De Performance Marketing Insights in Londen zit erop. Ik was er op de eerste dag bij en ik deel graag de highlights en opvallendheden van PMI Londen 2016 met je.

Jennifer Kok

Ik heb een aantal affiliate marketing gerelateerde sessies gevolgd en het viel me op dat menig affiliate marketeer, publisher, netwerk of adverteerder zit te wachten op d-day. De dag dat affiliate marketing ‘ineens’ een andere kant op gaat en het gehele huidige affiliate marketing achter zich laat. Klinkt in mijn oren als ‘het jaar van mobiel’ dat al jaren wordt verkondigd. Evenals dat attributiemodellen al jaren op ieders verlanglijstje staan, maar naast een aantal grote partijen niemand de stap echt durft te wagen.

Waar naar de toekomst gekeken wordt, werd vooral ook veel teruggeblikt naar de afgelopen 20 jaar van affiliate marketing. Wat is er gebeurd? Welke trends zijn wedergekeerd gedurende de jaren en hoe kunnen we dit naar onze eigen hand zetten?

In de sessie Driving results with non-traditional partnerships stond centraal dat je jouw affiliates niet meer als publishers moet zien maar als daadwerkelijke partners. Media partners wel te verstaan. Tijdens deze sessie kwamen drie mannen aan het woord die ieder hun eigen visie verkondigde en die goed op elkaar aansloot.

Robert Glazer is founder en managing director bij Acceleration Partners. Publishers zijn geen publishers meer in zijn ogen, het zijn performance partnerships geworden die worden aangegaan tussen publisher en adverteerder. Todd Crawford, co-fouder en VP of strategic initiatives bij Impact Radius, stond stil bij de evolutie van affiliate marketing, de nieuwe mogelijkheden en de toekomst van affiliate marketing. Gevolgd door Jelle Oskam, Global affiliate manager bij Adidas, die de zaal meenam in de global affiliate strategy van het sportmerk en de transformatie die het merk met de nieuwe affiliate strategie heeft ondergaan.

Tijdens de debate and discuss sessie van Greg Shepard stond affiliate marketing in combinatie met micromomenten en content centraal. Waar je net als ik de link al snel legt tussen affiliate marketing en content, was Greg erg inspirerend over de samenhang met micromomenten. Ook noemde hij het attributiemodel van de toekomst: actionable attributie.

Nick Crystal, Maxus Global, gaf tijdens zijn sessie Long live performance marketing een sterk model weer, waarbij zijn ondertoon lag op het ‘omarm performance marketing en laat affiliate marketing hier deel van uitmaken’. Hij zei er letterlijk bij: affiliate marketing is dead, wat een te zware uitspraak is voor zijn presentatie. Een betere strekking was geweest: affiliate marketing is changing. Zijn ‘omarm performance marketing met affiliate marketing’-model, PREPARE genaamd, bestaat uit verschillende punten.

– Plan as a performance team – sit together and discuss

– Reason as a performance team – the approach & ideology cannot be silo

– Educate your planners – any specialist should know other specialisms

– Practice your approach – small scale tests and scenario planning

– Affiliates are not last click – move away from pure CPA

– Require integration to delivery – technology?

– End at the start – look at the first thing you wrote does it agree with your final delivery

Daarbij gaf hij zijn Why Machine aan: waarom gebeurd dit? Wat haal je uit de data die dit verklaart? Verklaar altijd het waarom.

En dan de sessie waar iedereen op wachtte: AffiliateWindow vertelt waar de toekomst van affiliate marketing ligt in Where is affiliate marketing heading? met een sterke huidige situatie en gewaagde next steps om de toekomst van affiliate marketing vanaf d-day te omarmen.

Al met al een erg interessante, en een beetje in herhaling vallende Performance Marketing Insights dag 1, waar we allen weer inspiratie uit hebben mogen putten. En daarbij ons motiveert om de nieuwe vorm van affiliate marketing die eraan komt te omarmen.