zanox expert day

Gisteren, 14 oktober 2016, vond de 15e editie van de Zanox Expert Day plaats. Een vol middagprogramma met experts die met je deepdiven in een trend. Dit keer was het Sharing Economy.

Zanox expert day

Tegenwoordig delen we veel meer met elkaar. Zoals Lauri Kööp, managing director van Zanox, tijdens het welkomstwoord zo mooi zei: Ik deel met jou, jij deelt met mij. Wij worden beide blijer. Hij gaf een mooi voorbeeld van zijn dochter, die niet graag haar speelgoed wilde delen. Maar wél met andermans speelgoed wilde spelen. En gaandeweg kwam ze tot het besef dat als ze haar eigen speelgoed deelde, de andere kinderen hun speelgoed met haar wilden delen. Dit is de essentie van de Sharing Economy.

zanox expert day

ShareNL – Harmen van Sprang

Misschien heb je hetzelfde als ik had voordat ik deze Expert Day in ging: Sharing Economy, ik heb van je gehoord maar zo groot ben je toch nog niet? Nou, laten we allemaal snel uit onze droomwereld komen. Het is groot en het is here to stay. Harmen van Sprang van ShareNL vertelt dat Sharing Economy allang geen trend meer is, dus dat we het allemaal moeten omarmen. SnappCar, AirBnB, BlaBlaCar, ThuisAfgehaald, Peerby, Uber… Allemaal organisaties die de deeleconomie hebben omarmt. In het geval van al deze organisaties deel je met elkaar: je deelt een auto, je leent je auto, je ‘leent’ je appartement, je deelt je eten. Het is oké om er iets voor terug te vragen, het aspect ligt hem volledig in het delen en lenen.

Zoals Harmen ook vertelde: er is geen markt die hier niet aan mee kan doen. Goederen, ruimte, mobiliteit, logistiek, energie, geld, eten, zorg, kennis en diensten. Alles kun je delen, op welke manier dan ook. We worden allemaal steeds meer een producent van diensten en we doen alles samen. Je kan de N uit consument eigenlijk wel weghalen. We worden cosumenten.

Maar wil men wel met elkaar delen? Gelukkig ging Harmen hier ook op in tijdens zijn sessie: 84% van de Amsterdammers zijn bereid om met elkaar te delen. Het verschilt wel waarin ze willen delen, of het een boormachine is of een auto. Dat beïnvloed natuurlijk de cijfers. Maar 84% die bereid is om te delen, betekent dat het echt een trend is die hier blijft.

Tips van Harmen

Harmen heeft op twee vragen sterke tips gegeven. Vanuit de zaal kwam de vraag: wat vind jij dat ieder platform zou moeten hebben om succesvol te kunnen zijn in de Sharing Economy? De Sharing Economy expert van ShareNL gaf aan dat de basis is dat je digitaal bent. Heb een website of een app die gemakkelijk vraag en aanbod met elkaar verbind. Als dat eenmaal staat, dan ga je op zoek naar je voortreffelijke communitie. Je hebt zowel de vraag als het aanbod nodig op je website. Als je alleen vragers of alleen aanbieders hebt, dan kom je niet verder. Focus je dus op communitiemanagement. Dat is de key.

Maar hoe zit het dan met bestaande webshops die nu buiten de deeleconomie vallen? Wat kunnen zij doen om toch mee te kunnen in de Sharing Economy? Ga op zoek naar de manier hoe jij toegang kan bieden tot je producten, zonder dat je het verkoopt. Kun je jouw producten verhuren of leasen? Of misschien ook wel tweedehands aanbieden?

En met deze vragen en stof tot nadenken, was de eerste en inspirerende sessie ten einde.

MUD Jeans – Bert van Son

De tweede sessie was van Bert van Son, die het bedrijf MUD Jeans heeft opgericht. Het idee achter MUD Jeans is dat je een paar jeans voor een jaar leased á €7,50 per maand, zodat je hem na een jaar kan inruilen. Dit kan MUD Jeans dan verwerken tot een volgend paar jeans met bijvoorbeeld patches of een volledig nieuw paar als het echt niet meer kan. Jeans worden gerecycled en hergebruikt. Je deelt in feite een broek!

Wat centraal staat bij MUD Jeans is geen lineaire economie, maar een circulaire economie. Dit betekent dat zij van ‘grondstoffen > product > weggooien’ zijn gegaan naar: hoe krijgen wij de grondstof terug en hoe krijgen we het zo puur mogelijk terug? Want zo puur mogelijk katoen is goed te recyclen.

Ik kende zelf MUD Jeans nog niet, maar als ik het zo hoorde zijn ze hard aan de weg aan het timmeren. Ze pakken steeds meer bereik en groeien. Hoe? Ze zetten social media sterk in. Ze vertellen het verhaal achter de tweedehands broek. Wat heeft degene in dat jaar dragen beleefd waardoor jij de broek zou willen kopen? De storytelling bij dit merk zit er goed in. Ook social media zetten ze sterk in om bereik te creëren. En dit zijn dus opnieuw twee goede tips, dit keer van Bert van Son.

Shoppable – Rick Curé & Hearst – Jeroen Vizir

Als derde sessie was er een gedeelde sessie tussen Rick en Jeroen van Shoppable en Hearst. Deze samenwerking is tot stand gekomen via Zanox Orange Label. Op dit platform komen publishers die gericht zijn op het genereren van bereik en publishers die gericht zijn op technologie samen.

