Nick van der Leeuw

Nick van der Leeuw is Affiliate Network Director bij Olympic Offers. Dit wereldwijde affiliate netwerk is vertegenwoordigd in meer dan 100 landen en heeft meer dan 250 adverteerders en 1000 affiliates. Olympic Offers werkt op basis van traditionele afrekenmodellen maar ook op DOI (Inschrijving), CPI (installatie/Apps) en CPMA (mobiel abonnement). Nick is zelf al 10 jaar actief in de affiliate marketing.

“Mijn affiliate marketing droom is het hebben van het grootste affiliatenetwerk ter wereld.”

Ik stelde Nick de volgende vijf vragen:

Vraag 1: Waar komt jouw passie voor affiliate marketing vandaan?

Vraag 2: Hoe onderscheidt Olympic Offers zich van andere affiliate netwerken?

Vraag 3: Welke trends en ontwikkelingen zie je momenteel en speel je hier al op in?

Vraag 4: Houden jullie rekening met zowel publisher als adverteerder bij netwerkoptimalisaties?

Vraag 5: Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Vraag 1. Waar komt jouw passie voor affiliate marketing vandaan?

Een jaar of 10 geleden beheerden wij een x-aantal internationale contentsites die honderdduizenden bezoekers per dag trokken. Wij verkochten de bannerposities voor vaste prijzen en hadden daar ons businessmodel op gebaseerd. Toen de budgetten van de adverteerders omlaag gingen en wij onze omzet zagen kelderen, zagen wij in dat dit businessmodel te veel risico met zich meedroeg, en zijn wij begonnen met affiliate marketing.

Wij zijn nieuwe hoogwaardige contentsites begonnen waarbij de focus kwam te liggen op conversie en niet meer alleen op bezoekersaantallen. De passie kwam vanzelf toen we zagen dat kleine optimalisaties grote verschillen konden betekenen in conversieratio’s en dat we met een beperkt aantal bezoekers veel meer omzet konden realiseren.

Sindsdien is het een sport en een uitdaging geworden om ons netwerk zo veel mogelijk te optimaliseren om tot een zo’n hoog mogelijk conversieratio te komen. Enkele jaren later zijn we OlympicOffers.com begonnen, na jarenlang aangesloten te zijn geweest bij de traditionele, nationale en internationale affiliatenetwerken.

Vraag 2. Hoe onderscheidt OlympicOffers zich van andere affiliate netwerken?

OlympicOffers.com richt zich volledig op conversie. Wij leven van de omzetstroom die via conversie binnenkomt en niet van setup-kosten, vaste maandelijkse fee’s en hoge facturen voor consultancy. Bij ons betaalt een aangesloten adverteerder alleen voor wat hij ontvangt: een lead, een sale of een installatie. Dat maakt OlympicOffers.com erg laagdrempelig voor adverteerders. Daarnaast verzetten wij voor ons affiliates en adverteerders veel extra werk, uiteraard kosteloos. Wij maken specifieke landingspagina’s, banners, e-mailtemplates en scriptjes. Wij maken eigenlijk alles wat een affiliate nodig heeft om zo goed mogelijk te kunnen presteren.

Vraag 3. Welke trends en ontwikkelingen zie je momenteel en speel je hier al op in?

Nu de gokmarkt in Nederland mogelijk openbreekt, zie je veel internationale casino’s schuiven met hun focus. Zij willen er als eerste bij zijn als online gokken in Nederland legaal wordt. Samen met deze casino’s zorgen wij dat wij er klaar voor zijn als het zo ver is.

Daarnaast zie je steeds meer binaire opties- en forexbedrijven verschijnen. Deze branche is zéér interessant, omdat er soms wel vergoedingen tot EUR 750,- worden gegeven per nieuwe aangebrachte klant.

De mobiele kant van OlympicOffers.com groeit elke maand en dat zal zich de komende jaren blijven voortzetten, dus daar ligt een groot deel van onze focus. Waar traditionele netwerken zich vooral focussen op A-merken in retail en E-commerce, een zeer verzadigde markt waar maar enkele procenten commissie te verdelen valt, richten wij ons meer op de markten waar commissies tot 75% te behalen zijn. Denk hierbij aan markten als dating, mobiele producten, app-installaties, et cetera.

Vraag 4. Houden jullie rekening met zowel publisher als adverteerder bij netwerkoptimalisaties?

Absoluut. Wij adviseren zowel affiliates als adverteerders in het optimaliseren van hun banners, landingspagina’s, diensten, aanmeldformulieren, et cetera. Het is belangrijk dat alle facetten in harmonie zijn, anders verliezen we de conversie.

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Het allerbelangrijkste aan affiliate marketing is zoveel mogelijk testen. Geef niet na één banner en één landingspagina de moed op, maar probeer tientallen banners en tientallen landingspagina’s te testen. Door het gebruiken van online conversiesoftware zoals bijvoorbeeld Voluum.com, kom je er heel snel achter wat voor soort banners en landingspagina’s het beste werken. Als je eenmaal een goed idee hebt wat werkt, kun je heel snel verder optimaliseren. Soms zijn kleine aanpassingen, zoals een ander woord, een andere kleur knop, een ander plaatje, genoeg om een 10 x hoger conversieratio te krijgen.