Interview

Jeffrey Darius

Steeds meer influencers en bloggers zetten video in als tool om hun bereik te vergroten. Binnen affiliate marketing kun je video ook naar je eigen hand zetten om zo uiteindelijk de conversie te verhogen. Ik spreek hierover met Jeffrey Darius, founder van Vraym. Hij is zelf inmiddels 5 jaar actief in de online marketing, en anderhalf jaar specifiek binnen de affiliate marketing.

 

 

 

“Mijn affiliate marketing droom is dat ook video materiaal tot de standaard benoemd zal worden.

De meest gebruikte advertentietools binnen affiliate marketing zijn nog altijd links en banners.”

Jeffrey vertelt verder over zijn droom: “We zien dat veel merken en webshops goede content hebben. Ze weten alleen nog niet hoe ze eenvoudig en snel, de kijker van de video naar de webshop moeten krijgen. Veel oplossingen zijn tijdrovend voor de adverteerder en totaal niet aantrekkelijk voor de kijker.”

“De technologie zal steeds beter worden waardoor goede branded content als echte affiliate tool ingezet kan worden en sales genereert.”

Jeffrey, vertel eens: wat is Vraym eigenlijk?

“Vraym is een shoppable video platform met als uniek kenmerk dat de video’s die je afspeelt voorzien zijn van ‘Vrayms’. ‘Vrayms’ zijn een selectie of afbeelding uit een video met zichtbare, toegevoegde tekst in de tijdlijn van de videoplayer.”

“De naam Vraym is afkomstig van ‘videoframe of iets inframen/inlijsten’. Je spreekt het uit als “Vreem”.
Als adverteerder Vraym je iets in de video waar de kijker op kan klikken om vervolgens te converteren.”

Wat is jouw doel met Vraym?

Branded video content zal steeds beter aansluiten op de behoefte van de kijker in de vorm van experience shopping en het inzetten van vloggers. De periode van traditionele videocommercials, waarin het product centraal staat, zal niet snel voorbij zijn. Maar het is voor een klein deel van de doelgroep of op specifieke locaties echt effectief.”

“De nieuwe generatie die video’s kijkt wil zich echt kunnen herkennen in een verhaal of lifestyle. Vraym slaat de brug tussen de kijker van een video en de webshop van een adverteerder. We constateerden dat veel kijkers met vragen bleven zitten, na het kijken van een video. Zij hadden met name een specifieke vraag: waar koop ik de getoonde items?”

“We willen met Vraym marktleider worden op het gebied van shoppable video’s. Als de kijker van een video dat mooie rode jurkje met een klik kan kopen, zonder er weken naar te zoeken, dan zijn we een stap dichterbij ons doel.”

Hoe werkt Vraym precies?

“Alles wat je ziet tijdens het afspelen van een video kun je ‘Vraymen’, bijvoorbeeld een auto, een jurkje of een hotelkamer. Als je tijdens het afspelen van de Vraym Player op ‘enter’ drukt of in het scherm klikt, dan kan het plaatsen van een Vraym beginnen. Voeg en URL of affiliate link toe en er verschijnt een gele ‘GET IT HERE’ button. Als kijker kun je hierop klikken, waarna ze worden doorverwezen naar een nieuw venster met de webshop van de adverteerder.”

vraym video

“Vrayms zijn losse elementen en zijn hierdoor vindbaar door Google en deelbaar op social media.
Elke Vraym linkt terug naar de oorspronkelijke video, waardoor de mogelijkheden eindeloos zijn!”

“Vraym is een videoplatform met dezelfde kenmerken als Vimeo en YouTube. Je uploadt een video en deze komt vervolgens op een kanaal te staan. Kijkers kunnen dit kanaal ‘observen’ voor notificaties en updates. Gebruiksvriendelijkheid en laagdrempeligheid staan bij deze self service solution voorop. We hebben het namelijk zo ontwikkeld dat je zonder onze hulp en technische voorkennis, gelijk kunt starten met het uploaden van video’s en het plaatsen van ‘Vrayms’.”

Vraym Channel

Hoe ben je op het idee van Vraym gekomen?

“Vraym is ontstaan tijdens mijn studietijd. Naast studeren was ik veel bezig met webdesign, waardoor ik een matige student was die geen hoge cijfers haalde. Ik denk dat de interesse voor school er niet was.”

