De telecomtrend van 2017? Volgens de Awin Telecom Performance Barometer zal de losse smartphone verkoop de markt domineren. Het onderzoek is uitgevoerd onder 18 Awin telecomadverteerders, die over het jaar 2015 en 2016 samen goed waren voor de verkoop van 260.000 losse smartphones, handsets (dit zijn toestellen in combinatie met een afgesloten telefoonabonnement), simkaarten, internet, TV, bellen, alles-in-1-pakketten en telecomaccessoires.

Alle telecom productcategorieën groeien

De verschillende productcategorieën groeien. Het product ‘breedband’ groeit het hardste en is het grootste segment binnen de affiliate telecombranche. Breedband is gegroeid met 35% jaar-op-jaar. Ook de producten ‘handset’, ‘los toestel’ en ‘sim only’ zijn gestegen. Zo groeit het product handset jaar-op-jaar met 21%, de verkoop van de losse toestellen groeit met 26% en de sim only met 5%.

Ruben de Wolf, accountmanager Telecom & Utilities Awin Benelux, vertelt: “Dat een stijging in de verkoop van losse toestellen gepaard gaat met een stijging van afgesloten sim only abonnementen is niet zo vreemd, aangezien deze vaak in combinatie met elkaar worden aangeschaft. Een stijging in handsetverkopen is daarentegen wel opvallend, juist door de groei van deze losse toestellen en sim only’s.”

Een mooie toevoeging is dat Awin ook onderzocht heeft waar de handsetverkopen plaats heeft gevonden. Het liep direct via de telecomproviders! Dat betekent dat er een verschuiving plaats vindt van de resellermarkt naar de providermarkt.

Het totale telecomsegment groeit dankzij groei in productcategorieën

Doordat de productcategorieen groeien in sales, groeit ook het totale telecomsegment mee. Het aantal sales is in 2016 opnieuw gestegen: met 13,3% ten opzichte van 2015.

Groei verkoop van het losse toestel

Volgens eerder genoemde cijfers groeit de verkoop van het losse telefoontoestel met 26%. Awin heeft de opwaartse trend van de aanschaf van een los toestel in plaats van een abonnementsdeal al enige tijd geleden zien ontstaan. Consumenten vinden het namelijk fijn om zelf keuzes te maken: niet alleen voor het toestel, maar ook bij het abonnement, de contractperiode, de kosten per maand en nog veel meer. Daarbij is de consument vrijer in de providerkeuze door alleen een toestel aan te schaffen en los het abonnement.

Aan de trend van het losse toestel lijkt nog geen einde te komen, de verkoop van losse toestellen is van 2015 naar 2016 maar liefst 26% gegroeid. Awin verwacht dat de verkoop van losse toestellen o.a. door de nieuwe regelgeving van de AFM alleen maar zal toenemen en dat ook sim only abonnementen hier het komende jaar op zullen meeliften.

Welke merken zijn het grootste?

Niet opvallend: de merken Apple en Samsung domineren de Nederlandse telecommarkt. Zowel in 2015 als in 2016 zorgde beide merken voor een sterke stijging in handsetverkopen. Wat wel leuke inzichten zijn is dat in 2015 was Apple het meest populaire merk, in 2016 werd dit Samsung. Mogelijk hangt dit samen met de releases van hun nieuwe toestellen. De Galaxy S7 kwam uit in het eerste kwartaal van 2016, en de iPhone 7 pas in het derde kwartaal.

Andere telefoniemerken als Huawei, Sony Xperia, LG, Motorola en HTC zijn aanzienlijk kleiner dan Samsung en Apple maar worden nog wel beter verkocht dan merken als Nokia, BlackBerry en Alcatel.

Via mobiel steeds vaker Smartphones shoppen

Net als binnen de gehele e-commerce, wordt er steeds vaker georienteerd maar ook gewinkeld via de mobiele telefoon. Het aantal sales van telecomproducten die via de smartphone geplaatst zijn, is van 6 % in 2015 gegroeid naar een 11% in 2016. Desktop en tablet nemen hierdoor iets af.

Ruben de Wolf: “Door verschillende ontwikkelingen op het gebied van mobiel, heeft de consument steeds betere ervaringen met het gebruik van de smartphone voor het doen van aankopen. Smartphone toestellen worden bijvoorbeeld groter en daardoor gebruiksvriendelijker voor shoppen. Bovendien wordt het mobiel internet in Nederland steeds sneller en stabieler. Maar niet alleen aan de kant van de fabrikant en telecomprovider zien we die ontwikkelingen, ook bij de retailers. Zo worden websites mobiel beter en gebruiksvriendelijker en verschijnen er in toenemende mate m-commerce apps of is de in-app shop sterk verbeterd.”

Waarom de Telecom Barometer 2017 van Awin?
De Telecom Barometer 2017 wordt gebaseerd op de daadwerkelijke transacties van de consument, dus op de aankopen, contractaanvullingen of abonnementen. Deze wordt niet gebaseerd op projecten, enquêtes of andere deskundige adviezen.
De Awin Telecom Barometer 2017 vind je hier.