Als affiliate marketeer bij een adverteerder of als publisher heb je graag inzichten in jouw data. Het geeft je houvast om te weten hoeveel inkomsten je deze maand hebt verkregen, hoeveel verkeer je naar een adverteerders website toestuurt of ontvangt, of hoeveel kosten je hebt gemaakt en je nog binnen jouw adverteerdersbudget blijft. Om jouw affiliate marketing analyses nog beter te maken, geef ik je vier tips!

Bepaal je belangrijkste KPI’s en focus je hierop

Als je jouw analyses echt nuttig wilt maken voor jezelf, is het belangrijk om jouw belangrijkste KPI’s (key performance indicators) te bepalen. KPI’s kunnen ieder stukje data zijn die tot je beschikking is, mits het belangrijk voor jou is! Door je belangrijkste KPI’s te bepalen, creëer je focus voor jezelf. Je weet immers wat je belangrijk vindt om binnen te halen, wat niet altijd omzet of commissie hoeft te zijn. Als jouw publisherwebsite een hobby is, dan kan bijvoorbeeld verkeer ook heel erg belangrijk zijn!

Gebruik zowel Google Analytics als de data in de netwerken

Heb je jouw website of affiliate programma gekoppeld aan Google Analytics? Hieruit kun je hele interessante data halen die een goede aanvulling kunnen zijn op de data in de netwerken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de tijd dat iemand op de website is, het bouncepercentage of de additionele waarde (en niet de laatste klik waarde). Deze data heeft een netwerk niet inzichtelijk maar kan, helemaal op publisherniveau, erg veel inzichten met zich meebrengen om jezelf mogelijkheden tot optimalisatie te geven.

“Het kan zijn dat je Google Analytics data niet volledig aansluiten op die in de netwerken. Het is sowieso lastig om verschillende tooling met elkaar te vergelijken, omdat ze allen een andere meetwijze hebben. Daarnaast is Google Analytics vaak niet bezig met het updaten van de statistieken als je bijvoorbeeld sales af hebt gekeurd. Dit noemen we daarom bruto data. Affiliate netwerken passen dit wel aan in de statistieken, en deze data noemen we daarom netto. Let ook op dat je op dezelfde manier rekent in beide systemen: gebruik je overal zonder BTW? Want dat is natuurlijk het meest eerlijke!”

Laat je belangrijkste KPI’s op elkaar aansluiten

De affiliate netwerken kennen ieder hun eigen statistieken. Er zijn natuurlijk een aantal standaard statistieken die je in ieder netwerk vindt, waaronder klikken, omzet en commissie, maar er zijn ook een aantal statistieken die je niet overal vind maar die je mogelijk wel zelf kun uitrekenen. Denk hierbij aan de effectieve waardes, bijvoorbeeld de eCPC (effectieve cost per click). Dit bereken je gemakkelijk door de kosten te delen door te klikken (als adverteerder) of de verdiende commissie te delen door de klikken (als publisher).

Monitor het structureel en update cijfers regelmatig

Regelmaat is ontzettend belangrijk! Kies een moment in de week of de maand om structureel je cijfers te updaten, bijvoorbeeld iedere maandagochtend voor een goede start van de week. Zo zie je snel of er grote veranderingen hebben plaats gevonden. Drastische dalingen of bizarre stijgingen in sessies, klikken, omzet, commissie, impressies… dat zie je meteen en je kan meteen verder de data induiken om te verklaren waardoor dit komt.

Vergeet niet om je cijfers bijvoorbeeld ieder kwartaal even te updaten als je het in een Excel bestand statisch bijhoudt. Er komt vaak nog een afkeurpercentage bij kijken, of er wordt op een later moment nog een sale extra toegekend aan de maand zonder dat deze nog is goedgekeurd. Zo heb je de meest up to date data.

 

Afbeelding copyright: © WDnet Studio via Fotolia