Feestdagen zijn een belangrijk begrip binnen affiliate marketing. Zo wordt er niet alleen veel online besteld voor en rondom deze dagen, maar geeft het eenieder ook focus en houvast. Het is een thema om in je in vast te bijten die een conversieverhoging met zich mee kan brengen.

De laatste dag van veel Moederdag campagnes komen langzaamaan in zicht. Campagnes lopen vaak niet helemaal door tot aan Moederdag. Vanwege leveringsmogelijkheden, maar ook omdat heel Nederland op de laatste dag of laatste paar dagen volledig gefocust is op het vinden van een cadeau. Conversie komt webshops (en winkels natuurlijk) dan aangewaaid. Wil jij nog knallen in de laatste dagen voor Moederdag? Houd rekening met de volgende tips.

Ga voor een breed assortiment

De ene moeder is de andere niet, en dat geldt ook voor degene die het cadeau koopt. Zorg ervoor dat je, helemaal in de laatste dagen, een zo breed mogelijk Moederdag assortiment toont. Van chocolade tot parfum, van sieraden tot boeken. Toon daarentegen ook weer niet teveel om keuzestress tegen te gaan.

Extra tip: laat top 5 of top 10 lijstjes zijn van populaire Moederdagcadeaus. Top 5 boeken, Top 10 chocolade. Geef je bezoekers het juiste duwtje in de rug.

Bekijk de leveringsmogelijkheden

Het komt steeds vaker voor dat webshops zo op Moederdag inspelen dat ze ook op zondag (en dus op Moederdag zelf) leveren. Deze partijen kun je langer blijven promoten dan de partijen waarbij je op donderdag voor het laatste besteld moet hebben. Promoot niet de partijen die niet meer kunnen leveren voor Moederdag. Dan focus je jezelf op de verkeerde campagne en kan het een conversiekiller worden.

Acties zijn niet altijd nodig

Zoals ik al aangaf: hoe dichter op Moederdag, hoe minder acties je online nog zal vinden. Erg? Nee, zeker niet. Mensen willen het leukste cadeautje, helemaal op de laatste dagen waarbij de stress van het last minute kopen toeslaat. Promoot wat aanslaat bij jouw doelgroep en niet alleen wat afgeprijsd is.

Kijk met adverteerders waar nog kansen liggen

Zijn er producten die erg goed verkopen, hoe gaan jouw sales in specifieke categorieën of is er juist assortiment waar een adverteerder vanaf wil en waar extra focus op gewenst is? Dit geeft richting aan jouw assortiment. Daarbij vindt een adverteerder het fijn dat je mee denkt en waardeert dit. Dit levert je niet alleen iets op voor Moederdag maar ook op de lange termijn. Een fijne samenwerking!

Heel veel succes met de laatste loodjes voor Moederdag!

 

Afbeelding copyright: © Picture-Factory via Fotolia