Je kan geen blog open klikken of je leest over influencers. Het is hot en iedere organisatie heeft ‘ineens’ influencers nodig om een grijs gebied aan doelgroep te bereiken. De doelgroep die je anders nooit bereikt. Maar gaan influencers en affiliate marketing ook samen?

Allereerst influencers: wat betekent dit hippe woord? Influencers zijn individuele personen die zich op social media bevinden en een groot bereik hebben gecreëerd onder een specifieke groep mensen. Dit doen zij bijvoorbeeld door te bloggen, maar ook Instagrammers zijn influencers: middels beeld creëren zij veel volgers en daarmee een groot bereik.

Dit is een ideale kans voor organisaties om een deel van de doelgroep te bereiken, die je anders misschien niet zo makkelijk bereikt of overtuigd. Zo breng je jouw merk bij de juiste mensen onder de aandacht en komt dit overtuigend en daadkrachtig over.

Influencers kunnen, net zoals veel bloggers, contentsites en andere publishertypes, vanwege het bereik dat zij hebben gemakkelijk een fixed fee vragen voor het (meerdere malen) plaatsen van een uiting voor jouw merk of jouw organisatie. Toch zijn er een aantal gevallen waarbij influencers en affiliate marketing een goede match zijn.

Affiliate marketing wordt uiteraard ingezet als marketingkanaal om zoveel mogelijk additioneel verkeer en additionele sales binnen te halen tegen zo klein mogelijk risico. Je betaalt immers commissie per sale of lead. Maar een andere belangrijke KPI binnen affiliate marketing is branding. Als een publisher een banner of ander promotiemateriaal van jouw organisatie plaatst, of een blogartikel schrijft over jouw product, dan is het niet meteen een gefaalde samenwerking als er geen sales uitkomen. Dan heeft het nog steeds een branding waarde. Deze branding waarde kost je op dat moment dan alleen geen geld, als er geen sales of leads uit voort komen.

Influencers creëren een extra stuk bereik voor jouw organisatie of jouw merk, wat als eerste een branding doel heeft maar waar ook sales uit kunnen komen. Je kijkt er dan op een andere manier naar, een manier die anders is dan normaal maar nog steeds succesvol kan zijn.

Als influencer kun je regelmatig samenwerkingen aan gaan met grote organisaties op basis van fixed fee. Maar als een influencer weet dat de organisatie groot en bekend is en een conversieratio inschatting kan maken dan hoeft er niet perse met een fixed fee gewerkt te worden.

Bijvoorbeeld: als de influencer veel bereik heeft met het publiceren van hot spots, plekken waar je moet zijn geweest en jij als eetcafé wil graag een samenwerking aangaan met deze influencer. Dan is er een grote kans dat de influencer de match met het bedrijf zo goed vind dat zij bereid is op een andere manier samen te werken. Bijvoorbeeld op basis van commissie per lead, waarbij in dit geval een lead een reservering is bij het eetcafé.

Ook zou je een influencer kunnen overtuigen om een review te delen van een bepaald product waarbij zij een tracking link mag plaatsen, als jij het betreffende product naar diegene toestuurt. Het staat hier allemaal in het teken van de juiste doelgroep bereiken, zonder teveel kosten te maken en waar in mijn ogen zeker een conversieratio aan te hangen valt.

Influencers binnen affiliate marketing

De grote influencers met een enorm bereik zal je soms zelfs nog moeten overtuigen om affiliate marketing in te zetten als online marketing kanaal. Er zijn ook influencers binnen affiliate marketing. Dit kunnen uiteraard ook een aantal grote jongens zijn, maar ik vind zelf de kleinere, met potentie het meest interessante.

Neem eens een kijkje in jouw affiliate marketing campagne bij alle publishers die zich hebben aangemeld. Welke individuele personen heb je die een blog of social account hebben met een semi bereik? En bovenal: waar zie jij potentie in? Geloof me, deze heb je zeker in je publisherbestand. Bloggers met een paar honderd volgers waar potentie in zit, kunnen op korte termijn met eventueel extra begeleiding uitgroeien tot grote influencers. Benader deze publishers en help hen op weg.

Neem de potentieel grote influencers mee in jouw visie op affiliate marketing: geef hen de juiste links van jouw website, de juiste tips voor conversieoptimalisatie en misschien zelfs tips hoe ze nog meer volgers kunnen krijgen. Ze zullen je hier dankbaar voor zijn en je vergroot je eigen kansen dat ze bij meer volgers je nog steeds zullen promoten. Desnoods tegen gereduceerd tarief.

Volg de trend en werk met influencers samen. Maar dan wel vanuit affiliate marketing zodat je risico’s geminimaliseerd blijven in dit branding avontuur.

 

Afbeelding copyright: © Weedezign via Fotolia