Affiliate marketing maakt jaar op jaar een mooie groei door. In het IAB rapport van 2015, en zoals ik benoem in mijn boek Meer klanten met Affiliate Marketing in 60 minuten, wordt gemeld dat we maar liefst 137 miljoen euro per jaar uitgeven in Nederland aan affiliate marketing. Daarmee sluit dit kanaal de top 3 van online marketing kanalen af, waar het meeste geld aan wordt uitgegeven.

Vorige week is er een nieuw IAB rapport verschenen: het IAB rapport van 2016. Hierin staat dat affiliate marketing in 2015 2 miljoen euro hoger is geëindigd: 139 miljoen euro. Het kanaal maakt een mooie groei door van 7,1% naar een gespendeerd bedrag van 149 miljoen euro.

In het IAB rapport vertelt Lauri Koop, Country Manager van Awin Benelux, het volgende:

“Voordat Affiliate Marketing in Nederland volwassen werd, was het een niche branche met beperkte mogelijkheden voor adverteerders om hun potentiële doelgroep te bereiken. Affiliate marketing groeit in 2016 met 7%, dit bevestigt dat het kanaal zich steeds meer vestigt. Met verschillende individuele publisher types, bijvoorbeeld influencers, die een impact maken op het affiliate landschap is affiliate een kanaal geworden dat veel meer mogelijkheden biedt aan adverteerders.”

Deze data komt uit het IAB Online Ad Spend Study 2016 rapport, welke hier in zijn volledigheid te vinden is.