Het is Our way or the highway, vertelt Jelle Oskam, Global Affiliate Manager US bij Adidas. Waar Adidas US in het verleden blij was met alle 2000+ publishers, de 7% commissie en de performance based fees die naar het netwerk en het bureau gingen, vaart Adidas nu een andere koers. Our way or the highway is hier het voorbeeld van. Je werkt graag met Adidas samen en volgt de (nieuwe) regels, of het stopt right there. Zélfs als men dreigde met het verwijderen van alle linkjes en het vervangen van deze door die van de concurrenten. Houd voet bij stuk.

pmi londen

Jelle kwam er namelijk achter dat in het geval van Adidas, de top 25 publisher 97% van de resultaten boekten. Deze top 25 zijn daarom dus de focus. Uiteraard zijn er nog een aantal publishers die je graag in je netwerk houd, ongeacht de prestaties. En daarom werkt Adidas nog maar samen met maximaal 50 publishers, variëren de commissies tussen 0% en 7% en zijn er fixed fees voor netwerk en agency.

pmi londen

Verder gelooft Jelle in data. If it’s too good to be true, dig into the data. Data vertelt je alles wat je nodig hebt, helemaal bij Adidas. Bij Adidas is er bijvoorbeeld een dashboard waarbij je jouw resultaten kunt vergelijken met de resultaten van andere landen. Ook als je dieper in de affiliate data duikt, dan kom je al veel te weten. Data is key.

Bij Adidas wordt er gewerkt vanuit de global strategy: altijd focus op incrementele sales, maar dit mag niet het merk beschadigen. Daarom werkt Adidas met eigen netwerken, bijvoorbeeld Performance Horizon in Europa. Durf je netwerk en agencies te vertrouwen. Neem hen mee in de data. Je kan niet verwachten dat je netwerk of bureau optimaal performed als er geen data of kennis wordt gedeeld, aldus Jelle.

pmi londen

Concreet als afsluiter deelde Jelle de volgende opsomming:

One strike and you are out!

– Individuele affiliate tracking en attributies zijn de sleutel tot succes

– Ga van affiliates naar performance partners. Ga van CPA naar CPC. Je betaalt voor media, niet voor nog een online marketing kanaal.

– Zorg voor een interne integratie met andere online marketing kanalen voor een optimale attributie. Bijvoorbeeld met display, SEO en SEA.

Jelle Oskam sprak samen met Todd Crawford en Robert Glazer op Performance Marketing Insights 2016 in Londen tijdens de sessie Driving Results with non-traditional partnerships.