Persoonlijk contact sleutel tot affiliate succes

Persoonlijk contact is de affiliate sleutel tot succes

Tegenwoordig heb je keuze uit veel affiliate netwerken die allemaal weer wat anders aanbieden, hogere commissies of bijzondere tools. Commissiemodel, tools en affiliate campagnes zouden niet het enige moeten zijn waar je rekening mee houdt. Ik wil dieper ingaan op het belangrijkste verschil tussen een in- en een outhouse netwerk die ik zelf ervaar: persoonlijk contact.

Outhouse & Inhouse

Even een korte uitleg met wat ik bedoel met outhouse en inhouse affiliate netwerken. Letterlijk vertaald zegt het woord outhouse het al; buitenshuis. Veel bedrijven brengen hun affiliate programma onder bij een externe partij als TradeTracker, TradeDoubler, Zanox, Daisycon en dergelijke. Dan snap je natuurlijk dat inhouse staat voor binnenshuis en dat dit gaat over bedrijven die zelf hun affiliate programma regelen. Dit zijn bedrijven als; Catawiki, Bol.com en Coolblue.

Belangrijkste verschil

Voor jou, als publisher zal het aanbod van campagnes, soorten commissie en beschikbare tools een belangrijke keuze zijn voor het kiezen van een affiliate netwerk. Maar er is een belangrijk aspect – wat je misschien over het hoofd ziet – wat een groot verschil kan maken en dat is: persoonlijk contact. Uit eigen jarenlange ervaring als onder ander publisher, merk ik dat ik nooit persoonlijk ben benaderd door outhouse affiliate netwerken.

Persoonlijk contact met een accountmanager of affiliate marketeer helpt je juist bij het optimaliseren van jouw huidige affiliate situatie. Het contact hebben met een accountmanager zorgt voor binding met elkaar, wederzijds begrip en leidt meestal tot een win-win situatie voor beide partijen.

Praktijkvoorbeeld: Catawiki

Om mijn punt duidelijker te maken dat een binding met een accountmanager belangrijk is, neem ik als voorbeeld de affiliate programma van Catawiki. Catawiki is een online veilinghuis dat unieke objecten veilt die toegankelijk is voor iedereen.

Mijn allereerste moment met Catawiki was dat zij mij als allereerst benaderde (in plaats van andersom!) om samen te werken. Door dit gebaar, ben ik uiteindelijk bereid geweest om met hen samen te werken. Dit leidde zelfs dat ik mijn stage van mijn hbo-opleiding destijds heb mogen doen bij de affiliate afdeling van Catawiki. Een sterkere binding met een bedrijf dan dit kun je bijna niet krijgen.

Daarnaast heeft Catawiki samen met mij gekeken voor optimalisaties van mijn website waardoor ik meer leads zou kunnen genereren. Zij namen rustig de tijd en hadden voor mij een rapport opgesteld. Deze bevindingen heb ik overgenomen en verwerkt in mijn affiliate website. En ja… De leads stroomden binnen.

Om nog een voorbeeld te geven; circa 2 weken geleden kreeg ik onderstaande e-mail van hen.

Catawiki affiliate

Zij hadden een speciale veiling en benaderde mij met de vraag als ik deze veiling wou promoten omdat ik een website had in deze categorie. Daarnaast hadden zij een lijst met bijzondere kavels geselecteerd die interessant zijn voor mijn website bezoekers.

Door deze binding met een affiliate netwerk heeft dit geresulteerd dat ik tot op het moment van vandaag nog dagelijks bezig ben met het affiliate programma van Catawiki.

Zojuist heb ik je een praktijkvoorbeeld gegeven waar dit allemaal toe kan leiden! Kijk dus goed voordat je een beslissing neemt welke affiliate netwerk (zowel inhouse als outhouse) een sterke binding aangaat met haar publishers.

 

Afbeelding copyright: © Bestvector083 via Fotolia

 

 

2 thoughts on “Persoonlijk contact is de affiliate sleutel tot succes

  1. hallo

    ik begrijp die affiliatie model van catawiki niet,
    krijg je 40% van de verkoop en koop comissie, voor elke categorie of is dit voor een categorie waarvoor je hem hebt door gewezen?

    En waarom die 60 dagen cookie tijd voor bestaande klanten? Bestaande klanten hoef je toch niet meer door te verwijzen? Catawiki is niet echt duidelijk vindt ik,

    vriendelijk groeten Mark

    1. Hoi Mark,

      Inmiddels heeft Catawiki hun affiliate model aangepast. Voor het actuele model verwijs ik je graag door naar hun website.

      Bestaande klanten hoef je inderdaad niet meer door te verwijzen. De cookie onthoudt als het ware dat een bezoeker via jouw website komt. Als een bezoeker dan binnen 60 dagen een conversie pleegt, dan ontvang jij je commissie.

      Hartelijke groet,

      Kelvin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *