Sebastien Momerencysebastien

Sebastien Momerency is Marketing, Creative & Digital Director bij Plopsa Group – Studio 100 en is al 7 jaar actief in de affiliate wereld. Via 5 vragen aan… neemt Sebastien je mee in de affiliate campagnes van Plopsa, die zowel in Nederland als België gepromoot worden, en de grootste verschillen tussen beide markten.
 

Mijn affiliate droom is om nieuwe mensen met Plopsa kennis mee te laten maken.

 
Ik stel Sebastien de volgende vijf vragen:
Vraag 1: Plopsa is een Belgische organisatie, die via affiliate marketing zowel via België als Nederland kan worden gepromoot. Wat zijn de grootste verschillen tussen de Nederlandse en Belgische markt wat betreft het promoten van Plopsa?
Vraag 2: Waar merk je dat behoefte aan is onder Plopsa’s Nederlandse publishers? Is dit anders ten opzichte van Plopsa’s Belgische publishers?
Vraag 3: Zijn de affiliate gerelateerde ontwikkelingen in de Nederlandse en Belgische markt voor Plopsa gelijk? Wat speelt er nu in beide markten en hoe speel je hierop in?
Vraag 4: Heeft het nog zin voor (startende) publishers om zich aan te melden voor de campagne van Plopsa?
Vraag 5: Wat is in jouw ogen het geheim voor succesvol affiliate marketing?
 

Plopsa Group draait zijn affiliate marketing campagnes via TradeTracker.


 

Vraag 1: Plopsa is een Belgische organisatie, die via affiliate marketing zowel via België als Nederland kan worden gepromoot. Wat zijn de grootste verschillen tussen de Nederlandse en Belgische markt wat betreft het promoten van Plopsa?

De Nederlandse markt is gevoeliger voor exclusieve deals en acties. De impulsreactie is er veel hoger. Belgen twijfelen iets meer. In een online campagne is het dus in NL belangrijk om de deal zo duidelijk mogelijk te communiceren met een directe call to action. Terwijl het in België beter is iets meer informatie te geven. Daar scoort de retargeting (ook via affiliate) veel beter omdat mensen dus eerst nog twijfelen om van de aanbieding gebruik te maken.


 

Vraag 2: Waar merk je dat behoefte aan is onder Plopsa’s Nederlandse publishers? Is dit anders ten opzichte van Plopsa’s Belgische publishers?

Nederlandse publishers vragen specifiek om exclusieve deals die enkel zij kunnen aanbieden. We respecteren dat ook zoveel mogelijk door met een goeie planning te werken. Ze vinden het ook belangrijk dat de promotie gepersonaliseerd is en ze gebruik kunnen maken van een actiecode gelinkt aan de naam van hun website of medium. In België neemt men eerder de lopende acties en algemene promocodes over.


 

Specifieke actiecodes websites en cashbacksites werken in Nederland heel goed voor ons.

 

Vraag 3: Zijn de affiliate gerelateerde ontwikkelingen in de Nederlandse en Belgische markt voor Plopsa gelijk? Wat speelt er nu in beide markten en hoe speel je hierop in?

Ze zijn quasi gelijk. In Nederland zien we zaken die héél populair zijn die minder scoren in België. Zo zijn er in België niet veel specifieke actiecodes websites en cashbacksites. Terwijl het net die sites zijn die in Nederland goed werken voor ons.


 

Vraag 4: Heeft het nog zin voor (startende) publishers om zich aan te melden voor de campagne van Plopsa?

Natuurlijk. Plopsa is zeer populair, dus verkopen gegarandeerd. Als kleine, startende publisher begint het misschien met 1 ticket maar vaak eindigt het met honderden tot duizenden tickets. Het is boeiend dat je zo’n publishers ziet groeien. Mensen die je leert kennen wanneer ze starten en nu, 7 jaar later, leven van affiliate marketing en bovenaan staan te schitteren in onze omzet top 10.
 
 

Verkopen gegarandeerd omdat Plopsa zeer populair is. Sommige publishers kunnen jaren na de startdatum leven van affiliate marketing. dat is heel boeiend om te zien.


 

Vraag 5: Wat is in jouw ogen het geheim voor succesvol affiliate marketing?

Er dagelijks mee bezig zijn. Sinds we hier bij Plopsa mensen bijna fulltime opgezet hebben zijn de resultaten tot zo’n 400% gestegen, in elke regio. Een goed contact met het netwerk en de publishers is superbelangrijk. Wij bezoeken die soms, hebben er leuke gesprekken mee of verwijzen naar onze learnings met andere publishers of in andere regio’s.
 
 

Resultaten zijn gestegen met zo’n 400%, in elke regio, sinds we bij Plopsa bijna fulltime mensen hebben gezet op affiliate marketing.

 

Bedankt voor de handige tips en insights, Sebastien!