“Tijdens het kijken van een muziekvideo, zag ik dat een artiest hele toffe sneakers aanhad. Ik wilde ze kopen, maar kon niet de informatie vinden die ik wilde. Na lang zoeken leverde dit mij niets op. Na een avondje uitgaan, lag ik op bed en net voordat ik diepe slaap zou vallen kreeg ik een heldere ingeving. De vraag van de kijker… e-commerce… adverteren… video… Alles viel op zijn plek. Dit was het idee waar ik al lang op zat te wachten. Iets wat dichtbij me staat en iets met een sterk verdienmodel. Het is goed genoeg om er veel tijd en geld in te steken!”

“Vraym heeft nog een half jaar op een laag pitje gestaan totdat ik mijn Minor Businessclass entrepeneurship ging doen op de Hanze Hogeschool met dit idee. In een half jaar leer je een idee verder uit te werken en doe je een haalbaarheidsonderzoek. In deze periode kreeg ik ineens enorm hoge cijfers. De cijfers 8 en 9 waren dit keer meer de regel dan de uitzondering.”

“Ik ben per direct gestopt met school (zonder diploma) en ben me volledig gaan focussen op Vraym. Vanaf dat moment zijn ook Dani Azulai (Technical) en Guido Alssema (Operations) actiever betrokken geraakt met Vraym. Vandaag de dag is dit nog steeds het geval. Met zijn drieën bespreken we vrijwel elk detail voordat het verder uitgewerkt kan worden.”

Vraym

Waar ligt de kracht van Vraym?

“De kracht van Vraym zit hem in de eenvoud en de gebruiksvriendelijkheid. Vraym is namelijk voor alle partijen goed te gebruiken: van multinational tot een net gestarte webshop. Je krijgt direct de beste tools om je doel te bereiken. Verder is Vraym laagdrempelig, waardoor het enorm schaalbaar is.”

Voor wie is Vraym het meeste geschikt: publishers of adverteerders?

“Het klinkt heel cliché maar voor zowel publishers als adverteerders zitten er aan Vraym veel voordelen.”

“Een voorbeeld: vloggers. Als uploader van video content, kun je zelf je video’s Vraymen met deeplinks en gelijk je kijkers voorzien van informatie die ze nodig hebben om bijvoorbeeld jouw outfit te bestellen bij jouw affiliate partner.”

“Je kan als publisher je video’s ook openstellen voor adverteerders.
Je krijgt een vergoeding per klik, waarvan je de hoogte zelf kunt bepalen.”

“Als adverteerder krijg je naast het feit dat jouw videomateriaal direct bijdraagt aan de conversie, ook gelijk inzage in waar optimalisatiemogelijkheden liggen. Wat werkt wel en wat werkt niet? Soms bied je iets aan, terwijl je kijkers iets anders veel interessanter vinden in je video. Dit kan je dan eenvoudig omzetten, om zo een hogere conversie te behalen.”

“Daarnaast is de Vraym Player te plaatsen op externe websites. Dit kan voor zowel de adverteerder als de publisher een voordeel opleveren voor traffic en conversie.”

Kun je Vraym alleen inzetten via affiliate marketing?

“Vraym is in te zetten via verschillende afrekenmodellen en affiliate marketing is daar slechts een onderdeel van.”

“Het is mogelijk om als adverteerder of publisher zelfstandig je video’s en je kanaal te beheren op Vraym. We hebben alles zo laagdrempelig mogelijk gemaakt en aanmelden is gratis. Voor het uploaden van video’s, betaal je een vaste vergoeding per maand. Zo krijgen we geen wildgroei van zinloze video content op het platform.”

“Om kijkers door te verwijzen met de ‘GET IT HERE’ knop, betaal je een vergoeding per klik. Zo kan je compleet zelfstandig en met relatief lage kosten starten in het omzetten van kijkers naar kopers.”

“Sommige kanalen op Vraym beheren wij, uiteraard in overleg met de adverteerders. Zo kunnen we veel leren over wat wel en niet werkt, en de optimalisatiemogelijkheden. We kiezen zelf uit met wie we in een dergelijk geval echt willen samenwerken. Graadmeter is dat de adverteerder toffe content moet hebben en moet passen binnen onze visie.”

Waarom zou je Vraym aanraden binnen affiliate marketing, en niet te kiezen voor een ander verdienmodel?

“Vooral bij bestaande affiliate partnerships, kan het een win-win situatie zijn. Als een webshop al een bestaande relatie heeft met bijvoorbeeld een publisher die ook veel video content heeft, dan is het zeker aan te raden. Je weet inmiddels wat je aan je publisher hebt en andersom ook.”

“Wat we zien bij vloggers is dat er in de omschrijving van de video een deeplink staat met meer informatie over items. Hoe fijn is het als de content waar het om gaat en waarom de volgers steeds weer terugkomen, ook onderdeel worden van de affiliate deal? Dit zal beide partijen voordelen opleveren.”

