Pssssttt, ik heb een geheim. Net als een kok een geheim ingrediënt kan hebben in de keuken, heb ik een geheim ingrediënt in affiliate marketing. Eigenlijk is mijn geheim niet zo’n heel groot geheim: een aantal goede affiliate marketeers in Nederland delen dit geheim, en toch wordt het geheime ingrediënt zo vaak onderschat.

Ik noem mijn geheim de drie affiliate P’s: Persoonlijk, Passie en Performance. Meng Performance met Persoonlijk en een vleugje Passie, en voilà je hebt excellente affiliate marketing gecreëerd.

Persoonlijk

Ga persoonlijk met elkaar om! Je hoeft niet elkaars levensverhalen vanbinnen en buiten te kennen, of dagelijks met elkaar een kop koffie te drinken. Maar wees geïnteresseerd in elkaar en onderhoud persoonlijk contact. Ga niet om met elkaar als klanten die iets van elkaar nodig hebben, jullie zijn partners! Door persoonlijk met elkaar om te gaan en persoonlijk contact te onderhouden, leer je elkaar beter te kennen en creëer je de gunfactor bij elkaar. Als iemand oprecht geïnteresseerd is in jou, dan doet je dit goed. Wat daarop de samenwerking weer goed doet.

Het is geen rocketscience: iedereen met sociale vaardigheden kan punten scoren op het ingrediënt Persoonlijk.

Passie

Als ik naar mezelf kijk, werk ik minder graag samen met mensen die geen passie hebben voor het product dat zij verkopen of het vakgebied waar zij in werken. Mensen met passie zijn enthousiast en gedreven en uiten dit sterk. Je merkt het duidelijk als er passie bij iemand zit voor een productgroep of vakgebied. Dat is niet te missen. Ik merk ook dat passie resulteert in net iets meer, net een stapje harder of net een stapje hoger. Een extra analyse, extra contact en hulp, extra exposure.

Performance

Het is geen online marketing kanaal zonder het kopje performance. Performance is een zodanig belangrijk ingrediënt dat al meng je Persoonlijk en Passie, je zonder performance nergens bent. Als je campagne of website niet performed, dan hebben Persoonlijk en Passie een bijdrage geleverd aan het redden van het recept, maar was dit niet genoeg. Soms werkt iets ook gewoonweg niet, maar geef nooit meteen op. Een campagne of een website opzetten kost tijd, geduld en energie.

Zonder Performance mis je een belangrijk ingrediënt binnen het recept, naar buiten toe zelfs het belangrijkste ingrediënt. Het is als suiker in een koekje. Het koekje kan er nog zo goed en smaakvol uitzien, als je een hap neemt dan wil je dat deze ook heerlijk zoet smaakt. Daarbij is performance hetgeen waar organisaties hun tanden inzetten en wat je als affiliate marketeer continu verdedigd, uitlegt of analyseert.

Een extra factor die je binnen performance kan noemen is het kijkje in de keuken. Neem je collega’s, managers of directieleden mee de keuken in en laat zien hoe je het recept bereid en het eindresultaat. Door draagvlak te creëren, creëer je intern begrip voor affiliate marketing en maakt het voor jou gemakkelijker om dagelijks dit recept te bereiden.

 

Afbeelding copyright: © Kieferpix via Fotolia