Jarig!

Verjaardagen staan in het teken van de jarige. Logisch! Voor veel organisaties geldt dit ook als hun klanten jarig zijn. Ik was gisteren jarig en ik werd overspoelt met nieuwsbrieven van organisaties met kortingscodes, felicitaties en tips voor mijn ‘speciale’ dag. En dat zette mij aan het denken, want: waarom doen we eigenlijk niet zoiets met affiliate marketing?

Ik snap dat we vanuit andere online marketing kanalen niets doen met verjaardagen. Dat maakt het toch vrij lastig om vanuit een kanaal als SEO (wat lange termijn gericht is), en kanalen als SEA, Display of Social (waar je heel ver mee komt op het gebied van targetting) op je verjaardag in te spelen. Nieuwsbrieven lenen zich hier uitermate goed voor en daarom wordt het ook door menig organisatie ingezet op verjaardagen.

De persoonlijke benadering

Affiliate marketing is in mijn ogen toch hét online marketing kanaal wat juist om de persoonlijke benadering draait. De persoonlijkheidsfactor is hierin zo belangrijk, maar tegelijkertijd delen we eigenlijk helemaal niet zoveel met elkaar. Ja, op zakelijk vlak misschien. Wat data hier, wat extra exposure daar. Maar echt inspelen op persoonlijk vlak doen we nog niet op verjaardagen. Tenzij de relatie tussen publisher en adverteerder, adverteerder en netwerk of publisher en netwerk zo goed is dat je ook daadwerkelijk weet wie er wanneer jarig is.

Het hoeft natuurlijk niets groots te zijn, een leuk en persoonlijk kaartje kan voldoende zijn om de samenwerking even extra te versterken. En ik kan me ook voorstellen dat als je als adverteerder zo’n 10.000 publishers in je campagne hebt zitten, het ook een grote kostenpost wordt.

Niet alleen de kosten…

Maar denk eens verder dan de kosten en de lasten, en kijk naar de mogelijkheden. Wat kan deze extra goodwill mij opleveren op de lange termijn? Zowel vanuit publisher, als netwerk of adverteerder kan dit op de lange termijn extra exposure, sales en een stevigere samenwerking opleveren.

Je kan het ook testen en later de ontvangers vragen hoe zij het hebben ervaren dat zij iets hebben gehad met hun verjaardag. En vraag dan ook eens een aantal die niets hebben ontvangen. Wat betekent dit voor de relatie?

Dit wil je!

Let wel: ik vind dat je dit niet alleen moet willen doen omdat het op de langere termijn iets oplevert. Dit helpt sowieso om intern het verhaal rond te kunnen rekenen. Maar je moet het ook willen doen omdat je het wíl. Omdat het kan. Omdat je weet dat de ontvanger er oprecht blij van wordt. Je doet iets goeds, je voelt de waardering. Dat zou hierbij centraal moeten staan.

Wat vinden jullie? Kunnen we affiliate marketing, waarbij de kracht in het persoonlijke ligt, nog persoonlijker maken door elkaar een stukje beter te leren kennen en elkaar naast de zakelijke aandacht ook de oprechte aandacht te gunnen?

Oké: voor de lezers die het echt willen weten. Sinds 2 oktober ben ik 24 lentes jong.

 

Afbeelding copyright: © Ruth Black via Fotolia