Affiliate marketing en stedentrippen: beide vallen ze bij mij onder het kopje passie. In mijn vrije tijd maak ik namelijk graag een stedentrip en het is mij opgevallen dat voor het maken van een stedentrip eenzelfde soort denkwijze vooraf gaat als bij affiliate marketing vanuit een publisher.

Het maken van een stedentrip

Eens in de zoveel tijd gaat het bij mij kriebelen: het maken van een stedentrip. Of het een stad is die op mijn bucketlist staat, of een stad waar toevallig de tickets voor het vervoer op dat moment goedkoop voor zijn, dat maakt niet uit. Als de keuze eenmaal is gemaakt voor een stad, dan kan het voorbereiden beginnen. Het kopen van de vervoerstickets, het vrij nemen van werk. En natuurlijk bovenal: het maken van een plan voor de stedentrip zelf. Wat is er te doen? Wat wil ik doen? En hoe plan ik dat zo efficiënt mogelijk in?

Je bedenkt een plan

Ik maak een lijstje met bezienswaardigheden die ik graag wil zien, en ik plan daar een route omheen die zo min mogelijk tijd kost maar waarin ik zoveel mogelijk kan zien en doen. Het liefst zoveel mogelijk te voet of per fiets, zodat ik zoveel mogelijk van de omgeving zie en zoveel mogelijk cultuur mee krijg. Maar op het moment dat je echt meters wil maken en puur achter de bezienswaardigheden aan wil gaan, dan is openbaar vervoer of de hop-on hop-off bus ook een optie.

Het is tijd om te gaan…

Dan is het moment daar: tijd voor de stedentrip. Je bent ruim op tijd bij het vervoersmiddel aanwezig, maakt de reis en checkt in op je verblijfplaats. Dan kun je het voorbedachte bezienswaardighedenplan gaan volgen. En raad eens? Het verloopt nooit volgens plan. Het is strak op elkaar gepland en de mooie dingen die je onderweg tegenkomt nemen toch meer tijd in beslag dan je dacht. Je maakt extra uitstapjes, waardoor je andere dingen moet laten. Je maakt keuzes waarvan jij denkt dat ze je het meeste inspiratie en plezier gaan opleveren. En voor je het weet maak je de reis weer terug naar huis en zit je weer op kantoor. Terug in het ‘normale’, hedendaagse leven.

Maar hoe staat dit in verhouding tot affiliate marketing?

Nu je bovenstaande leest met affiliate marketing in het hoofd, dan snap je waarschijnlijk al waar ik heen wil. Als publisher start je jouw website vanuit een passie: een onderwerp dat je intrigeert of een site waarmee je anderen wil helpen (bijvoorbeeld kortingscodes of vergelijken). Je gaat ermee spelen en gaat nadenken: wat is een goede domeinnaam? Hoe wil ik mijn website inrichten?

Je start met affiliate marketing

En als je een eerste start hebt gemaakt, dan wil je contact gaan leggen met bedrijven. In plaats van dat je tickets voor een vervoersmiddel koopt, leg je contact via affiliate netwerken met organisaties die je in sneltreinvaart mee kunnen gaan nemen en waardoor je van jouw hobby uiteindelijk werk kunt maken.

Eenmaal aangekomen op de plek van bestemming: een website waar je aan bouwt met één of meerdere organisaties achter je die in het concept geloven (middels affiliate marketing uiteraard: je hebt toegang tot hun campagnes). Je hebt een route uitgestippeld, een strategie. Een visie hoe je jouw website voor je ziet.

Er zijn wat uitdagingen waar je tegenaan kan lopen…

Maar onderweg kom je meer tegen en kan je visie ietwat veranderen. Je komt bezienswaardigheden (optimalisaties, kansen, uitdagingen) tegen die meer aandacht vereisten dan je in eerste instantie dacht, dus je moet om meters te maken andere punten laten liggen of in de koelkast zetten.

Je doet wat jou goed lijkt

Je maakt keuzes waarvan jij denkt dat het onderaan de streep meer zal gaan opleveren. Aan het einde van de reis heb je de kans om dingen te finetunen, uit te breiden en te optimaliseren. Je hebt gekozen voor een solide basis voor jouw publisherwebsite en de rest volgt later. Een website is nooit helemaal af, en dat is absoluut niet erg. Zolang je maar met je passie bezig bent en ervan geniet.

De dagelijkse manier van denken helpt je bij affiliate marketing

Ik geloof dat de manier van denken om goed bezig te zijn met affiliate marketing zit in je dagelijkse manier van denken. Hoe je voorbereidingen treft voor een stedentrip is een voorbeeld, zo zijn er nog veel meer zaken in het leven die een plan vereisen. Ik geloof dat je deze manier van denken ook door kan trekken in affiliate marketing en je daarmee, doordat het al een onderdeel van jou is en niet hoeft te worden aangeleerd, een grote stap verder bent tot het succes van jouw publisherwebsite.

 

Afbeelding copyright: © Sebra via Fotolia