Hoe gaat het nu met Vraym in Nederland?

“Erg goed! We zijn jaren in ontwikkeling geweest en daarom zijn we voor het grote publiek nog redelijk nieuw. We hebben ervoor gekozen om eerst het product te ontwikkelen, en dan pas naar buiten te treden. Vraym heeft geen investeerders en is onafhankelijk. Dat maakt dat speed-to-market nooit ons doel was. Dit merken we dan ook aan de reacties. Zowel publishers als adverteerders zijn vaak verrast dat we een tool als Vraym zolang onder de radar hebben weten te houden. Voor ons was dit een bewuste keuze.”

“We zijn begin dit jaar online gegaan met onze nieuwe versie en zijn toen ook actiever op zoek gegaan naar klanten. Dit was in het begin wel erg spannend om vanaf nul te beginnen terwijl je intussen al jaren bezig bent. Dat was een grote gok, welke zich gelukkig wel heeft uitbetaald. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en hebben we een grote groep nationale en internationale topmerken/webshops op Vraym. Als je iets maakt waar je echt helemaal voor gaat en veel tijd en energie in steekt, resoneert het vroeg of laat wel bij de juiste partijen ben ik van mening.”

“Nederland is de basis van waaruit we werken maar we hebben dagelijks contact met mensen uit Hong Kong, Stockholm, Londen, Toronto en nog veel meer plekken. Het Verenigd Koninkrijk is het tweede land van waaruit we veel positieve reacties krijgen. Wellicht dat we daar iets mee gaan doen in de toekomst. Op dit moment krijgen we nog te veel content aangeboden om daar concrete beslissingen over te maken. Ons eerste doel was content verzamelen plus een netwerk opbouwen en daar mogen we tot nu toe zeker niet over klagen.”

Hoe zit het met de conversieverhoging?

“Als je nagaat dat het grootste gedeelte van de video’s die op Vraym staan in eerste instantie niet zijn gemaakt met de gedachte om direct producten te verkopen, dan is de conversieverhoging bij 1 product al super natuurlijk. Vooral als je dan ook nog eens kan zien waar je krachten liggen in een video. Deze informatie is heel interessant en kan op lange termijn helpen bij het samenstellen van bijvoorbeeld een nieuwe wintercollectie.”

“Wat we verder zien is dat in de video’s gemiddeld 20% wordt doorgeklikt, wat ons in positieve zin erg verrast. De periode van de besluitvorming en de hoogte van de aankoop tellen nog steeds mee in het aankoopproces. Een luxe handtas van bijvoorbeeld € 2000,- koopt iemand niet snel uit een video. In een dergelijk geval is de video dan een perfect en laagdrempelig vertrekpunt om later een luxe aankoop te doen, om je te laten inspireren tot een aankoop op een later moment. Dit soort inzichten zijn wel tof om te zien.”

“Als je kijkt naar minder dure aankopen zoals sneakers, broeken, shirtjes en zonnebrillen, dan merken we dat de kijker sneller kan beslissen. Een herhaalaankoop is dan ook sneller gedaan omdat ze dan al eerder bij dat video shopping kanaal een aankoop is gedaan en er vertrouwen is opgebouwd.”

Hoe ga je als adverteerder om met concurrenten die ook Vraym inzetten?

“Ik denk dat je als adverteerder niet anders omgaat met concurrenten die ook Vraym inzetten dan binnen bestaande marketing tools die al beschikbaar zijn. Maak vooral gebruik van je bestaande affiliate netwerk en voeg Vraym toe als extra optie. We zien dat webshops veel samenwerken met vloggers. Gebruik in plaats van de bestaande players de Vraym Player en kijk of het iets doet met de conversies. Als dit positief uitpakt, dan is een vlogger erg blij dat deze een extra optie heeft om meer omzet te genereren of meer info krijgt over wat er eventueel wel en niet werkt in de video.”

Welke tips geef je Vraym gebruikers mee?

“Wees creatief met de tools die we met Vraym aanbieden en pas ze vervolgens toe binnen de affiliate structuur die er al ligt. De mogelijkheden zijn echt eindeloos.”

vraym logo
En met de uitspraak dat mogelijkheden echt eindeloos zijn, ben ik door mijn vragen voor Jeffrey heen.
Wat een toffe tool die zeker conversieverhogend kan werken en sterk inspeelt op de trend dat we als adverteerders allemaal meer content gecreëerd willen zien, maar dan wel gebaseerd op performance. Vraym jij al?