Tijdens de discuss and debate sessie van Greg Shepard stond content in combinatie met micromomenten centraal. Hierbij haalde Greg aan dat focussen op content niet hoeft te betekenen dat kortingscodepartijen helemaal geen focus meer verdienen. Sterker nog: iedere publisher biedt op zijn eigen manier waarde.

Maar de affiliate markt veranderd en in de US verandert het attributiemodel snel. Sterker nog: het attributiemodel verandert de markt. Last click is al zo’n 20 jaar oud en ondertussen is er al van alles veranderd in de markt, maar niet het attributiemodel. Tijd om de markt verder te veranderen door de focus te verleggen van last click naar Actionable Attribution.

Het woord zegt het eigenlijk al: een attributiemodel mét actie, met pit. Geen vast, standaard attributiemodel maar eentje die verder gaat dan dat. Greg vergeleek het met SEA (Search Engine Advertising). Voor sommige keywords betaal je meer dan voor andere. Daarnaast betaal je ook nog voor je positie. Waarom zou iedere affiliate dan wel hetzelfde moeten krijgen?

Attributie betekent namelijk niet kosten besparen. Attributie betekent het juiste betalen! Ik sta hierbij zo achter Greg, want dit slaat de spijker op zijn kop. Kijk eens naar een publisher als een keyword. Geen enkel keyword zorgt voor dezelfde traffic of dezelfde sales, en een publisher ook niet. Dus zouden ze niet gelijk aan elkaar betaald moeten krijgen. Focus is niet: hoe kan ik meer besparen. Nee, de focus is hoe haal ik er meer uit?

Een affiliate kan tegenwoordig nog veel meer stabiliteit en waarde hebben dan je search campagne. Greg nam de zaal visueel mee: stel dat de grootste hoeveelheid van je verkeer via zoekmachines komt. De meeste mensen starten in search. Maar wat als je hier zo afhankelijk van bent en de zoekmachines veranderen? Panda, auch! Content heeft natuurlijk ook last hiervan, maar is in zekere zin ook immuun voor dit soort grote veranderingen.

Hierbij nam Greg specifiek social media als focus: als een publisher 100.000 volgers op Facebook heeft en een zoekmachine doet een grote verandering, dan zijn die 100.000 volgers veilig! Zijn community is sterk en stabiel. Wees niet gegijzeld door de zoekmachines, als er ook sterke alternatieven zijn. Focus je hierop. Bouw niet alleen de zoekmachines vol, maar bouw communities, dat is power! En wie bouwt er beter communities voor je dan je publishers?

Food for thought,guys…