Dirk Tonen is Head of Operations bij Affiliprint in Nederland. Hij is in deze vorm van affiliate marketing nu ongeveer 2.5 jaar actief. Dirk bevindt zich in een uniek gedeelte van affiliate marketing: de offline variant!

“Mijn affiliate marketing droom is het in de offline advertentiemarkt implementeren van de kenmerken die online marketing krachtig maken.”

Ik stel Dirk vijf vragen:

Vraag 1. Affiliprint is het enige affiliate netwerk in Nederland dat zich bezighoudt met offline affiliate marketing. Kun je kort uitleggen wat vanuit Affiliprint offline affiliate marketing is? Waar kan men jullie aan herkennen?

Vraag 2. Kunnen alle adverteerders en publishers werken met offline affiliate marketing?

Vraag 3. Hoe groot is offline affiliate marketing in Nederland eigenlijk?

Vraag 4. Kunnen online en offline affiliate marketing elkaar versterken?

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol offline affiliate marketing?

 

Vraag 1. Affiliprint is het enige affiliate netwerk in Nederland dat zich bezighoudt met offline affiliate marketing. Kun je kort uitleggen wat vanuit Affiliprint offline affiliate marketing is? Waar kan men jullie aan herkennen?

Offline affiliate marketing moet je, net als online, zien als een vorm van marketing waarbij een publisher een aanbieding van een adverteerder promoot. Waar dit online op zeer veel verschillende manieren gaat, doen wij dit op 1 simpele manier – middels het offline verspreiden van een flyer of giftcard. Wij bouwen bij Affiliprint momenteel aan een netwerk van publishers waar eigenlijk voor iedere adverteerder wel een manier te vinden is om offline een actie te promoten – via webshop pakketten, magazines of kranten.

Om de vraag te beantwoorden waaraan men ons kan herkennen: waar ben je voor het laatst de flyer van voor een gratis vaas bij Bloomon, de €15,- korting bij Zalando of misschien wel de €25,- cheque van Marley Spoon tegengekomen? Grote kans dat deze bij een magazine of webshop bestelling zat die je onlangs hebt gedaan bij bijvoorbeeld Body & Fitshop, fonQ.nl of Blokker.nl, en dat is precies waar wij ons mee bezig houden: het faciliteren van het netwerk voor dit soort campagnes.

 

Vraag 2. Kunnen alle adverteerders en publishers werken met offline affiliate marketing?

In potentie is het starten van een offline affiliate campagne met flyers voor iedere adverteerder interessant, de ervaring leert echter dat campagnes succesvoller zijn wanneer een adverteerder al een beetje naamsbekendheid heeft en de middelen heeft te investeren in het goed testen van een offline voucher campagne.

Wat voor ons belangrijke criteria zijn om een adverteerder te laten starten zijn bijvoorbeeld de hoogte van de customer lifetime value, en of er dus hoge mate van retentie is. Om goed te kunnen testen moet je toch al gauw denken aan een testvolume vanaf 100.000 stuks, waarbij er vaak op CPM-basis wordt afgerekend i.v.m. vaste insert en printkosten. Als publisher is het voor een webshop interessant om je aan te sluiten bij ons netwerk vanaf zo’n 2.500 verspreidingen per maand.

Tot slot is het daarnaast natuurlijk mogelijk om door het openstellen van je eigen pakketten als het ware je eigen campagne ‘op te sparen’, door te barteren met ons netwerk. Je fungeert dan zowel als adverteerder als publisher en kan zo zeer kosteneffectief je eigen campagne opzetten.

 

Vraag 3. Hoe groot is offline affiliate marketing in Nederland eigenlijk?

Inmiddels, begin 2017 (vier jaar na oprichting in NL), hebben we iets meer dan 400 campagnes gedaan voor iets minder dan 180 verschillende adverteerders. We hebben zo’n 500 actieve webshops van verschillende grootte en we verspreiden via vrijwel alle magazines en kranten in Nederland. Gezien onze gestage groei zou ik dan ook willen zeggen dat wij laten zien dat adverteren in en met print nog steeds relevant is.

Print leeft en het is een enorm doeltreffend acquisitiekanaal waarmee je gericht je beoogde publiek kunt bereiken. Ons netwerk groeit dagelijks en steeds meer adverteerders keren terug na een succesvolle campagne, zowel door behaalde KPI’s op gebied van performance als branding. Tot slot zorgt het feit dat de e-commerce markt zo hard groeit ervoor dat ons barternetwerk ook steeds groter wordt aangezien er meer relevante, beschikbare partners zijn. Dit betekent automatisch meer keuze en meer diversiteit in selectie van publishers.

 

Vraag 4. Kunnen online en offline affiliate marketing elkaar versterken?

Zeker weten! Een goede marketingmix is essentieel om een succes te maken van een waardebonnen campagne. Wanneer klanten al meerdere contactmomenten hebben gehad met een merk, wat natuurlijk zowel online als offline kan zijn, vergroot dit de kans dat ze ook daadwerkelijk een handeling verrichten wanneer ze een waardebon ontvangen.

Andersom werkt dit natuurlijk hetzelfde, wanneer iemand al een waardebon op de keukentafel heeft liggen waar hij of zij dagelijks langs loopt, vergroot dit de kans dat er online uiteindelijk een transactie plaatsvindt naar aanleiding van een andere trigger.

Tot slot hebben wij door onze samenwerking met Daisycon een grote online affiliate partner, waarmee we dagelijks ons platform verder ontwikkelen. Zij hebben natuurlijk een schat aan technische kennis in huis, waarmee wij dagelijks enorm geholpen worden om campagnes te optimaliseren aan de hand van data.

 

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol offline affiliate marketing?

Ik denk niet dat er een geheim bestaat rond wat wij doen. Wanneer wij de sleutel tot een succesvolle campagne immers ‘geheim’ zouden houden, dan kunnen adverteerders niet optimaal van onze expertise gebruik maken.

Het beste advies wat ik zou kunnen geven aan adverteerders op ons gebied is dat het verstandig is soms ook publishers een kans te geven die niet zo voor de hand liggen. Wij hebben in ons netwerk een aantal wat minder bekende webshops die misschien niet de meest ‘sexy’ producten verkopen (denk hierbij aan bijvoorbeeld stofzuigerzakken) maar wel een zeer interessante doelgroep bedienen. Dit zijn webwinkels die niet bekend zijn maar wel keer op keer bewijzen zeer goed te converteren op vrijwel al onze campagnes. Wij zien vaak dat adverteerders kiezen voor bekende namen in e-commerce land, wat begrijpelijk is, terwijl dit niet altijd de best performing partners zijn.