Het mag dan wel de tijd van de sharing economy zijn, maar binnen affiliate marketing delen we nog niet zo veel. We hebben een gedeelde smart, halve smart als eenheid van publishers wanneer een adverteerder voorwaarden aanpast, we kennen allen de vreugde bij nieuwe acties en promotiematerialen of nieuwe trends en ontwikkelingen. Maar hetgeen wat we in mindere mate delen, en waar juist de kansen liggen, is data.

Waarom data delen?

Er is voor een publisher en adverteerder gemeenschappelijke data. Deze data vind je in het netwerk: klikken, CSR (conversieratio), commissie en omzet. Maar ieders website kent andere inzichten, data die niet gedeeld worden via het netwerk maar dan ook niet persoonlijk met elkaar. Toch is er data dat relevant is om met elkaar te delen.

Analytics

De meeste websites maken gebruik van een vorm van Analytics, bijvoorbeeld via Google of Adobe. Ik ben zelf fan van Google Analytics, omdat het gemakkelijk in gebruik is en in mijn beleving de meeste mensen dit gebruiken. Dit maakt het makkelijker om data te delen, omdat de data al voor zich spreekt.

Stel: als publisher heb je meerdere malen geblogd over een specifieke adverteerder. Als publisher kun je via Analytics data hebben als bouncepercentage en time on site. Vergelijk dit eens met elkaar. Deze data leveren je nieuwe inzichten voor de toekomstige samenwerkingen met deze adverteerder. Deel deze data ook met de adverteerder! Onderbouw je keuze en lever de relevante inzichten mee.

Een adverteerder kan op zijn beurt bijvoorbeeld zien welke producten of productcategorieën jij het meeste verkoopt als publisher, mits dit mee wordt geschoten naar Analytics (anders is dit iets wat je moet implementeren!). Als adverteerder kun je hierop inspelen en daarmee je conversieratio verhogen! Ook kun je via Analytics in de additionele waarde van de publisher duiken, mogelijk is het conversieratio laag maar levert deze publisher een enorme waarde in verschillende klikpaden. Ook hier kun je op in spelen, en de publisher op een andere manier belonen dan last click. Hij is immers van waarde.

Ik daag je uit…

Laten we binnen deze sharing economy een stukje sharing data tussen publisher en adverteerder opzetten. Ik daag je uit om meer data te durven delen met jouw adverteerders of publishers om tot betere, geoptimaliseerde samenwerkingen te komen. Hierbij ligt de win-win aan beide zijde: de adverteerder doet meer sales, de publisher krijgt meer commissie. Maar bovenal creëer je een stukje vertrouwen die onmisbaar is in een goede verstandshouding tussen publisher en adverteerder.

 

Afbeelding copyright: © bf87 via Fotolia