Als je als publisher nog in een startfase van jouw website zit, dan zijn er tal van punten waar je rekening mee kan houden. Een van de gouden tips die ik zelf altijd geef is dat je het beste kan kiezen voor een niche. “Een niche? Waarom een niche?” Hoor ik je denken.

Er zijn vier redenen waarvan ik denk dat het je zal overtuigen om goed na te denken over jouw nichekeuze, en deze in te zetten als een strategische keuze.

Een niche geeft je onderscheidend vermogen

Een niche is in mijn ogen een klein stukje van de markt, maar waar je jezelf wel op kan onderscheiden. Denk hierbij aan een markt: je hebt allerlei verschillende kraampjes, sommige niche en sommige niet. Een fruitkraam met allerlei soorten fruit is geen niche, maar een kraam met alleen maar aardbeien wel! Het is een klein stukje van een bestaande markt, waarop jij je kan onderscheiden. Waarop jij je kan profileren als expert blogger of als adviseur. Je gaat er vanuit dat de fruitboer verstand heeft van fruit, maar iemand die gespecialiseerd is in aardbeien geloof je veel meer als het op aardbeien aankomt.

Een niche helpt je met het selecteren van relevante adverteerders

Op je publisher website wil je uiteraard adverteerders promoten die op jouw onderwerp aansluiten. Als niche heb je het daar een stuk gemakkelijker mee. Richt je jouw website bijvoorbeeld op vakanties, dan streep je al een hoop publishers van je lijstje waar de relevantie te laag mee is. Richt je jezelf op een specifieke zonvakantie bestemming, dan maak je jouw relevantie lijstje nog kleiner door jezelf te focussen op adverteerders die deze zonvakantie bestemming aanbieden.

Deze relevantie wordt door adverteerders enorm gewaardeerd en zorgt ervoor dat je als publisher opvalt en als een belangrijkste partner wordt gezien. Je kan er natuurlijk altijd voor kiezen om ook andere producten aan te bieden middels promotiemateriaal op je website, maar zoek zoveel mogelijk de relevantie op. Dit zorgt voor betere conversieratio’s. Bijvoorbeeld: een banner over koffers en reistassen kom je dan nog mee weg, maar op een reiswebsite een banner plaatsen van mobiele telefoons is veel minder relevant en ga je uit van toevalstreffers als er al een sale valt.

Een niche helpt je met het beter scoren op SEO

Ik merk uit persoonlijke ervaring dat het focussen op een niche je helpt om beter te scoren op SEO. Je focust je zo op één onderwerp en Google heeft dat uiteraard door. Hoe meer je schrijft over je specifieke niche, hoe meer verschillende keywords in dit deel van een branche je zal gaan afvangen. Check ook eens Google Trends, en zoek de keywords op waar je graag goed op wil scoren. Ongetwijfeld toets je nu keywords in, die een hoge concurrentie hebben en waar je met moeite tussenkomt. Toets eens een woord extra erbij in. Het zoekwoord wordt steeds meer niche, steeds meer longtail, maar het wordt haalbaarder om op gevonden te worden. Focus je blogs en andere content stukken op deze keywords. Neem de zoekmachine stukje bij beetje over door op de keywords te focussen die de meesten laten liggen.

Een niche houd je bij je passie, bij je leest.

Ken je de uitspraak: ‘schoenmaker, houd je bij je leest’? Dat is wat ik hier bedoel. Als je start met je website vanuit een niche, een onderwerp waar je passie voor hebt, dan is het makkelijker voor jezelf om je bij je leest te houden. Als je een website op zet, waar je over alles kan bloggen wat je tegenkomt of alle producten wil aanbieden die je kent dan kan dat ervoor zorgen dat je focust verliest. Maar ook dat je verlamt raakt: je weet niet waar je moet beginnen.

Soms heb je het nodig om te beginnen in de breedte en gaandeweg je niche te ondervinden. Maar als je nu al een onderwerp weet waar je passie voor hebt, een niche waar je nooit je mond over kan houden. Dan is dat jouw sleutel tot succes binnen affiliate marketing.

Met bovenstaande vier punten geloof ik dat het kiezen voor een niche, in het beginstadium of in een vergevorderde stadium, een strategische keuze is. Om beter gevonden te worden in Google, om jezelf gefocust te houden, om je te onderscheiden en om de juiste adverteerders aan je te binden.

Aan het begin of gedurende jouw affiliate journey kies je voor een niche die bij jou past, waar je vol voor wilt gaan. Mijn niche is affiliate marketing, in de grote online marketing wereld. Mijn favoriete kanaal. En zoals je hebt gemerkt, kan ik mijn mond er niet over houden op mijn blog. Mijn passie, mijn uitlaatklep. Als jij dit creëert voor jouw blog of affiliate website, dan weet ik zeker dat we nog heel veel van je gaan horen in de affiliate marketing wereld.

 

Afbeelding copyright: © Designer491 via Fotolia