Black Friday is een groeiend succes in Nederland en dat heeft Zanox ook gemerkt. De Zanox Groep (Zanox, eprofessional en Affiliatewindow) heeft een wereldwijde uplift gezien in online sales, van maar liefst 51% jaar op jaar. In totaal gaat het om een omzetbedrag van €117 miljoen. Nederland specifiek groeide met 177%.

Elke minuut van Black Friday werd in het netwerk maar liefst €81.250 aan inkomsten geregistreerd (of € 1.354 per seconde).

 

Hoe heeft Nederland gepresteerd?

In Nederland zijn we flink aan het shoppen geslagen. Online shoppers hebben op Black Friday ruim €2,4 miljoen in omzet uitgegeven. Maar liefst bijna €1700 per minuut! Hoeveel hebben we hiervoor moeten shoppen? Meer dan 26.000 aankopen zijn er in Nederland die dag gedaan, waarbij kleding (54% van de aankopen) het populairste was om te kopen.

Daarnaast zag Zanox een uitschieter in de gemiddelde orderwaarde. Deze was maar liefst €110,-. Consumenten bewaren hun dure aankopen voor Black Friday, aldus het affiliate netwerk. De gemiddelde orderwaarde is trouwens sowieso gestegen. Van €68 per online bestelling in 2015, naar €93 in 2016.

zanox black friday chart

De best presterende adverteerder

Als de populairste categorie Kleding is, ben je vast niet verbaasd dat de best presterende adverteerder zich binnen deze categorie bevind. De best presterende adverteerder, in de meeste landen, is Zalando.

Welk type publisher heeft goed gescoord met Black Friday?

Op Black Friday staan natuurlijk de kortingscodes, acties en aanbiedingen centraal. Niet verrassend dus dat bijna de helft van de Nederlandse online aankopen via kortingscodeswebsites worden gedaan. Maar liefst 43%! Deze trend is zichtbaar geweest voor Zanox in alle landen.

Sang Bui, Publisher manager zanox Benelux: “Het is niet geheel onverwachts dat kortingscodewebsites zo goed scoren op Black Friday. Los van het grote bereik van deze websites, hebben consumenten op zo’n dag al het doel om een aankoop te doen en zijn zij juist op zoek naar kortingen. Met andere woorden, je ontmoet de consument al verder in het aankoopproces, want het verlangen om te kopen is al gecreëerd.”

En hoe zit het dan met de verschillende devices?

De smartphone krijgt opnieuw een belangrijker aandeel in online aankopen. Over de hele Zanox Group is het aantal aankopen via de smartphone, in vergelijking met 2015, gestegen met 44%. In Nederland is het gegroeid met 50%.

Zanox zag dat 70% van de aankopen via desktop of laptop gedaan worden in Nederland, 21% via smartphone en 10% via de tablet. In 2015 waren de percentages nog anders: daarbij ging het om 75% via desktop of laptop, 14% via smartphone en 11% via tablet.

Kevin Edwards, Global Client Strategy Director bij zanox licht toe: “2016 is het jaar dat Black Friday voor de eerste keer echt geland is in bepaalde Europese markten. Zo zien we dat in Polen, Nederland en Italië de verkoopomzet meer dan verdubbeld is en in de meeste overige landen waar zanox actief is was er sprake van een groeipercentage met dubbele cijfers. Bovendien overtrof de smartphone voor het grootste deel van de dag de tablet als apparaat waarop een aankoop gedaan werd en we zagen een fascinerende splitsing tussen het koopgedrag in de ochtend en middag. Mobiele apparaten overschreden de traditionele desktopactiviteit, vermoedelijk omdat consumenten de beste deals checkten op weg naar werk of bij het wakker worden. Met een registratie van meer dan € 5.5 miljoen omzet in ons netwerk na het eerste uur van de dag, kunnen we wel stellen dat de Black Friday middernacht shoppingervaring nu echt een volwaardig, op zichzelf staand shoppingfenomeen is.”

Speciaal voor het Black Friday spektakel had Zanox een website opgezet www.zanoxblackfriday.com om real time verslag te doen van het succes van de uitverkoopdag. Op deze website vind je de leuke infographic nog.