Er is een nieuw buzzwoord in Nederland! De E-sporter. Geen echte sporters, maar gamers die een sport via een console als PlayStation, Xbox of PC uitoefenen. Onder de voetbalclubs in Nederland is het al enorm populair: de een naar de andere E-sporter wordt onder contract gesteld bij een professionele voetbalclub, maar er zijn ook genoeg toppers die nog niet onder contract staan. Kunnen zij van waarde zijn binnen affiliate marketing?

E-sporters zijn net influencers

In principe zijn E-sporters net influencers. Ze werken vaak samen met een sponsor om zichzelf nog beter in de markt te zetten en zetten hiervoor verschillende social media kanalen in. Dit ligt in een lijn met de ‘traditionele’ influencer: zij werken regelmatig samen met mediabureaus om zichzelf boekbaar te maken en werken ook met social media kanalen.

Influencers werken graag samen met merken, maar vinden het lastig om niet te commercieel over te komen. Dezelfde struggle ligt bij E-sporters, vertelt Tony Kok, meervoudig FIFA-kampioen op de Sony Playstation. “Ja, E-sporters hebben fanatieke volgers. Maar in video’s tonen we vaak de matches die wij spelen en geven we wat tips aan onze volgers. Het is een uitdaging om niet te commercieel over te komen in een video als je iets wilt promoten.”

Native advertising via affiliate marketing

E-sporters en influencers zijn eigenlijk hetzelfde: ze hebben dezelfde uitdagingen en ieder een eigen niche met eigen volgers. Hun volgers geloven wat hun ‘idool’ aanprijst. Net als influencers kunnen E-sporters dus zeker van waarde zijn binnen affiliate marketing, helemaal in de gaming branche. Maar hoe ga je hiermee om als adverteerder?

Het is een kunst van native advertising binnen affiliate marketing. De kunst is om de influencer of E-sporter de informatie, actie, product of ander soort aanprijzing in hun eigen woorden te laten vertellen. Je hebt als volger niet snel door dat het een reclamespotje is in de uiting van hun ‘idool’. Maar hoe kom je tot een native advertisement binnen affiliate marketing bij influencers?

De sleutel tot succes is het luisteren naar elkaar. Bespreek elkaars zorgen en uitdagingen en kijk samen naar hoe het zo relevant mogelijk gemaakt kan worden. Denk aan een spontane opmerking in een filmpje (en geen dedicated), een winactie, een exclusieve code of een test & tell actie. Zo lijkt het alsof de influencer of E-sporter het zelf heeft geregeld voor de volgers en niet alsof zij benaderd zijn of betaald zijn.

Maar…

Het zal altijd een uitdaging zijn om dit goed samen te laten gaan. De ene influencer of E-sporter zal er wel volledig voor openstaan, voor de ander voelt het niet goed. Luister naar elkaar en respecteer elkaars beslissing.

 

Afbeelding copyright: © Semadvertising via Fotolia