Willem van Oort

Willem van Oort is niet werkzaam in de affiliate marketing, maar heeft dagelijks te maken met affiliate marketing. Hij is eigenaar van GranViaOnline, waarbij er advies wordt gegeven aan kansspel organisaties over hun business strategie. Hier is affiliate marketing een belangrijk onderdeel van, omdat binnen de kansspelwereld deze manier van marketing veel gebruikt wordt. Naast GranViaOnline is Willem oprichter van Gaming in Holland. Dit is een business-community van mensen die in de Nederlandse kansspelsector werken. Een belangrijk onderdeel van de doelgroep van Gaming in Holland is affiliates. De jaarlijkse conferentie ‘Gaming in Holland Conference’ heeft altijd topics over affiliate marketing in het programma.

Mijn affiliate marketing droom is een gezonde en transparante markt voor affiliates, binnen een gereguleerd spelaanbod in Nederland.

Ik stel Willem de volgende vijf vragen:

Vraag 1: Het lijkt erop dat het in 2017 dan eindelijk gaat gebeuren: een wet voor kansspelen, waardoor het eindelijk legaal wordt. Zie jij kansen binnen affiliate marketing? Hoe zie je de markt voor je?

Vraag 2: Heb je tips voor startende publishers die nu massaal beginnen aan een blog, content of andere publisher website nu de wet is aangekondigd?

Vraag 3: Hoe zie je de relatie verder met affiliate netwerken?

Vraag 4: Waar verwacht jij dat de markt voor kansspelen binnen affiliate marketing staat over 5 jaar?

Vraag 5: Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Vraag 1. Het lijkt erop dat het in 2017 dan eindelijk gaat gebeuren: een wet voor kansspelen waardoor het eindelijk legaal wordt. Zie jij de kansen binnen affiliate marketing? Hoe zie je de markt voor je?

Ja, in 2017 moet het allemaal gaan gebeuren. Ik zie 30-50 aanbieders in de NL markt. Grofweg de helft van de markt zal bestaan uit betting – sportweddenschappen. De rest is in te delen in Casino, Bingo en Poker. Je zal als affiliate moeten kiezen waar je actief mee wordt.

Er zouden op dit moment ca. één miljoen (!) mensen online spelen. Ik denk daarom dat er voor affiliates voldoende ruimte is om naast Search en Facebook klanten te winnen.
Internationaal gezien, betalen aanbieders over het algemeen een commissie over de Life Time Value van de klant. Dat kan flink oplopen, maar betekent dus ook dat alleen maar nieuwe accounts aanleveren en er niet meer naar omkijken niet succesvol zal worden. Ook zullen de registratie eisen voor de spelers thuis dusdanig zijn, dat er een flinke drempel opgeworpen wordt om zich te registeren. Denk aan 20+ invulvelden en een ID verificatie – dat is natuurlijk belangrijk om minderjarigen te kunnen weren.

Vraag 2. Heb je tips voor startende publishers die nu massaal beginnen aan een blog, content of andere publisher website nu de wet is aangekondigd?

Ik raad nieuwe affiliates aan een niche te vinden en zich daarop te richten. Persoonlijk denk ik dat affiliates die weinig direct toevoegen op de lange termijn hier weinig geld aan kunnen verdienen. Het leuke van kansspelen is, dat er veel invalshoeken te bedenken zijn (denk alleen maar eens aan sportsbetting alleen), dus voldoende kansen.

In meer volwassen markten zoals de UK zie je ook PPC en Social Media affililiates zeer actief (en groot!) zijn. Ook zullen we internationale affiliates zien die zich op NL gaan richten.

Vraag 3. Hoe zie je de relatie verder met affiliate netwerken?

Historisch gezien spelen de netwerken minder een rol binnen de kansspelwereld. Simpelweg omdat er een flink aantal affiliates zijn die zich uitsluitend op kansspelaanbieders richten. Hier is een directe relatie met de aanbieder heel belangrijk en speelt een netwerk veel minder een rol. Een andere reden is dat veel kansspel aanbieders met een ongoing revenu share betaalmodel werken – dit is voor de meeste netwerken operationeel niet haalbaar.

Ik sluit trouwens niet uit dat bovenstaande in de toekomst, na de regulering van 2017 niet zal veranderen. Sommige netwerken zoals bijvoorbeeld Daisycon zetten versterkt in op een samenwerking met productgroepen waar een deel van de uitvoeren van de praktische wettelijke normen door hen overgenomen wordt – een slimme zet. Hiernaast zou ik affiliates willen aanraden een directe samenwerking met gereguleerde aanbieders aan te gaan, dat werkt het best op de lange termijn. Samen kun je dan een strategie uitwerken en implementeren. Op onze bijeenkomsten van Gaming in Holland komen deze partijen uiteraard uitgebreid aan bod.

Vraag 4. Waar verwacht jij dat de markt voor kansspelen binnen affiliate marketing staat over 5 jaar?

Over 5 jaar zullen we zien dat serieuze affiliates overblijven. Ik zie het meer als Media Ondernemers die een solide en transparante onderneming runnen binnen de Nederlandse markt. Ook denk ik dat er een shakeout komt van het aantal aanbieders – de 80/20 regel zullen we ook hier zien. Grote internationale ondernemingen zullen hier denk ik een dominante rol spelen, simpelweg omdat ze veel meer kennis en expertise uit vele andere landen hebben, ook hoe ze hun affiliate strategie moeten opzetten.

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Een niche vinden en deze genadeloos gefocused uitvoeren.