Na het starten van een mooie Instagram test in de United States, is Google ook gestart met een test in de US. In bèta test Google Affiliate Advertising binnen Google Shopping.

Voor wie is deze test nu beschikbaar?

• Een geselecteerd aantal US retail affiliates
• US-merchants die Google Shopping inzetten met datafeeds die getarget zijn binnen de US

Wat houdt Google Affiliate Advertising binnen Google Shopping in?

Publishers die op dit moment deelnemen aan het bèta programma kunnen adverteren met de producten van de site van een affiliate adverteerder. Het hele principe steekt op een soortgelijke manier in elkaar als een reguliere Google Shopping campagne die een adverteerder zelf opzet. De producten van de website van de adverteerder kunnen worden geüpload met een productfeed, dat direct bezoekers naar de product pagina’s op de affiliate adverteerders website brengt zonder eerst langs de publishers website te zijn gegaan.

Hoe ziet dit eruit in het Google Merchant Center?

Als een publisher begint met het adverteren op producten van een adverteerder, dan zie je een Affiliates pagina in het Shopping advertenties panel in je Merchant Center account. Op deze Affiliates pagina vind je de lijst met affiliate(s) die jouw producten willen promoten, met hun contactinformatie.

Wat betekent dit in de praktijk?

De concurrentie op de producten van een Google Shopping campagne zal uiteraard toenemen. Dit zal dan ook het gevolg hebben dat de CPC opgedreven wordt. Daarom geeft Google ook de optie om aan te kunnen geven dat je dit niet wil als adverteerder. Dit noemen ze de opt out methode. Haal het vinkje van de Affiliates pagina uit het Merchant Center account en je producten zijn officieel niet promootbaar door affiliates. Dit zal zichtbaar zijn voor affiliates.

Wil je later toch je producten weer promootbaar maken? Dan zet je het vinkje weer aan en binnen 48 uur kunnen publishers je weer promoten.

Tegelijkertijd is dit ook een mooie feature die Google aanbiedt. Als kleine adverteerder kan het zijn dat je niet de capaciteit in huis hebt om zelf Google Shopping campagnes te runnen. Tegen een (verhoogd) commissiebedrag doen publishers dit dan voor je. Zo zijn je producten toch vindbaar in Google Shopping en zit er geen tussenliggende affiliate website tussen.

Ik ben zelf erg benieuwd naar de eerste resultaten vanuit de US. De grote publishers kunnen hier makkelijk in meegaan, maar de kleinere dienen eerst budget hiervoor te regelen. Ik ben benieuwd hoe groot dit in werkelijkheid gaat worden. Wat verwacht jij?

Wil jij deelnemen aan het toekomstige bèta programma van Google Shopping Affiliate Advertising? Meld je hier aan.