Een van de populairste online marketing evenementen komt er weer aan: de Performance Marketing Insights 2016. Op 25 en 26 oktober vindt de PMI in het centrum van Londen plaats, in het indrukwekkende Westminster Park Plaza. Ik ben erbij, jij toch ook?

Persoonlijk vind ik dat je als affiliate marketeer de Performance Marketing Insights niet mag missen. Ik ben in juni bij de PMI in Amsterdam geweest, waarbij er verschillende sprekers aanwezig waren die het over een innovatieve manier van affiliate marketing hadden, maar ook niet bang waren om gevoelige discussies aan te wakkeren. Een voorbeeld hiervan is de discussie of publishers wel of geen commissie uitgekeerd moeten krijgen over transacties die gedaan worden door bestaande klanten.

Ik kijk enorm uit naar de Performance Marketing Insights in Londen. Er staan een aantal goede sprekers op het programma die goede onderwerpen aanhalen, gebaseerd op de trends in de UK. Deze trends waaien vaak al snel over naar ons land, dus het kan geen kwaad om hierop voorbereid te zijn. Oke, terug naar de agenda: ik kreeg er zelfs een klein beetje keuze stress van. Er zijn meerdere goede sessies tegelijkertijd gepland! Maar ik heb mijn keuze gemaakt.

Ik ben erbij bij de volgende sessies:
Sessie 1: Driving Results with Non-Traditional Partnerships

Sessie 2: Leveraging the Triple Threat of Content, Micro-Moments and Affiliate Marketing

Sessie 3: Long Live Performance marketing

Sessie 4: Where is affiliate marketing heading?

Sessie 5: Head to Head: Programmatic

Sessie 6: Performance marketing in a New World of Legislation and Consumer Power

Sessie 7: Advertising in the Age of Bots, VR and Built-In Ad Blockers


 

Pre-event: Networking drinks

Net als bij voorgaande edities komen er niet alleen marketeers op dit evenement af uit het gehoste land, maar ook uit andere landen. Mede daarom wordt er op de avond vooraf gaande aan het evenement een pre-event georganiseerd. Dit keer zal de netwerkborrel plaats vinden in All Bar One Waterloo, wat op drie minuten loopafstand zit van Westminster Park Plaza.

Registratie

Vanaf 8 uur ’s ochtends op dag 1 kun je jezelf registreren in Westminster Park Plaza. Ik ben zelf altijd ruim op tijd aanwezig, en gezien de eerste sessie om 9 uur begint ga ik er zeker voor zorgen dat ik er uiterlijk half 9 ben. Geen stress voor mij op deze dag!

Day 1: Let the sessions begin!

De eerste drie sessies die nagenoeg gelijk aan elkaar lopen zijn alle drie gericht op affiliate marketing. Ik heb met moeite tussen deze drie gekozen, maar heb de rest van de planning voor deze dag en de informatie over de sessies mijn keuze laten bepalen.

Sessie 1: Driving Results with Non-Traditional Partnerships

Tijdens de sessie ‘Driving Results with Non-Traditional Partnerships’ wordt de discussie aangewakkerd over de veranderende affiliate marketing industrie en hoe de basis voor affiliate partnerships tegenwoordig gedreven wordt door meetmogelijkheden, nieuwe platformen en commissiemodellen. Robert Glazer, fouder & managing director bij Acceleration Partners, en Todd Crawford, Co-Founder & VP of Strategic Initiatives bij Impact Radius gaan deze discussie samen voeren en de sessie leiden.

Programmatic – A Publisher’s State of Play

Een sessie die tegelijkertijd start met ‘Driving Results with Non-Traditional Partnerships’ is ‘Programmatic – A Publisher’s State of Play’. Om hier niet heen te gaan was misschien wel de moeilijkste keuze van deze dag. Later op de dag is er nog een sessie over Programmatic, en daar zal ik dan wel heen gaan.

Tijdens deze sessie is Amir Malik aan het woord. Amir Malik is director of programmatic and digital bij Trinity Mirror en gaat de zaal meenemen in hoe de grote publishers het meeste uit het ‘programmatic-moment’ halen.

Head to head – Affiliate Marketing
Deze sessie start 10 minuten na de vorige twee gelijktijdig zijn gestart. Over deze sessie is maar het minimale bekend. Twee affiliate marketing spelers gaan ‘head to head’ in een industriefocused debat. Het publiek bepaalt uiteindelijk de winnaar.

De rest van de keuzes gingen mij een stuk gemakkelijker af, dus ik zal vanaf nu alleen degene uitlichten waar ik daadwerkelijk bij zal zijn.

Sessie 2: Leveraging the Triple Threat of Content, Micro-Moments and Affiliate Marketing

Tegenwoordig hoef je binnen affiliate marketing niet alleen te focussen op kortingscodes en andere loyaliteitsincentives. Content wordt een steeds belangrijker onderdeel en zorgt voor meerdere trends binnen affiliate marketing. Greg Shepard is een affiliate marketing autoriteit in de US en Chief Strategy Officer bij Pepperjam. Hij gaat het debat over de invloed van content op affiliate marketing en geeft tips wat jij moet doen als deze trend zich verder doorzet.

