Het vierde kwartaal van het jaar is aangebroken. De feestdagen komen er al weer aan en het is tijd om je strategische plannen daarvoor op orde te brengen. We zijn allemaal wel bekend met Sinterklaas en Kerst, maar een nog vrij nieuw fenomeen in Nederland zijn Black Friday en Cyber Monday.

Black Friday valt in 2016 op 25 november. Cyber Monday valt op 28 november.

Wat zijn Black Friday en Cyber Monday?

Black Friday en Cyber Monday zijn een trend die is komen overwaaien vanuit Amerika. Naar Amerikaanse traditie vindt Black Friday plaats op de dag na Thanksgiving, een dag waarop veel organisaties enorme kortingen geven op verschillende artikelen. Waarom? In Amerika is het een traditie om de vrijdag na Thanksgiving te starten met Kerstinkopen. En daar komen de fysieke winkeliers graag in tegemoet door dit te stimuleren met fikse kortingen.

Cyber Monday is de maandag die volgt op Black Friday. Tijdens deze eerste werkdag na deze hectische koopjesdag, viel op dat men nog veel Kerstaankopen deed maar dan online. Uiteraard ontsnappend aan de drukte in de winkel op Black Friday. De webshops speelden hier eigenhandig op in door nog een koopjesdag in het leven te roepen. Hello Cyber Monday.

En Nederland dan?

In Europa gaan steeds meer online spelers jaarlijks mee in de gekte van Black Friday en Cyber Monday. Ook in Nederland wordt het steeds meer een begrip en steeds meer online spelers gaan mee in het kortingsfestijn. Ik sprak met Pablo Druijts van BlackFridayNederland.nl en CyberMondayNederland.nl voor advies: moet je nu wel of niet mee gaan in deze kortingsgekte als organisatie?

Pablo: “Ik merk dat diverse accountmanagers van verschillende affiliate programma’s al weken druk bezig zijn om hun publishers aan te melden voor Black Friday en Cyber Monday. Aangezien Black Friday en Cyber Monday net voor Sinterklaas vallen, wil je als winkelier niet achter het net vissen en sales mislopen. Doordat grote webshops als Bol.com, Wehkamp en MediaMarkt tegenwoordig allemaal speciale acties tijdens deze dagen hebben, kun je mijn inziens niet achterblijven. Naar mijn verwachting zullen er in 2016 maar weinig (web)winkels zijn die geen speciale acties hebben gerelateerd aan deze dagen. De affiliate netwerken zetten hier ook vol op in. Zo heeft Zanox bijvoorbeeld een End of the year kalander waarop adverteerders extra advertentiemogelijkheden kunnen kopen voor extra exposure voor en tijdens de feestdagen. Hieronder zijn ook Black Friday & Cyber Monday opgenomen.”

Verder geeft Pablo aan dat als je er bewust voor kiest als organisatie om niet mee te doen, dat je dan het risico loopt dat andere webwinkels een deel van jouw omzet wegsnoepen. “Vooral op het gebied van bijvoorbeeld elektronica en witgoed waar het aanbod per winkel nagenoeg gelijk is, is dit naar mijn mening inderdaad een gemiste kans. Organisaties die er voor kiezen bewust niet mee te doen, omdat ze het bijvoorbeeld een Amerikaans fenomeen vinden wat niet veel met Nederland te maken heeft, moeten toch met een heel origineel alternatief komen om tegenwicht te bieden aan de grote media-aandacht die bijvoorbeeld Black Friday krijgt.”

Mooie groei in 2015 ten opzichte van 2014

Naast Pablo’s sterke advies om zeker hierin mee te gaan, heeft Zanox een infographic over de resultaten binnen hun netwerk over het jaar 2015 met deze kortingsdagen. De data gaat specifiek over de Benelux, maar geeft een mooi inzicht in hoe Black Friday en Cyber Monday groeien in Nederland. In 2015 was de groei maar liefst 43% ten opzichte van het jaar daarvoor. De traffic was boven de 970.000 bezoekers en de gemiddelde omzetwaarde was €62,-. Er werden gemiddeld maar liefst 24 sales per minuut gerealiseerd met zo’n 40 duizend klikken per uur.

Ik vind het indrukwekkende cijfers voor 2 dagen die als trend overgewaaid zijn vanuit de US, en die kort plaats vinden op Thanksgiving (en dat terwijl wij die niet eens hebben). Daarbij: deze cijfers gelden alleen voor het netwerk Zanox. Laat staan hoe alle affiliate netwerken in Nederland tezamen hebben geperformed tijdens deze twee dagen.

Kort gezegd: Moet je iets met Black Friday en Cyber Monday? Als je jouw sales ook wil boosten, zo vlak voor de feestdagen, dan zeker! Succes met het opzetten van jouw strategie.

 

Afbeelding copyright: © Niroworld via Fotolia