Bij het opzetten van een nieuwe affiliate campagne is het misschien wel de grootste uitdaging: je commissiestructuur. Maar ook als je campagne al enige tijd draait is het verstandig om je commissiestructuur eens onder de loop te nemen. De factoren waar je jouw commissiestructuur op hebt gebaseerd zijn mogelijk veranderd.

Een commissiestructuur…

Bij een commissiestructuur is het allereerst belangrijk om te vertellen dat er geen goed of fout is. Je baseert je mogelijk te geven commissie op een aantal factoren, die per organisatie verschillend zijn. Sommige organisaties hebben een commissie met drie verschillende staffels, andere kiezen ervoor om zonder staffels door het leven te gaan maar met 20 verschillende productgroepen. Kies wat voor jou werkt en waardoor jij niet alleen de juiste inzichten krijgt maar ook het intern kunt verantwoorden.

Welke drie basis factoren neem je mee in je commissiestructuur?

Er zijn verschillende factoren die ik altijd meeneem in het opbouwen van de commissiestructuur. Om meer gevoel te krijgen bij hoe je jouw commissiestructuur ingericht wilt zien, zet ik vragen uit. Intern, maar ook extern. Denk aan een benchmark aanvraag bij je netwerk over hoe je grootste directe en indirecte concurrenten hun commissies hebben ingedeeld, je wilt namelijk niet ver onder je concurrenten zitten maar het liefst markt conform of er iets boven (en niet met z’n allen boven elkaar zitten, want dan drijven we de commissies flink op ). Bij sommige netwerken kun je deze data zelf opzoeken.

Daarnaast bekijk ik altijd welke productgroepen er goed worden verkocht. Als je al binnen affiliate marketing actief bent, en deze data of mee terug schiet naar Analytics of al een zekere product gespecificeerde commissiestructuur hebt opgebouwd heb je hiervoor affiliate marketing specifiek inzicht in. Maar: overkoepelend is de data ook erg interessant. Waar ligt het verschil met de rest van de conversies, is dit niet een productgroep dat je ook aan moet jagen via affiliate? Als je nog geen affiliate campagne hebt gehad, dan laat je jezelf sowieso leiden door de overkoepelende data. Maar ook de productcategorieën die jij het liefst wilt aanjagen.

Als je weet welke productcategorieën je wilt aanjagen, dan kun je intern de vraag uitzetten wat de gemiddelde marge is op deze producten. Je wilt namelijk geen verlies draaien op je producten en het liefst nog een stukje winst overhouden.

Hoe is zo’n commissiestructuur verder opgebouwd?

De meest belangrijke factoren om mee te nemen in de commissiestructuur zijn dus je concurrentie benchmark, de keuze voor productgroepen en de bijbehorende marges. Er zijn nog veel meer factoren waar je jouw commissiestructuur op kunt baseren, maar dit zijn wel de basis factoren om hierin mee te nemen. Andere factoren kunnen bijvoorbeeld de Customer Lifetime Value (CLV) zijn.

Je werkt nu langzaam richting een concreter commissiemodel met de drie basisfactoren, maar je hebt ook nog de keuze om met een incentive hierin te werken. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor het werken met verschillende staffels, bijvoorbeeld algemeen – brons – zilver – goud. Hierbij kan een publisher gemotiveerd worden om meer sales te doen, want bij meer sales kunnen zij in een andere staffel geplaatst worden. In het algemeen segment start je, maar je kan bijvoorbeeld bij meer dan 10 sales in brons geplaatst worden waar je beloning in commissie ook hoger is. Je komt in zilver bij meer dan 20 sales en ook hier is de commissie hoger dan de commissie in brons.

Hoe ziet jouw commissiestructuur eruit?

Probeer je commissiestructuur zo overzichtelijk mogelijk te houden voor een publisher. Te veel productcategorieën in combinatie met staffels zorgt voor een overweldigend gevoel, onduidelijkheid over wat er uiteindelijk verdiend wordt en demotivatie. Terwijl je juist wilt motiveren met jouw commissiemodel! Besluit daarom voor jezelf wat jij het maximaal aantal regels vindt binnen jouw commissiemodel. Kies je voor alleen productgroepen? Kijk dan met verschillende publishers naar doelstellingen, waarbij ze wel extra uitgekeerd kunnen krijgen zonder in een andere staffel geplaatst te worden. Of kies juist voor staffels, en dan voor maximaal drie productgroepen om het overzichtelijk te houden.

Tip: je kan ook een actiesegment toevoegen aan jouw commissiestructuur die je in bepaalde periode inzet tijdens een specifieke actie, incentive of extra exposure.

 

Afbeelding copyright: © Jakub Jirsak via Fotolia