Een relatie die niet altijd ten volste benut wordt is die met de accountmanager van je affiliate netwerk, vooral door de kleinere webshops. Wellicht is het omdat je zelf te druk bent om echt tijd te stoppen in affiliate marketing, waarschijnlijk omdat je verantwoordelijk bent voor nog meer online marketing kanalen. Misschien vind je zelfs dat je het programma beter zelf kunt managen of heb je het wel geprobeerd maar weet jouw accountmanager jouw strategie toch niet helemaal goed om te zetten in de praktijk.

Hieronder vind je een aantal tips waarmee je deze relatie wel ten volste kunt benutten:

Tip 1. Plan een face-to-face meeting in

Ga even langs bij je accountmanager, of vraag hem om bij jou op kantoor langs te komen. Vooral bij nieuwe contacten is het ontzettend productief om elkaar even ‘echt’ te spreken. Je krijgt een betere feeling met elkaar waardoor een telefonische relatie makkelijker word. Daarnaast worden er vaker meer zaken besproken in een persoonlijke ontmoeting dan een telefoongesprek.

Tip: plan een maandelijkse meeting in. Afhangend van hoeveel tijd je maandelijks kunt besteden aan affiliate kun je een maandelijkse face-to-face meeting inplannen. Mocht je daar eigenlijk geen tijd voor hebben, of de reistijd tussen beide partijen is erg groot, dan kun je er ook voor kiezen om elk kwartaal af te spreken. Plan deze dan in net iets voor belangrijke perioden, dan kun je die direct voorbereiden.

Tip 2. Deel de marketingkalender

De accountmanager werkt niet bij jouw bedrijf en weet daardoor niet exact welke perioden of producten voor jou belangrijk zijn. Laat dit weten, deel je marketingkalender. Is dat tegen company policy? Maak dan een simpel overzicht met de focus voor de aankomende weken/maanden. Met deze informatie kan je accountmanager gericht op zoek naar (niche) publishers en relevante exposure.

Tip: Maak het jezelf makkelijker en deel dit in een Google Drive-document.

Tip 3. Geef je doelen aan

Heb je jouw targets en KPI’s al gedeeld met je accountmanager? Nee? Dan kan jouw accountmanager niet weten waar hij naar toe moet werken of wanneer er harder aan getrokken moet worden.
Spreek dus regelmatig over de doelen die gesteld zijn, wat vinden jullie belangrijk in de affiliate campagne en waar jullie precies heen willen. De accountmanager kan je op die manier ook aangeven of het haalbaar is, of dat er doelen bijgesteld moeten worden.

Tip: Laat je accountmanager op een strategisch niveau met je meedenken zodat je realistische targets en doelstellingen hebt.

Tip 4. Laat los en heb vertrouwen

De accountmanager heeft hoogstwaarschijnlijk meerdere programma’s onder zijn hoede. Hierdoor weet hij juist welke publishers jouw campagne een goede push kan geven, of waar je zonder al te veel risico goede zichtbaarheid krijgt. Geef hem dan ook de ruimte om zelf exposure in te plannen, zonder deze eerst altijd goed te moeten laten keuren. Dan heb ik het niet per se over (hoge) budgetten, daar is een goedkeuring natuurlijk op zijn plaats. Het gaat hier voornamelijk over CPA verhogingen en/of kortingscodes. Als de accountmanager deze zelf kan inplannen, kan er sneller geschakeld worden en worden exposures sneller en makkelijker opgezet. Daarbij scheelt het jou veel tijd. Geef duidelijk aan wat de mogelijkheden zijn; hoeveel mag de CPA naar boven en voor hoe lang maximaal? Misschien kun je een lijstje met kortingscodes geven voor de aankomende paar maanden die ingedeeld kunnen worden.

Tip: Wil je er toch wat zicht op houden? Maak dan een exposure planning in een Google Drive-document en deel deze zodat het document altijd bijgehouden kan worden.

Tip 5. Communicatie, communicatie, communicatie!

Dit is eigenlijk alle 4 bovenstaande punten samen; communiceer met je accountmanager. Laat hem weten waar je mee bezig bent, welke acties eraan komen en wat goed vind gaan of juist wat je wilt verbeteren. Een accountmanager doet zijn best, maar kan niet weten wat er in je organisatie gebeurt als je dat niet communiceert.

Tip: Mail daarom regelmatig de belangrijkste acties (deze kunnen ook weer naar je publishers gecommuniceerd worden), vertel welke soort exposures je zou willen zien en geef feedback als er dingen niet goed gaan of juist wel goed gaan. Dit kan per e-mail, telefonisch of in een persoonlijke meeting, als je het maar doet voor de belangrijke momenten van jouw marketing campagnes.

 

Afbeelding copyright: © Pixelfreund via Fotolia