers tot bloggers en influencers. Je probeert in je allerdaagse accountmanagement rekening te houden met deze verschillende type publishers en hun verwachtingen, maar doordat je te maken hebt met verschillende type publishers heb je ook te maken met verschillende type verwachtingen. Hoe ga je hiermee om? Ik zet een aantal tips voor je op een rij.

Toon interesse in je publishers

Ik vind dat de basis bij goed accountmanagement ligt in weten wie je publishers zijn. In je affiliate campagne zie je uiteraard de affiliatesite namen, het sitetype (bijvoorbeeld een vergelijkingssite), in welk segment zij vallen (bijvoorbeeld Reizen en Vakanties) en soms zelfs een korte sitebeschrijving. Deze informatie is goed om te weten om een beeld te vormen bij je publisher, maar is een kleine basis.

Hoe kom je erachter wat de beweegredenen zijn van je publishers? Waarom zijn ze deze website begonnen? Hoe vol passie zitten zij? Er is maar één manier om hier achter te komen: vraag het. En dan het liefst nog zo persoonlijk mogelijk. Een bericht via het affiliatenetwerk of een e-mail kan, maar het komt nog krachtiger over als je een publisher uitnodigt op kantoor of hen persoonlijk via een telefoontje te woord staat.

Wat voor vragen kun je dan het beste stellen? Probeer het gesprek zo luchtig en gemakkelijk mogelijk voor iedereen te houden. Niemand zit te wachten op een geforceerd kringgesprekje.

Vragen waar je wel aan kan denken om te stellen zijn:

– Hoe lang ben je nu bezig met je website?
– Hoe ben je op dit idee gekomen? Waar komt deze passie vandaan?
– Wat vind je zo leuk aan het opbouwen van een dergelijke website?
– Hoeveel tijd in de week besteed je aan je website?

Vergeet niet: het is geen interview, het is een gesprek. Viel je iets op aan de website, zie je extra mogelijkheden of wil je een complimentje maken? Zeker doen en zeker bespreekbaar maken!

Door de drijfveren van je publishers te achterhalen, begrijp je hun invalshoek beter. Daarnaast vinden publishers het over het algemeen fijn als een organisatie de tijd neemt om contact met hen te onderhouden, graag meer over hen wil weten en via deze weg ook meer over het bedrijf kan leren (het gesprek hoeft namelijk niet één kant op te gaan). En weet je wat het mooie hiervan is? Het levert je bonuspunten op bij de affiliate partner, maar ook intern. Je creëert draagvlak bij de publisher, je kan de samenwerking naar een hoger niveau tillen en dit resultaat vaak ook in betere resultaten.

Door te weten wat jouw publishers drijft, zorgt ervoor dat je situaties kunt zien aankomen maar ook op de juiste manier in situaties handelt. Vragen kun je zien aankomen of zelfs voorkomen door de juiste informatie op het juiste moment te communiceren, en kun je behoeften signaleren en oppakken. Bijvoorbeeld door op het juiste moment nieuwe promotiematerialen of aanbiedingen aan je campagne toe te voegen.

Potentie? Ga ervoor!

Merk je tijdens je gesprek dat de website van de publisher en de publisher zelf vol potentie zit en wil je de samenwerking graag intensiveren? Dan is dit het moment dat je de brug kan slaan. Je zit immers al om tafel of hebt elkaar aan de telefoon, je hebt elkaar beter leren kennen en je weet wat hen drijft.

Het kan zijn dat het al een inkoppertje is door de informatie die gegeven is, maar vraag eens wat de betreffende publisher verwacht van een adverteerder. Sommige publishers kunnen niet meteen antwoord geven omdat ze het niet weten, anderen zullen al hun ideeën met je delen. Als je het gevoel hebt dat een dergelijke vraag zo uit de lucht komt vallen, geef dan ook zeker context. Ik ben hier zelfs voorstander van: context creëert begrip. Leg uit dat je graag het accountmanagement wil optimaliseren en intensiveren en dat je graag met de affiliate campagne(s) meer aan de verwachtingen van de publishers wil voldoen. Je vindt de mening van publishers hierbij belangrijk en daarom vraag je dit aan hem of haar. Doordat je laat zien dat je waarde hecht aan de mening van de publisher, zullen zij geneigd zijn je te helpen.

Beeld je zelf eens in dat een organisatie jou om je mening vraagt en ook werkelijk bereid is om hier iets mee te doen. Ik zou het persoonlijk erg gaaf vinden om met een organisatie mee te denken als publisher zijnde. Daarbij zou ik me ontzettend gewaardeerd voelen.

Wat nu?

Je weet door dit gesprek zijn beweegredenen en verwachtingen. Ga meer gesprekken aan! Zo krijg je een compleet beeld van de verwachtingen en beweegredenen en hier kun je een accountmanagement strategie omheen bouwen. Met welke publishers wil je persoonlijk contact onderhouden? Hoe ga je voorzien in de genoemde verwachtingen? Wat heb jij nodig van de organisatie waar je voor werkt om het accountmanagement te verbeteren en naar een concurrerend niveau te tillen?

Blijf je vooral altijd verplaatsen in een publisher: als je een eigen website hebt opgezet, hoe moeilijk of makkelijk ook, dan heeft dit je altijd moeite, tijd en energie gekost. Je wilt hier graag voor beloond worden, daarom ben je immers met affiliate marketing gestart. Maar als je een keuze zou moeten maken tussen een campagne waarvan je weet dat er door de accountmanager naar je word geluisterd, waar je mee kan denken én commissie krijgt of een campagne waar puur commissie wordt uitgekeerd per sale: dan is de keuze toch snel gemaakt?

Niet vergeten: doemdenken is zinloos en brengt je niet verder binnen affiliate marketing (noch ergens anders). We hebben enkel uitdagingen! Tijdstekort? Zelfs met de kleinste tijdsbudgetten kan effectief en creatief worden omgegaan om aan de verwachtingen van publishers te voldoen. Geen tijd? Een telefoontje kost je 10 minuten op een dag. Een strategie opzetten kost tijd, maar hoeft niet in 24 uur bedacht te worden. Neem daar dan ook je tijd voor.

Tot slot: succes met concurreren binnen affiliate marketing en vergeet niet: je publishers zijn key!

 

Afbeelding copyright: © Tashatuvango via Fotolia