Affiliate marketing kun je niet zien als één online marketing kanaal, zei Robert Glazer, managing Director en founder van Acceleration Partners. Affiliates zijn namelijk in verschillende kanalen terug te vinden: referrals, paid search, e-mail, social media, deals en partnerships.

pmi londen

En daarbij heb je ook nog eens affiliates in verschillende soorten en maten. Coupon en deal publishers, loyalty publishers, content, netwerk en storefront publishers. Je kan publishers niet onder één noemer, en in dit geval de noemer publishers, scharen omdat er zoveel diversiteit in is en zo performance driven te werk wordt gegaan.

Robert heeft er een nieuwe naam voor in het leven geroepen: de performance partnerships. En de performance partnerships gaan verder dan de oude vertrouwde affiliates. Denk eens aan business development tools, de influencers en native advertising mogelijkheden, bloggers die je bereikt vanuit PR oogpunt en referral programma’s.

pmi londen

Er wordt onderaan de streep een gelijkaardige sport beoefend als vanuit affiliate marketing. Maar je werkt alleen op een andere basis samen, waardoor je mogelijk minder krijgt dan een affiliate als performance partner. Daarbij zou je jezelf als adverteerder veel tijd en energie kunnen besparen.

Kijk eens vanuit PR oogpunt: stel je werkt samen met een honderdtal bloggers. Zet je PR team op de top 10 bloggers die het meeste voor je merk opleveren en motiveer de andere 90 om via affiliate marketing te bloggen. Zo kunnen ze op meer structurele basis commissie verdienen, en scheelt het jouw PR team focus. Een stukje kostenbesparing, een stukje gemak, en een stukje efficiëntie. Voor zowel publisher als adverteerder.

Daarnaast zorg je voor overzicht: als het via affiliate marketing loopt heb je één plek, dat makkelijk te meten en te analyseren is. Neem influencer/native marketing als voorbeeld. Dit is een marketingsoort dat lastig meetbaar is, maar waarbij je je betaald omdat het werkt. Dit kan goed onder affiliate marketing vallen. Het zijn in feite contentpublishers met veel bereik en via affiliate marketing zorg je ervoor dat het allemaal onder dezelfde naam komt te vallen, in hetzelfde systeem met de juiste tracking en analysemogelijkheden.

Let wel: als je verschillende manieren van werken gaat hanteren voor performance partners, zorg er dan voor dat alle campagnes aan elkaar gelijk zijn. Het zou niet mogelijk dat je via een directe campagne slechtere voorwaarden kan treffen dan een indirecte campagne via bijvoorbeeld een agency of via je PR team. De meest directe campagne zou, als je een campagne wil kiezen die een extra voordeel biedt, je beste campagne moeten zijn.

Naast influencers/native kun je ook andere soorten online marketing scharen onder de noemen performance partnerships. Een aantal voorbeelden die Robert aandroeg waren:

– Brand ambassadors kunnen publishers worden. Het gebeurd regelmatig dat merken samenwerken met bekende personen om een nieuwe lijn of product weg te zetten. Deze bekende personen zouden middels een product feed de producten weg kunnen zetten op hun website of blog en zodoende commissie krijgen over de hun gecreëerde lijn. Hoe bedoel je performance partnership?

– Zet storefronts in om jouw eigen producten te promoten. Stel je ben kunstenaar en werkt samen met een organisatie waar je relatief klein voor bent maar waar je toch wel wat sales uit haalt. Via een CMS systeem kun je productfeeds inladen en zo bepalen welke producten je verkoopt. Zo zou je een hele rits aan schilderijen in één productfeed kunnen hebben en alleen de jouwe eruit halen via de feed om aan te bieden op jouw website.

– Als blogger raad je wel eens producten aan die je hebt getest of die je regelmatig gebruikt. Laad met productfeeds nu deze producten in jouw website, zodat je jouw eigen webshop kan ‘runnen’ zonder voorraden en betaalsystemen. Maar waarbij je wel vertrouwd op jouw eigen kennis en community.

Een tip die Robert mee gaf aan de zaal was dat je zelf moet letten op de promotiemogelijkheden van jouw campagne om performance partnerships te versterken. Hoe meer verschillende promotiemogelijkheden je aanbiedt en hoe meer focus je hierop hebt, des te verschillendere en bijpassendere publishers je zal aantrekken. Als je alleen kortingscodes de wereld in verspreid en nergens anders focus op legt, is de kans groter dat je meer kortingscodepartijen aantrekt die jou zullen promoten.

En als afsluiter: Robert gaf aan dat aandacht een belangrijk punt is om jouw performance partnerships te laten slagen. Je kan één persoon op zo’n 20 top partnerships zetten, of één persoon per 1 tot 2 top partnerships. In zijn ervaring levert het laatste betere resultaten op dan het eerste.

pmi londen

Robert Glazer sprak samen met Todd Crawford en Jelle Oskam op Performance Marketing Insights 2016 in Londen tijdens de sessie Driving Results with non-traditional partnerships.