Milou Gijsbers

Milou Gijsbers werkt sinds januari 2016 als affiliate accountmanager bij het Bol.com Partnerprogramma. Milou vertelt in dit interview over de voordelen van het hebben van een eigen partnerprogramma en haar visie op affiliate marketing.

“Mijn affiliate marketing droom is dat we de waarde van iedere publisher voor een aankoop in kaarthebben en ze op basis daarvan kunnen belonen.”

Ik stel Milou de volgende vijf vragen.

Vraag 1: Bol.com heeft een eigen Partnerprogramma en werkt dus niet samen met andere affiliate netwerken. Welke voordelen biedt het hebben van een eigen Partnerprogramma voor publishers?

Vraag 2: Wat is de meest voorkomende vraag vanuit publishers? En hoe beantwoord je deze?

Vraag 3: Op basis waarvan kan een publisher zich onderscheiden van het gros voor Bol.com?

Vraag 4: Wat verwacht je dat de komende periode de belangrijkste affiliate marketing trend wordt? En zijn jullie hier al mee bezig om op in te spelen?

Vraag 5: Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Vraag 1. Bol.com heeft een eigen Partnerprogramma en werkt dus niet samen met andere affiliate netwerken. Welke voordelen biedt het hebben van een eigen Partnerprogramma voor publishers?

Voor publishers kan het erg handig zijn dat ze direct contact hebben met ons als adverteerder waardoor we veel sneller kunnen schakelen. We kunnen ze direct per chat, mail of telefonisch feedback geven over hun website en Partnerprogramma account. Het wordt hierdoor een stuk persoonlijker en dat wordt gewaardeerd door onze partners.

Vraag 2. Wat is de meest voorkomende vraag vanuit publishers? En hoe beantwoord je deze?

Bij ons support komen de meest uiteenlopende vragen, opmerkingen en tips binnen. De meest gestelde vragen komen van beginnende partners en gaan over hun aanmelding en wanneer men uitbetaald krijgt.

Soms wil iemand een website aanmelden zonder dat ze er daadwerkelijk content op hebben gezet, omdat ze meteen aan de slag willen met affiliate marketing. Voor ons is het dan niet duidelijk wat een partner met zijn website wil en of dit bij onze voorwaarden past. Omdat we merken dat het Partnerprogramma soms onduidelijk is voor beginnende partners gaan we een kenniscentrum opzetten om de kennismaking met het Partnerprogramma te verbeteren.

Wat betreft de commissie is het partners niet altijd duidelijk dat het 30 dagen duurt voordat een order goedgekeurd kan worden. Dit komt doordat een klant altijd 30 dagen heeft om een bestelling te retourneren.

Vraag 3. Op basis waarvan kan een publisher zich onderscheiden van het gros voor Bol.com?

Publishers onderscheiden zich met content. Dagelijks krijgen we veel aanvragen binnen van partners en wij kijken of zij aan de voorwaarden voldoen. Niche en blog websites hebben vaak unieke content. Je merkt dat er gedurende het jaar trends ontstaan waar snel op ingespeeld wordt. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld een aantal Hoverboard en Pokemon Go websites erbij gekregen.

Vraag 4. Wat verwacht je dat de komende periode de belangrijkste affiliate marketing trend wordt? En zijn jullie hier al mee bezig om op in te gaan spelen?

Het attributiemodel zie je vaak terugkomen en is een belangrijke ontwikkeling waar ook wij mee bezig zijn. We willen een fair programma bieden voor al onze typen partners en belonen voor de toegevoegde waarde.

Vraag 5. Wat is in jouw ogen het geheim voor succesvol affiliate marketing?

Als publisher zijnde moet je goede content bieden en als netwerk moet je snel en direct kunnen schakelen en publishers verder helpen. Ga op zoek naar de win-win situaties en zorg ervoor dat je werkt aan een goede relatie.