Shoppable biedt technologie aan waarmee content publishers gemakkelijk hun eigen webshop kunnen hebben, op hun website. Voorraden of eigen producten zijn niet nodig.

Shoppable heeft alle productfeeds vanuit affiliatenetwerken opgeslagen. Vanuit deze productfeeds kunnen producten aan een shop toegevoegd worden. Daarnaast kan de shop volledig in dezelfde huisstijl zijn als de rest van de website. En als extra toegevoegde waarde werkt Shoppable continu aan nieuwe tools en widgets om content shoppable te maken. Een mooi systeem die alle contentgerelateerde publishers de mogelijkheid geeft om gemakkelijk een eigen webshop te starten.

Hearst, bekend van magazines als Esquire, Elle & Cosmopolitan, is met Shoppable aan de gang gegaan om een goede shop op te zetten voor deze magazines. Afgelopen september is Elle shop live gegaan en de eerste resultaten lijken positief. Voorheen heeft Hearst wel getest met een eigen webshop, met voorraad. Na een lange test is er destijds besloten om geen winkeltje te spelen. Dat was te ver van de core.

Met Shoppable kunnen ze zich focussen op hun core: content maken, maar tegelijkertijd de meerwaarde bieden. Meerwaarde voor de consument en adverteerders, maar er was ook draagvlak nodig voor de redacties en marketing, en daarbij moest de kwaliteit ook nog hoog zijn. We delen steeds meer: social media, Google, data… Kantoorruimte en auto’s. Waarom niet ook ecommerce? Zoals Jeroen mooi zei: delen is vermenigvuldigen.

Het laatste wat ik nog even kwijt wil over deze sessie, is dat Jeroen sterk de voor- en nadelen benoemde van de software van Shoppable. Het is een enorm voordeel dat er geen druk op de eigen development capaciteit zit, je kan je blijven focussen op de core en het is snel. Maar er zijn ook nadelen. Je bent afhankelijk van derden en je verliest je uniciteit. Alle optimalisaties worden namelijk doorgevoerd voor alle platforms, en dus ook voor andere afnemers van Shoppable. Het is echter een mogelijkheid om deze optimalisaties over te nemen en soms kun je het niet eens over nemen omdat je niet eenzelfde soort website hebt. Vooralsnog wegen voor Jeroen de voors veel zwaarder dan de tegens.

BlaBlaCar – Shana Smeets

BlaBlaCar is één van de ultiemste voorbeelden van de Sharing Economy: het delen van een auto. Je kan je autorit via het platform van BlaBlaCar aanbieden, zodat je niet alleen de specifieke rit maakt en niet alle kosten alleen draagt. Een kijkje in de keuken bij BlaBlaCar is wat deze presentatie ons heeft gegeven.

Shana zei zelf al: hoe groot is carpoolen nu eigenlijk? Van alle lange afstandsritten wordt 76% met de auto gedaan. Van deze ritten heeft 75% maar één passagier in de auto. BlaBlaCar zorgt voor het samenbrengen van vraag en aanbod, het zogenoemde matching, het creëren van vertrouwen en de communicatie. Drie punten die allen erg belangrijk zijn voordat je in de auto stapt bij een vreemde. Je moet eerst de rit zien te vinden (matching), je wilt de bestuurder kunnen vertrouwen (vertrouwen) en je wilt zeker weten dat alles goed gaat op het gebied van communicatie.

Er wordt nog gekeken naar mogelijkheden om sharing platforms met elkaar samen te laten werken. Maar het belangrijkste hierbij is uiteraard meerwaarde. Het zou kunnen dat in de toekomst BlaBlaCar met AirBnB gaat samenwerken, maar altijd met meerwaarde voor de community.

Dus even op een rijtje…

Er hebben veel experts gesproken op de Zanox Expert Day. Concreet de tips op een rijtje:
– Ben je al digitaal? Ga voor een sterk platform in de vorm van een website of app, waarop vraag en aanbod delen gemakkelijk is.
– Werk aan je communitymanagement; met een ‘Sharing Economy platform’ heb je straks een flinke community dus zorg ervoor dat je dit goed kan managen.
– Voor bestaande webshops; kijk waar je nog in mee kunt. Kun je jouw producten leasen/verhuren? Of tweedehands aanbieden?
– Wees sterk in storytelling; dit maakt je product sterker en de likability om het product te kopen groeit.
– Social media sterk inzetten; zo creëer je bereik.
– Zoek de mogelijkheden op om ecommerce te kunnen delen; partner up!
– Ga voor meerwaarde: sharing platforms kunnen prima samenwerken, maar kijk altijd naar wat meerwaarde biedt voor jouw community.

En hoe speelt Zanox in op de deeleconomie?

Zanox denkt veel na, zoals Lauri zei in zijn introductie maar wat voor mij voelde als een mooie afsluiter van deze blogpost, over het introduceren van nieuwe businessmodellen. Hoe komen adverteerders en publishers samen en hoe kunnen zij dingen delen?

Een van de voorbeelden die hij liet vallen, en die ook naar voren kwam bij het ShoppableXHearst sessie is de Zanox Orange Label: een platform waar publishers die zich richten op technologie samen in contact kunnen komen met publishers die juist sterk zijn op het gebied van content en het genereren van bereik. Ze kunnen elkaar opzoeken en samen tot mooie samenwerkingsverbanden komen, bijvoorbeeld zoals met Shoppable en Hearst. Ik ga hier verder induiken en zal binnenkort meer hierover delen op mijn blog. Ik ben namelijk erg benieuwd hoe dit verder in zijn werking gaat.