Judith Fick

Judith Fick: “Judith Fick, mijn bedrijf heet ook zo. Ik ben immers mijn bedrijf. Zo’n 8 jaar geleden woonde ik op Curaçao en leerde ik affiliate marketing kennen bij een online casino waar ik toen werkte. Mijn droom is dat mijn eigen site Hondenzooi.nl als een speer gaat, maar om eerlijk te zijn kan ik daar best een beetje beter mijn best voor doen. Dat schiet er soms bij in, als er interim en freelance klussen voorbij komen. Inmiddels is er denk ik geen netwerk waar ik niet mee heb samengewerkt.”

Ik stel Judith de volgende vijf vragen:

Vraag 1. Waar komt jouw passie voor affiliate marketing vandaan?

Vraag 2. Als freelancer krijg je regelmatig een kijkje in de affiliate keuken van organisaties. Wat zie je het meest voorkomen dat niet op orde is volgens jouw visie?

Vraag 3. Door de jaren heen heb je veel trends en ontwikkelingen zien komen en gaan binnen affiliate marketing. Welke trend of ontwikkeling is je het meeste bij gebleven?

Vraag 4. Welke verandering verwacht je dat op korte termijn gaat plaatsvinden binnen affiliate marketing?

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Vraag 1. Waar komt jouw passie voor affiliate marketing vandaan?

Wat ik denk ik het leukst aan affiliate marketing vind, is dat het echt een specialisme is. Iedere affiliate marketeer kent de blikken op verjaardagsfeestjes als je probeert uit te leggen wat je doet voor de kost. Het is een klein wereldje, waarin een selecte groep mensen van de hoed en de rand weet. Ik heb het altijd al leuk gevonden om een specialistische rol te vervullen en om binnen een bepaald vakgebied zo veel mogelijk te weten.

Vraag 2. Als freelancer krijg je regelmatig een kijkje in de affiliate keuken van organisaties. Wat zie je het meest voorkomen dat niet op orde is volgens jouw visie?

Er bestaat nog steeds een idee dat affiliate marketing niets mag kosten. Voor andere marketing middelen rijzen de kosten de pan uit en dat is prima. Maar voor affiliate marketing hebben we geen budget, want dat is ‘Performance Based’, dus knijpen we het helemaal uit. En als je nou eens wat budget zou verschuiven richting affiliate marketing, dan zit daar ineens ontzettend veel rek in en is het nog steeds 1 van de goedkoopste kanalen. Maar men blijft vaak vasthouden aan die rekensom. Er wordt vaak niet beseft dat er mensen aan de andere kant van het netwerk ontzettend hard werken en ook veel investeren om dit model mogelijk te maken.

Vraag 3. Door de jaren heen heb je veel trends en ontwikkelingen zien komen en gaan binnen affiliate marketing. Welke trend of ontwikkeling is je het meeste bij gebleven?

Sinds ik actief ben in affiliate marketing, zijn afrekenmodellen altijd een issue geweest. Welke affiliate of welk marketing kanaal heeft recht op (een deel van) de vergoeding? Naar mijn weten rekenen we nog altijd met LCC (last click counts) en hier en daar een affiliate die afrekent o.b.v. een CPC model.

Vraag 4. Welke verandering verwacht je dat op korte termijn gaat plaatsvinden binnen affiliate marketing?

Ik denk dat er een verschuiving plaatsvindt naar grote platformen met marktplaats modellen, zoals via Bol en Zalando, aan de ene kant. En aan de andere kant de influencers en slimme social experts. Het wordt steeds moeilijker om ‘zomaar’ een web platform op te zetten en daarmee groot te worden.

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Het is belangrijk dat een affiliate kan werken met het programma. Dus zorg dat het klopt. Technisch uiteraard, maar ook qua vergoeding, materiaal, acties, keuring, betaling, communicatie etc. Het is geen garantie voor succes, maar het draagt zeker bij.