Sessie 3: Long Live Performance marketing

Lang leve performance marketing! Affiliate marketing en lead generatie groeien consistent en er vormt steeds meer een relatie tussen affiliate marketing en lead generatie + andere betaalde kanalen als social, SEA en programmatic. Er komt steeds meer vraag naar attributiemodellen en automatisering. Tijdens deze sessie zal Nick Cristal, Performance Business Director bij Maxus Global, het affiliate kanaal onder de loep nemen: begin affiliate marketing te zien als een onderdeel van de hele performance strategy en niet als een apart kanaal met aparte budgetten, doelen en resultaten.

Geloof het of niet: dit was tot nu toe alleen nog maar de ochtend. Ik vind het altijd fascinerend om te zien op dit soort evenementen hoeveel kennis zich onder 1 dak bevind. Alleen de diversiteit in het aantal sessies op één ochtend zegt al genoeg: er worden maar liefst 12 verschillende sessies op één ochtend gegeven! Op het middagprogramma staan ook nog een aantal interessante sessies op het programma, die ik zeker niet wil missen.


Ik begin de middag met sessie 4: Where is affiliate marketing heading?
Een vraag die in menig marketeers en publishers hoofd speelt: affiliate marketing wordt steeds meer geïntegreerd in de online marketing mix. Maar wat ligt er in de toekomst voor affiliate marketing? Edwyn McFarlane en Nick Caulfield, beide werkzaam bij affiliate window, blikken terug op de afgelopen jaren en doen een uitspraak over de toekomst van affiliate marketing. Zelf noemen zij dit een must voor adverteerders, agencies en publishers.

Sessie 5: head to head: programmatic

Net zoals bij de head to head: affiliate marketing is nog niet bekend wat hier gaat gebeuren, maar gezien er geen andere sessies gelijktijdig plaats vinden ga ik hier zeker een kijkje nemen. Misschien wordt tijdens deze discussie affiliate marketing wel aangehaald!

Sessie 6: Performance marketing in a New World of Legislation and Consumer Power

Tijdens deze sessie wordt er stil gestaan bij ad blockers. In Nederland is het aantal mensen die ad blockers gebruiken nog relatief laag, helemaal in vergelijking met de UK waar dit al zo’n 22% is. Helen Southgate, Affilinet, deelt de belangrijkste punten voor adverteerders en publishers om hier mee om te gaan. Voor de Nederlandse publishers, adverteerders en netwerken een mooie sessie om de trends voor te blijven.

Sessie 7: Advertising in the Age of Bots, VR and Built-In Ad Blockers

Door het gebruik van nieuwe devices, interfaces en advertentievrije omgevingen verandert de manier waarop de consument het internet gebruikt. Waar zijn we over vijf jaar in deze online wereld? En hoe kunnen marketeers, publishers en advertentie technologische organisaties zich staande houden? Er zal een panel aanwezig zijn die hierop antwoord gaat proberen te geven.

Na sessie 7 ben ik helaas genoodzaakt om terug naar Amsterdam te vliegen. Op dag 2 zijn nog een viertal interessante sessies vanuit affiliate marketing die ik toch nog even voor je uitlicht hieronder.


 

Day 2: let’s continue

Over het algemeen is de eerste dag bij een tweedaags evenement voor mij interessanter dan de tweede dag. Er zijn vaak meer sprekers die aansluiten bij mijn interesses. En daarbij is het volgen van sessies twee dagen lang vrij intensief. Ik moet eerlijk toegeven: de tweede dag van PMI London 2016 gaat ook keihard rocken. Er zijn vier sessies die ik graag aan je uitlicht, en mocht je aanwezig zijn zou ik daar zeker heen gaan.

IAB Native: Performance’s Role in Content and Native’s Growth

Content is binnen affiliate marketing een belangrijk item, dit is al zo sinds het begin van affiliate marketing zo’n 21 jaar geleden. Publishers kunnen invloed uitoefenen op hun volgers op een native way maar ook alleen als zij dit willen. Clare O’Brien, head of IAB’s Councils for Performance Marketing and Content & Native, combineert haar kennis over content en native en geeft een demonstratie over hoe performance 26% van het display budget in de UK over kan nemen.

Consequences and Opportunities of the Affiliate Commercial Model

Affiliate marketing staat bekend om zijn fijne afrekenmodel CPS. Maar of dit altijd zo zal blijven valt over te discussiëren. Een panel zal tijdens PMI Londen 2016 day 2 de discussie met elkaar aan gaan: hoe zit het dan met de steeds vaker assisterende influencers en content publishers? En waar liggen de kansen en bedreigingen?

Communication Breakdowns and the Route Towards a Publisher-First Approach

Anouk de Lange, Head of Sales bij TradeTracker UK, staat op het podium bij PMI over de publisher-first benadering. Ze neemt je mee in het verkrijgen van data: hoe gemakkelijk dit kan zijn voor een adverteerder en hoe lastig voor een publisher. En hoe je als publisher niet meer buiten de boot valt met betrekking tot deze data. Hoe kom je back into the picture?

Affiliate Marketing in a Post-CPA Era

Affiliate marketing gaat een stralende toekomst tegemoet. Er komen steeds meer toegankelijke metrics en dit opent een hele nieuwe wereld voor het heroverwegen van de strategieën binnen affiliate marketing. Hoe tackle je de nieuwste challenges als adverteerder? Bijvoorbeeld: het boosten van brand awareness het supporten van trading teams en nog veel meer.

Performance Marketing Insights 2016 in Londen belooft alleen al op basis van de agenda een succes te worden. Wil jij er zeker bij zijn? Bestel je tickets hier.

Westminster Park Plaza op de kaart