Vandaag, 21 september 2016, heeft affiliate netwerk TradeTracker een nieuwe analyse feature voor zowel adverteerders als publishers gelanceerd. Met de zogenoemde conversiepad tracking kun je gemakkelijk zien hoe het conversiepad is verlopen.

TradeTracker Conversiepad tracking voor adverteerders
De conversiepad tracking voor adverteerders geeft inzicht in de touchpoints van de klant die uiteindelijk een sale heeft gedaan. Deze extra inzicht helpt adverteerders om publishers die vaak in het begin van het conversiepad zitten (de initiator), maar haast niet de sale afmaken (de converteerder) toch op waarde te schatten. Zonder de initiator bestaat er een kans dat de sale niet had plaats gevonden. Zo kan een adverteerder ervoor kiezen om deze publisher extra tegemoet te komen met een kleine (financiële) bonus, bijvoorbeeld extra commissie of een klein presentje, of gewoonweg samen te sparren hoe de initiator de converteerder kan worden.

Ik denk dat vanuit adverteerders vaak te zwart wit wordt gedacht over het conversiepad. Content publishers zitten veel in het begin van het conversiepad, kortingscode- en dealpartijen aan het einde. De TradeTracker conversiepad tracking laat zien dat iedere sale op zichzelf staat en niet zwart wit is. Content publishers kunnen ook de enige touchpoint bijvoorbeeld zijn in een sale, zonder dat er een standaard converteerder publisher in dit pad treed.

TradeTracker Conversiepad tracking voor publishers
De conversiepad tracking voor publishers geeft de publisher meer inzicht in hoe de sale die hij heeft gesloten, en welke partijen hiervoor af gaan. Hij heeft zelfs de keuze om zijn statistieken openbaar te maken. Maar hier zit een klein kanttekeningetje aan: als jij besluit om geen statistieken openbaar te maken, dan zul je ook die van anderen niet zien. Dan blijft de gedeelde data bij het publishertype, bijvoorbeeld content of vergelijkingssite.

Als je wel besluit je statistieken openbaar te maken, dan kunnen anderen die deze optie ook aan hebben staan zien op welke plek in het conversiepad jij zit. Maar dat geldt uiteraard ook vice versa. Jij ziet ook de publishers die voor jou in het pad hebben gezeten. Als jij niet de converteerder was voor de sale, dan krijg je de data ook niet te zien. Zo kun je niet leren van de converteerders, maar zeker wel van de initiators en de tussenliggende publishers. Doe daar je voordeel mee: extra inspiratie kan geen kwaad en vooral weten hoe jouw sales tot stand komen.

Maar wat doe je als je haast geen converteerder bent en daarmee geen data hebt om te zien op welk punt je in het conversiepad zit?
Vooralsnog ben je dan afhankelijk van de adverteerder. Je ‘moet’ afwachten tot je vanuit hen benaderd wordt met een voorstel omdat je niet de converteerder bent maar een andere rol in het conversiepad vervuld. Of je trekt de stoute schoenen aan en benaderd de adverteerder om data te delen omtrent initiator – assist – converteerder: zo kun je zelf conclusies trekken op basis van deze data en zelf een voorstel doen naar de adverteerder toe.

Wil je aan de slag met het affiliate netwerk TradeTracker? Meld je dan nu aan als adverteerder of publisher op TradeTracker.nl.