Affiliate marketing is niet langer alleen voor de publishers die zich aan het einde van de aankoopfunnel bevinden. Steeds meer organisaties in Nederland erkennen dat affiliate marketing de gehele funnel moet bekleden. Ondanks dat er nog veel op CPS wordt afgerekend, liggen hier wel mogelijkheden voor verschillende contentgerelateerde publishers.

Het erkennen van contentpartijen binnen affiliate marketing als waardevolle partijen is natuurlijk een mooie eerste stap om te zetten, maar hoe spelen grotere adverteerders hierop in? En wat kun jij doen om meer conversies binnen te halen? Affiliate marketing voor bloggers is een mooie kans, maar ook nog steeds een uitdaging.

De verschillende afrekenmethoden

Het meest bekende affiliate afrekenmodel is CPS: cost per sale. Je wordt alleen betaald per sale die je realiseert met jouw contentwebsite. Aangezien je met jouw contentwebsite of blog aan het begin van de aankoopfunnel zit en een inspirerende rol vervuld, is de kans klein dat je door puur te inspireren conversies binnenhaalt. CPS is dan niet het meest ideale afrekenmodel voor jou.

Affiliate marketing is het online marketing kanaal waarbij de adverteerder, dankzij het betalen per sale, geen risico draagt. CPC, cost per click, is daarom een vergoeding die in veel mindere mate wordt aangegaan, evenals CPM (cost per mille: je wordt beloond op basis van het aantal duizenden views). Maar er zijn ook een aantal affiliate proof afrekenmethoden.

De eCPC-garantie

De eCPC-garantie is een steeds populairder wordende afrekenmethode voor adverteerders en publishers, waarbij de publisher (of in dit geval de blogger of contentwebsite) zeker weet wat de vergoeding per click is, omdat hier een garantie over wordt afgesproken. Nadeliger is dit voor de adverteerder aangezien dit in sommige gevallen harder kan oplopen dan in eerste instantie gedacht werd. Voor blogs is deze afrekenmethode een mogelijkheid maar niet de meest gewenste optie.

Fixed fee of fixed fee garantie

Als blogger krijg je natuurlijk het liefst betaald voor de moeite die je in een blogpost steekt. Een vast bedrag, ofwel fixed fee, is hier op zijn plaats. Echter, affiliate marketing blijft performance based. Wat wil zeggen dat de affiliate marketeer bij de adverteerder uiteindelijk moet kunnen verklaren waar hij in heeft geïnvesteerd en wat dit heeft opgeleverd. Daarom is er een goed alternatief opgedoken in de markt: de fixed fee garantie.

De fixed fee garantie betekent eigenlijk gewoon dat je de fixed fee uitgekeerd krijgt, gegarandeerd. Maar in ruil hiervoor ga je wel je best doen om alsnog conversies binnen te halen. Je plaatst een tracking link en promoot de producten van de adverteerder. Even een kleine rekensom ter verbeelding. Je spreekt als blogger een fixed fee af ter waarde van €100,-. Dit bedrag krijg je dus gegarandeerd. Met je blogpost verdien je €50,- commissie. De adverteerder vult dan het bedrag aan tot de €100,- en legt dus zelf €50,- bij. Dit maakt het meetbaarder voor de adverteerder en kan deze het veel meer verklaren, dan door puur fixed fee te geven!

Maar je kan zelf ook optimaliseren om meer conversies binnen te halen via affiliate marketing.
Ben je bereid een beetje een commercieel sausje over je blog te gooien? Dit is een must om uiteindelijk meer geld te verdienen met affiliate marketing. Als blogger kun je een commercieel haakje zien in veel blogposts die je schrijft. Plaats bijvoorbeeld affiliate links in je blogpost naar de kledingstukken die je showt, of de woonaccessoires waar je jouw woonkamer mee hebt opgefleurd. Deze kleine stapjes gaan je al dichterbij conversie brengen. Inspireer en motiveer om te bestellen!

En bij productreviews…

Vergeet ook niet bij het reviewen van producten of het promoten van een winactie een affiliate link te plaatsen. Je laat jezelf als blogger associeren met een product, waar je ongetwijfeld heel tevreden over bent. Door het plaatsen van een affiliate link gaan mensen die jouw mening geloven de producten aanschaffen. En daardoor krijg jij op jouw beurt een commissie toegekend. Ook bij winacties zie je een positief effect van het plaatsen van affiliate links. Sommige mensen kunnen niet wachten om iets te winnen en kopen het zelf!

Een ‘eigen’ shop

Een andere mogelijkheid is om met productfeeds en vergelijkers een ‘eigen’ shop te creëren. Met plugin’s of de juiste WordPress template kun je gemakkelijk productfeeds en vergelijkers in je website inladen en jouw favoriete producten promoten in jouw shopgedeelte op je blog. Steeds meer adverteerders zijn op zoek naar contentpartijen en bloggers die zich zowel focussen op het inspirationele en het conversiegedreven aspect. Je onderscheidt je via deze weg makkelijker van andere bloggers en valt sneller in de smaak bij adverteerders.

De verschillende campagnes en bloggers

Het is erg belangrijk om je als blogger te identificeren met merken die bij jouw blog passen. Als fashionblogger hoef je niet zo snel een niet-fashion product te promoten. Dat slaat veel minder goed aan dan een fashion-product. Om jullie op weg te helpen ga ik de komende 10 weken, iedere woensdag een blogpost plaatsen met tips en tricks voor verschillende type bloggers en bij welke netwerken ze de juiste campagnes kunnen vinden!

Zo sta ik stil bij tips en tricks voor bloggers die zich focussen op de volgende type producten:
– Fashion en mode
– Wonen en interieur
– Beauty
– Reizen
– Financieel
– Gaming en entertainment
– B2B
– Elektronica
– Food, eten en drinken
– Cadeau en verrassing

Lees je iedere woensdag mee?

 

Afbeelding copyright: © Simoballero via Fotolia