Niet alleen binnen het affiliate marketing landschap, maar in heel Nederland is de maand december niet alleen de maand van de feestdagen. Het is ook de maand van het oriënteren voor een nieuwe zorgverzekering en het overstappen naar een andere zorgverzekeraar.

Zanox heeft onlangs zijn Barometer 2016 voor de zorgverzekeringen gepubliceerd, waarin twee trends op te merken zijn. De eerste trend is dat het aantal overstappers dat haast meteen na de aftrap van het ‘zorgseizoen’ een nieuwe zorgverzekering afsluit stijgt. Ze oriënteren kort en maken snel een keuze.

Maar deze trend valt nog steeds in het niet bij de tweede trend: het overgrote deel maakt opnieuw zijn keuze in de laatste vijf dagen van december, de laatste ‘overstap week’. In 2016 is het aantal dat last minute overstapt gestegen met 2,5%, wat in totaal bijna de helft van de overstappers betreft.

De Managing Director van zanox Benelux, Lauri Koop, vertelt: “Bijna de helft van alle sales en dus alle inkomsten tijdens de zorgperiode vinden plaats in die laatste, cruciale week. De zorgaanbieders doen er dan ook goed aan om extra te focussen en in te zetten op deze decemberdagen. En wij merken al in ons netwerk, laat staan thuis in onze woonkamers, dat adverteerders het ‘zorgverzekeringen-geweld’ intensiveren tijdens deze allesbepalende dagen!”

Trends devices
Overall wordt mobiel een steeds populairder device, en volgens de zorgbarometer van zanox is er 20% geweest dat de zorgverzekering via de smartphone of tablet heeft afgesloten. Dit tegenover de 80% die zijn of haar zorgverzekering op een desktop afsluit.

Accountmanager Finance zanox Benelux, Daniel van de Braak, vertelt: “Hoewel het percentage overstappers via mobile device het afgelopen jaar wel is gestegen, voert de desktop nog duidelijk de boventoon. En dat is niet verwonderlijk, het afsluiten van een verzekering wordt gezien als een complexe zaak, dat niet even ‘on-the-go’ wordt gedaan. Wij kunnen ons goed inbeelden dat de desktop voor veel consumenten als betrouwbaarder en overzichtelijker wordt gezien.”

Infographic zanox
Om alle vergaarde data overzichtelijk te houden, heeft zanox een infographic gemaakt. Het affiliate marketing netwerk heeft namelijk een exclusieve samenwerking met 21 zorgaanbieders, waaronder Zilveren Kruis en FBTO. Samen hebben deze 21 zorgaanbieders 70% van alle verzekerden in Nederland onder contract, dus deze infographic geeft een duidelijk en fair beeld van hoe de zorgmaand is gegaan binnen affiliate marketing.

Tot slot heeft zanox een mini-rapport uitgebracht met daarin tien tips voor adverteerders om het zorgseizoen van 2017 te knallen. Bekijk deze hier.

Wist je dat ik Amanda van OHRA heb gesproken over het zorgseizoen en hoe zij zich hierop voorbereid? Lees deze hier.