Nieuwe publishers voor jouw campagne?

Ben je ook altijd op zoek naar nieuwe publishers die je campagne kunnen verrijken? Dan ben je niet de enige. De meeste adverteerders zijn regelmatig op zoek naar nieuwe publishers die een goede, kwalitatieve bijdrage kunnen leveren aan hun campagne. Maar hoe kom je aan nieuwe publishers?

Zet het accountmanagement bij je affiliate netwerk in

Een aanvraag bij je accountmanager van je affiliate netwerk neerleggen of zij nog affiliate publishers in de ‘aanbieding’ hebben die nog niet aangemeld zijn voor jouw campagne. Maar wel actief zijn voor de concurrent: met resultaat! Zo vind je toch een aantal nieuwe publishers.

De uitdaging die hierin ligt is dat je hen wel moet overtuigen om jouw organisatie of merk ernaast te promoten. De ene publisher is hier gemakkelijker in te overtuigen dan de andere. En de vraag is of je als adverteerder prioriteit wil en kan geven aan het overtuigen van deze publishers. ‘Graag of niet’ is een mentaliteit die hier in mijn ogen al snel bij komt kijken. Maar hé, wie weet heb je mazzel en vind je een dolenthousiaste publisher die je heel graag wil promoten en blij is dat hij via het netwerk is benaderd! Dan heb je snel een nieuwe top publisher gestrikt.

Raadpleeg je netwerk

Je kan zelf binnen je netwerk op zoek gaan naar nieuwe publishers. Deel binnen je netwerk dat je op zoek bent naar nieuwe publishers voor je campagne, ga uit van wat mond-tot-mond reclame (of van veel likes op een post) en fingers crossed op nieuwe publishers. Jammer genoeg is het slecht meetbaar en weet je niet exact hoeveel publishers eruit komen, maar wie niet waagt die niet wint.

Vind ze zelf!

Mijn gouden tip voor adverteerders die op zoek zijn naar nieuwe publishers is om zelf op jacht te gaan. Zoek en gij zult vinden. En met als bonus dat je een extra vinger aan de pols kan houden over de kwaliteit. In vier stappen naar nieuwe publishers, die kwalitatief verkeer en toegevoegde waarde leveren. Here we go!

Stap 1. Neem je huidige publisher bestand onder de loep

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je al een groep publishers hebt die enigszins resultaat leveren. Sla anders deze stap over en ga door naar stap 2 op basis van logisch nadenken. Dat is ook prima te doen.

Maar eerst stap 1: bekijk eens of je binnen je huidige publisher bestand groepjes kan maken op bijvoorbeeld onderwerp. Welke groep performed het beste? Mis je onderwerpen waarvan jij denkt dat deze van toegevoegde waarde zouden zijn als je daar publishers van zou hebben? Als je hier even de tijd voor uittrekt, dan kom je zeker met een vijftal onderwerpen aan die of goed performen, of waar potentie in zit.

Stap 2. Verbind de onderwerpen aan de zoekvolumes

Noteer de onderwerpen in een tabel, horizontaal naast elkaar. Zet er een lijntje onder, zodat je er woorden overzichtelijk onder kunt zetten. Welke zoekwoorden schieten je te binnen op basis van deze onderwerpen? Laten we het voorbeeld tastbaar maken.

Stel: je richt je op verschillende soorten voedsel, waar men extra informatie over wil over het online kopen. Ik heb een voorbeeldje in onderstaand tabel gezet, heel basic maar het geeft een visueel idee hoe je een dergelijke opzet het beste kan invullen. Je kan hier soortgelijke zoekwoorden plaatsen, waarvan jij denkt dat zoekverkeer op zou kunnen zitten.

voorbeeld tabel nieuwe publishers

Stap 3. Google is your best friend. Googlen maar!

Ben je klaar? Bekijk eens de zoektrends op deze zoekwoorden via Google Trends of als je ook gebruik maakt van Google Adwords gebruik dan de zoekwoordplanner. Waar zit verkeer op?

De zoekwoorden waar veel verkeer op zit, zal ook veel concurrentie op zitten. De kans is klein dat je hier op de eerste twee tot drie pagina’s in Google goede potentiële publishers gaat vinden omdat de plekken op deze pagina vaak opgenomen worden door grote organisaties. Maar ook hier: wie niet waagt, die niet wint. Zeker een poging wagen op basis van deze keywords.

Denk ondertussen na over een meer longtail variant van je zoekwoorden. Zoek een niche op. De concurrentie is op deze zoekwoorden lager waardoor de kans groter is dat je publishers op de eerste twee tot drie pagina’s vind. Fruit online bestellen is een longtail zoekwoord, maar als je website veel over aardbeien gaat dan is aarbeien online bestellen een goede vertakken waar mogelijk ook verkeer op zit, maar de concurrentie lager is.

Stap 4. Trek de stoute schoenen aan…

Als je op de juiste woorden zoekt, kom je verschillende partijen tegen die goed op content scoren maar of nog niets doen met affiliate marketing of de concurrent promoten. Trek de stoute schoenen aan en benader de partijen waar jij potentie in ziet.

Ze zullen niet allemaal reageren, 100% respons kun je niet op rekenen. Maar partijen die bereid zijn om met je samen te werken, voor het eerst via affiliate marketing of je naast de concurrent wil plaatsen, én op een positie staan op één van de eerste drie pagina’s op Google hebben bereik. En daarmee potentie tot succes.

Niet alle partijen hebben contactgegevens op hun website. Check in dit geval altijd voor de zekerheid of ze niet bij het affiliate netwerk aangemeld zijn via waar jij jouw campagne hebt draaien. Je accountmanager kan hen dan alsnog voor je benaderen.

Het vergt tijd om via deze weg publishers te vinden, te benaderen en te overtuigen. Maar als je hen eenmaal hebt gevonden, benaderd én overtuigd, dan heb je zelf nieuwe publishers voor je campagne geworven die aan de juiste kwaliteitseis voldoen. En je nieuwe publishers zullen mooie resultaten leveren. Ik spreek uit ervaring.

 

Afbeelding copyright: © Matthias Enter via Fotolia