Groot nieuws op de maandagochtend! Awin is de nieuwe naam van de samengevoegde netwerken zanox en Affiliate Window. De twee affiliate netwerken behoorden beide sinds 2010 tot de zanox Group, nadat zanox Affiliate Window overnam. In 2014 deelden zij één managementteam. Een logische stap dus om in 2017 samen onder één naam verder te gaan.

Waarom Awin?

zanox en Affiliate Window worden samen Awin met als doel het imago van het bedrijf en de propositie aan klanten te vereenvoudigen. Met haar vestigingen op vijftien locaties over de hele wereld, kan Awin een wereldwijd bereik met lokale expertise combineren om groei te realiseren voor al haar partners. En door de samenvoeging zijn dat er veel! Maar liefst 6.000 adverteerders en meer dan 100.000 actieve publishers.

Lauri Koop, Country Manager Awin Benelux: “Wij zijn zeer trots en verheugd dat wij het nieuws over het samenvoegen van de twee bedrijven met jullie mogen delen. Door het verenigen van onze brand, service en technologie zijn we nog beter in staat om onze klanten de beste service te geven en innovatie in de markt te bevorderen. In 2016 zijn we bekroond met de Publisher’s Choice of Network en we hebben er het volle vertrouwen in dat we onder onze nieuwe brand nog meer mooie prijzen weten te verzilveren.”

Het Awin Logo en de website

Het Awin logo symboliseert de toewijding van het netwerk om innovatie te stimuleren. De gekleurde drie vlakken staan voor adverteerders, publishers en consumenten, met het netwerk als kern. Vanaf nu is de nieuwe website ook live: Awin.com.

Mark Walters, CEO van Awin: “Onze nieuwe merkidentiteit staat symbool voor de uniforme manier waarop wij al opereerden binnen de Groep. Bovendien ondersteunt het onze ethos van een perfect naadloze wereldwijze affiliate oplossing, dat alle markten blijft aandrijven door vooruitgang in service en technologie.”

Niet alleen een nieuwe naam, nieuw logo en nieuwe website…

Op termijn komt er ook een nieuw, wereldwijd platform. De nieuwe Awin interface is gericht op het internationale aspect en biedt adverteerders en publishers dan ook de kans om in elke markt eenvoudig toe te treden tot programma’s over de hele wereld. Het platform zal beschikbaar zijn in 10 talen en ondersteunt meerdere valuta’s. In de komende maanden zal het Awin platform uitgerold worden binnen de Benelux. Momenteel is het al uitgerold in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, de VS, Canada en Frankrijk.

Het Awin platform zal uitgerust zijn met verbeterde en toonaangevende functies. Denk hierbij aan cross-device tracking, Commission on assist en Convert-a-link. Cross Device Tracking is het meten en belonen van customer journeys op meerdere apparaten. Deze informatie zal gerapporteerd worden aan adverteerders en publishers. Commission on assist is het mogelijk maken van het belonen van publishers voor sales waar zij vroeg in de aankoopfunnel invloed op hebben gehad. Convert-a-link is een toffe plugin die het omzetten van product links naar traceerbare links met een enkele klik automatiseert!

Peter Loveday, CTO van Awin: “Vroeger had onze Groep twee ongelooflijk getalenteerde teams in Berlijn en Londen zitten die beide werkten aan afzonderlijke technologieën, elk met hun eigen sterktes. We hebben deze teams en expertises nu samengevoegd en al onze energie gestoken in het realiseren van één oplossing. Wij kunnen niet wachten om de kracht van dit gebundelde team te richten op één gezamenlijk doel en om de voordelen die het met zich meebrengt in te kunnen zetten voor continue innovatie.”

Meer data en inzichten delen via ‘Marktinzichten’

Naast al deze gave ontwikkelingen lanceert Awin ‘Marktinzichten’. De sectie op de Awin website geeft adverteerders en publishers toegang tot extensieve data en trends in Awin’s wereldwijde netwerk. De inzichten worden gedeeld via whitepapers, trend rapportages, basics en artikelen die alle aspecten binnen affiliate marketing (van de fundamenten tot nieuwste debatten) behandelen.

Adam Ross, COO van Awin: “De samensmelting van onze netwerken heeft ons toegang gegeven tot geweldig rijke en inzichtelijke informatie. Nu hebben we een platform waarop we deze informatie wij en zijd kunnen delen met als doel om deze industrie verder te blijven ontwikkelen en de affiliate marketing programma’s van de toekomst te creëren.”

Tijd om te vieren!

Afgelopen vrijdag hebben klanten en partners van zanox en Affiliate Window het nieuws al te horen gekregen. Tot vandaag was de nieuwe merknaam Awin ook voor hen een verrassing. De komende weken zal in de lokale markten de nieuwe merknaam worden gevierd!

Ik sprak met Wanja Allessie, Commercial Director bij Awin Benelux, over het proces achter deze verandering, de effecten op publishers en adverteerders en hoe zij zelf tegen de veranderingen aankijkt. Lees hier verder.

Bekijk hier de introductie video: