Ik vind het super gaaf om tools met je te delen, die kunnen helpen bij het genereren van nieuwe klanten en extra omzet. Zo heb ik nu een tool ontdekt, die net even anders is dan anders. Sterker nog: Uniek in Nederland! Ik sprak met Daan van der Hofstede, Sales Manager Benelux bij Sovendus.

Om meteen met de deur in huis te vallen, Daan… Wat is Sovendus eigenlijk?
“Sovendus is een performance based netwerk van aangesloten webshops waarmee klanten door middel van check-out (bedankpagina) marketing worden uitgewisseld. Maandelijks worden er binnen dit gesloten netwerk meer dan 750.000 transacties gedaan waarbij we samenwerken met vooraanstaande merken als Hunkemöller, Douglas, Parkmobile, Treatwell en vele anderen. Op dit moment zijn er ruim 80 shops aangesloten waarbij het totaal aantal transacties gelijk staat aan het potentieel van nieuwe klanten dat andere shops kunnen aanboren op het moment dat ze deelnemen in ons netwerk.”

“Stel je voor: Je hebt een bestelling geplaatst en je komt na betaling op de bedankpagina van de webshop. Op deze bedankpagina kom je een uiting  van Sovendus tegen waarmee je door de webshop waar je net iets gekocht hebt bedankt wordt voor jouw bestelling.  Uit nieuwsgierigheid klik je door en je komt dan op een pagina met een grote selectie van aanbiedingen van alle andere partners in het Sovendus netwerk. Zo zorgen we ervoor dat de consument op dat moment in contact komen met vouchers van de andere partijen. Je klikt op een logo, je krijgt de kortingscode en je kan daarmee een volgende aankoop doen. Dan begint het van voor af aan. Zo komt de consument na het doen van een aankoop altijd weer in aanraking met een nieuwe aanbieding.”

“Het grote voordeel is dat de aanbieding slechts 1 keer geldig is, en dus niet gedeeld kan worden op bijvoorbeeld social media.”

“We zijn in 2008 begonnen en zijn van origine een Duitse organisatie. Inmiddels hebben we zeven netwerken in zeven verschillende landen: Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Spanje. In totaal hebben we meer dan 850 shops aangesloten.”

“Ik ben trots dat we in Nederland langzaam omhoog krabbelen. In Nederland ligt nog zoveel potentie, dit komt door het hoge clickratio!”

“Ik denk dat als je ons vergelijkt met andere platforms of netwerken die kortingscodes verspreiden het juist een model is dat precies in tegengestelde richting werkt. Normaal gesproken zit iemand in de funnel van een shop en gaat die op basis van een kortingscodeveld actief op zoek naar een kortingscode. Wat uiteindelijk voor de adverteerder betekent dat hij betaalt voor een klant die hij al binnen had. Bij ons is het precies andersom. Iemand zou nooit in je shop gekomen zijn als die niet een aankoop zou hebben gedaan bij een andere shop, want iemand komt per toeval met jouw aanbieding in contact. De aanbieding triggert de consument om tot aankoop over te gaan.”

Hoe gaat het met Sovendus in Nederland?
“We groeien hard. Sinds we zijn begonnen zijn we zeker drie keer zo groot geworden. De afgelopen 8 tot 9 maanden zijn er ongeveer 30 webshops bijgekomen. Je merkt dat partijen wel heel erg nieuwsgierig zijn naar wat we kunnen doen, helemaal omdat we een nieuwe promotie mogelijkheid aanbieden waarmee nieuwe klanten gegenereerd kunnen worden.”

“Doordat grote en gerenommeerde merken achter elkaar toetreden tot Sovendus, merk je dat de drempel voor andere partijen naar beneden gaat. Het is relatief laagdrempelig om toe te treden, het is namelijk allemaal performance based. Het is leuk om met partijen over de mogelijkheden te sparren, maar uiteindelijk laten we de resultaten voor zich spreken. Dat zorgt ervoor dat de partijen die zich aansluiten bij ons blijven.”

Kan Sovendus gepersonaliseerd worden naar de website van de webshop?
“Jazeker, Sovendus werkt op basis van een Javascript. Als een partner bij ons start, dan leveren we een Javascript op maat aan. De uiting wordt hiermee sowieso gestijld in de look en feel van de bedankpagina. Deze is altijd schoon van reclame. Het tonen van de uiting “het cadeautje”, het verzorgen van de tracking en het genereren van een per bezoeker unieke link naar het aanbiedingenoverzicht regelen wij met dit script.”

Hoe zorg je ervoor dat je de kortingscodezoekers hier niet in betrekt?
“Door ons gesloten netwerk loop je deze kortingscodezoekers mis. Je geeft als adverteerder geen korting weg aan consumenten die alleen maar op zoek zijn naar korting. Je laat juist je aanbieding zien aan mensen die per definitie niet op zoek waren naar jouw aanbieding, maar juist omdat ze bij iemand anders gekocht hebben, bedankt worden en per toeval in aanraking komen met jouw actie. Hierdoor genereren we verhoudingsgewijs veel nieuwe klanten voor onze adverteerders. Daarbij is het een doelgroep die je nergens anders vindt, omdat zij helemaal niet naar je op zoek zijn. Het wordt gebracht als een cadeautje, dat maakt de actie exclusief”.

“Het product dat we verkopen levert 75% tot 90% nieuwe klanten op. Dat is ons product. Het genereren van nieuwe klanten voor adverteerders.”

Is het de bedoeling dat alle adverteerders tegelijkertijd op de pagina staan?
“In de basis is het zo dat alle partijen elkaar toelaten. Als er 80 shops zich hebben aangesloten staan er altijd 79 aanbiedingen onder elkaar op die pagina. Tenzij een bepaalde partij zegt ‘met die partij wil ik niet samenwerken omdat het een concurrent is’ bijvoorbeeld. Dan kun je deze partij uitsluiten. De betreffende partij is dan nooit zichtbaar op de bedankpagina van de adverteerder. Andersom werkt dit dan ook, de adverteerder is niet opgenomen in het overzicht van de partij die hij zelf uitsluit. Zo weet je dat je je concurrent niet in het zadel helpt. Er is dus zeker invloed die je als adverteerder hebt op de kortingscodes en aanbiedingen die je jouw eigen klanten als cadeautje aanbiedt.”

“We werken met een timer die van 10 minuten terugloopt naar 0. Op het moment dat die op 0 staat, dan ververst de pagina. De consument bedanken we dan voor het kijken naar de aanbiedingen, maar attenderen we hem op de tijd. Hij had sneller moeten zijn. De urgentie maakt de aanbieding nog exclusiever en sluit koopjeszoekers nog meer uit.”

sovendus

Wat is de gemiddelde conversieverhoging?
“Het hangt heel erg af van de adverteerder. Het aantal sales in het netwerk zit tussen de 750.000 en 800.000 per maand. Dit zijn alle sales van alle shops bij elkaar opgeteld. Gemiddeld klikt de helft van dat aantal sales door naar het voucheroverzicht. Vanaf dat punt loopt de conversie per shop heel erg uiteen. Voor sommige shops zijn we goed voor 20% van hun totale sales, maar dat is wel uitzonderlijk. Gemiddeld zitten we denk ik op zo’n 5% van de totaal aantal sales. We zorgen al snel voor enkele honderden nieuwe klanten en extra sales per partner per maand.”

Welke opties biedt Sovendus nog meer?
“Als je op een voucher geklikt hebt, dan kun je deze personaliseren en kun je je aanmelden voor een nieuwsbrief van een van de andere partijen. Hierdoor kunnen we als aanvulling (optioneel) nieuwsbriefinschrijvingen genereren. Het gaat op basis van persoonlijke interesse en is zeker de moeite waard om te testen. De optie om nieuwsbriefinschrijvingen te genereren kan op elk gewenst moment aan of uit worden gezet. Dit zodat partners tussentijds kunnen evalueren en voor zichzelf kunnen bepalen of dit ook voor hen interessant is”.

“Daarnaast sturen we de code ook naar de klant zijn/haar e-mail adres. We kunnen hen (in de periode waarin de aanbieding geldig is) tot maximaal drie keer herinneren aan het feit dat zij in het bezit zijn van een speciale aanbieding, maar dat ze deze nog niet hebben gebruikt. Ook dit werkt conversieverhogend.”

Sovendus

Jullie zijn als Sovendus verbonden met Daisycon. Merk je hier een voordeel in?
“Ja, hier merken we zeker een voordeel in. De reden dat we met Daisycon destijds een jointventure zijn gestart, is vanwege het netwerk dat Daisyon al heeft. Alle adverteerders die zij aangesloten hebben gebruiken wij als katalysator om het Sovendus netwerk uit te bouwen. Het is vaak ook zo dat de adverteerders die bij Daisycon zijn aangesloten heel veel op het gebied van online marketing al voor elkaar hebben. Zij staan vaak open voor nieuwe initiatieven en nieuwe manieren om nieuwe klanten en extra sales te genereren. Dat is waar de samenwerking om de hoek komt kijken.”

“Waar we elkaar kunnen versterken doen we dat.”

“Het leuke van onze business is dat het elkaar niet bijt, maar dat we elkaar juist versterken. Onze tracking is gebaseerd op het inwisselen van een kortingscode, maar als iemand converteert en geen kortingscode gebruikt kunnen we dat via de samenwerking met Daisycon ook inzichtelijk maken. Daar komt de affiliate tracking in beeld. Door de technische integratie met Daisycon wordt er direct voor de adverteerder ontdubbeld. Het is absoluut een goede en belangrijke samenwerking.”

Als de kortingscode wel wordt gebruikt, is het dan nog steeds de affiliatelink die leidend is bij de tracking?
“Nee, als de code wel gebruikt is, dan rekenen we af op basis van de gebruikte kortingscode. Als de code niet wordt gebruikt, dan gaat het via het reguliere LCC (last cookie counts) principe en is de affiliate link leidend. Dit werkt hetzelfde als de “dedicated” coupon code van Daisycon. De codes van de adverteerders zijn hierbij aan een specifieke partij toegewezen, wordt er een code ingewisseld dan is deze sale dus via die partij tot stand gekomen.”

Moet je als adverteerder of partner aangesloten zitten bij Daisycon?
“Dit is zeker geen voorwaarde. Als het kan, dan biedt het voordeel voor alle partijen. We zijn twee opzichzelfstaande organisaties die elkaar helpen waar mogelijk maar daarbuiten zelfstandig opereren.”

Raad je iedereen aan om Sovendus in te zetten?
“We merken steeds vaker dat het belangrijker wordt om als shop je klanten tevreden te houden en   hen iets extra’s te bieden. We zien dat ons platform steeds vaker ingezet wordt om de klantloyaliteit te vergroten. Als je dit als doel hebt, dan kun je in principe Sovendus inzetten.”

“We hanteren wel een aantal richtlijnen. Een shop in ons netwerk moet minimaal 3500 transacties/bestellingen (= bedankpagina vertoningen) per maand hebben. Dit houden we aan als ondergrens omdat elke shop evenveel exposure krijgt in ons netwerk. Het zou niet eerlijk zijn als shops met 50.000 sales in de maand net zoveel exposure krijgen als shops die 500 sales per maand doen. Om de kwaliteit in stand te houden is dit erg belangrijk.”

“Daarnaast is de exclusiviteit van de aanbieding belangrijk. Hoe exclusiever de aanbieding, hoe hoger uiteindelijk het aantal verspreide vouchers en daarmee ook het inwisselpercentage van de verspreidde vouchers.”

Welke tips geef je Sovendus gebruikers mee?
“Het belangrijkste is dat je een goede aanbieding hebt, klantloyaliteit op waarde schat en dat je bereid bent om daarin te investeren. Aan de andere kant: Veel shops in onze doelgroep hebben alles op het internet al voor elkaar. Maar wat als de consument geconverteerd is? Laat je hem ‘gewoon’ de bedankpagina verlaten? Wij zeggen dat je door je bij ons aan te sluiten, die klant inwisselt voor een nieuwe klant. Door hem aan de ene kant een bedankje mee te sturen en in ruil daarvoor pushen wij jouw aanbieding bij alle bedankpagina’s van andere partners.”

Met deze woorden kwam het gesprek over Sovendus met Daan ten einde en was ik nog enthousiaster over de tool die zij aanbieden dan aan het begin van het gesprek. Wat vind jij van Sovendus? Zou je het inzetten?