Ik geloof dat een samenwerking tussen publisher en adverteerder niet alleen gezien hoeft te worden als een samenwerking tussen deze twee partijen. Vanuit zowel een publisher als een adverteerder levert een strategische partnerschap veel meer op. Je promoot als publisher niet alleen de website en de producten van een adverteerder, en je laat als adverteerder een publisher niet aan zijn lot over met het promoten van jouw website en jouw producten. Nee, bij een strategisch partnerschap ga je verder dan dit.

Je kiest voor een sterke samenwerking waarbij je regelmatig contact hebt met elkaar, en waar je verder komt dan alleen een banner of link plaatsen. Promotiematerialen worden voor je op maat gemaakt en je krijgt exclusieve codes toebedeeld. Je werkt echt samen. Je hebt echt de handen ineen geslagen.

Maar hoe vind je deze strategische partnerschappen dan? Ik geloof in drie vragen; drie vanuit een publisher naar een adverteerder toe en drie vanuit de adverteerder naar een publisher toe. Ik heb ze voor je (in het Engels) in onderstaande infographic gezet, zodat jij jouw strategische partners kan gaan selecteren en benaderen. Ik noem onderstaand model het Collaboration Model.

Collaboration Model