Affiliate netwerken zijn continu bezig met het innoveren van hun software en voegen de laatste tijd steeds meer features toe die voor zowel adverteerder als publisher interessant kunnen zijn. Zo heeft Daisycon aan het begin van de zomer ‘conversie-assist’ geïntroduceerd: een mooie tool die nog eens extra in de spotlight gezet mag worden.

Wat is conversie-assist?

Als je wel eens voetbal kijkt dan ken je het woord assist wel. Degene die de bal speelt naar een medespeler, waar vervolgens een doelpunt uit komt. Dit heb je ook binnen affiliate marketing. Er zijn sales die met één touchpoint (en daarmee maar één publisher bezocht is) gemaakt worden, maar soms heeft de doelpuntenmaker een assist nodig. De consument die de conversie wil maken is op zoek naar bijvoorbeeld meer informatie, of vergelijking. Met de tool conversie-assist van Daisycon bestaat de mogelijkheid voor adverteerders om de samenwerking met publishers zodanig te optimaliseren dat eenieder krijgt wat hij verdiend. Hoe vaak binnen het voetbalwereldje krijgt degene die de assist maakt niet ook credits, tegelijk met de doelpuntermaker? Dat is hetzelfde idee wat hierachter zit.
Wist je dat je alle publishers voor conversie-assist kan toevoegen? Maar je kan er ook voor kiezen om bepaalde publishers hiervoor uit te sluiten. Het is volledig in jouw handen.
 

Hoe werkt dit dan?

Een adverteerder kan ervoor kiezen om een publisher die wel een bijdrage heeft geleverd aan de conversie, maar niet de conversiemaker is, toch commissie uit te keren. Een zogenoemde additionele vergoeding. Dit kan worden toegekend aan vooraf gedefinieerde publishers en kan dienen als extra motivatie voor content publishers en (potentiële) influencers. Zou jij niet extra gaan promoten als de kans op commissie groter was? Voordat Daisycon conversie-assist introduceerde, ontwikkelden zij ‘Engagement Mapping’. Hierbij kunnen adverteerders precies zien welke publishers er binnen een conversie betrokken zijn geweest. Nu kun je binnen het conversiepad ook een extra vergoeding toekennen aan de assist maker. En dat maakt conversie-assist een mooie toevoeging op de Engagement Mapping tool.

Wat moet ik hiervoor doen om hiermee te starten?

Helemaal niks! Dit is een tool die Daisycon standaard voor je heeft geïmplementeerd. De conversiecode hoeft niet aangepast te worden om hierin mee te gaan. Wel moet je natuurlijk zelf bepalen welke publishers jij in aanmerking wil laten komen voor een additionele commissie. Deze feature van Daisycon is een goede volgende stap richting conversie attributie, optimalisatie binnen het affiliate kanaal en boven alles: een publisher geven wat hem toebehoort. In mijn ogen is een assist maker net zo belangrijk als de conversiemaker. Wie zegt er dat de sale anders was gevallen?
Nuon is aan de gang gegaan met conversie-assist en deelt graag mede dat de eerste resultaten positief zijn.
Wil je ook met Daisycon samenwerken en meegaan in deze mooie technologische ontwikkelingen? (Er volgen er nog veel meer, trust me!) Meld je dan hier aan.