Veel bedrijven managen de verschillende online marketing kanalen apart van elkaar, en dan met name de grote bedrijven. Er is SEA/SEO-specialist, een affiliate marketeer, een display genie en waarschijnlijk ook nog team voor social media. Maar veel bedrijven, en dan voornamelijk de kleine tot middelgrote bedrijven, hebben maar één persoon voor meerdere kanalen. Als je geluk hebt maak je deel uit van een klein team. In dat geval is het soms moeilijk om alle kanalen optimaal in te zetten, omdat de kennis er niet is of gewoonweg door het missen van de tijd. Het kan dan ontzettend handig zijn om een aantal andere kanalen aan te vullen via het affiliate kanaal. Hoe dan? Dat ga ik je uitleggen.

Search Engine Advertising (SEA)

Er zijn een aantal publishers die SEA-campagnes kunnen inzetten op CPA-basis (Cost per Action) via jouw affiliate kanaal. Veel marketeers schrikken gelijk als ik dit voorstel, omdat het SEA kanaal erg beschermd word. Maar je kunt zaken goed afspreken met deze publisher: Je kunt aangeven of ze wel of niet op merknamen mogen bieden, in veel gevallen kunnen ze namelijk ook prima op alleen generieke termen inzetten. Zo kun jij je focussen op campagnes op merknamen en hoef je geen tijd te besteden aan de generieke termen.

Daarnaast kunnen ze met Google en/of Bing werken of een combinatie hiervan. Ik zie veel dat de campagne op generieke termen in Google wordt ingezet, maar op Bing ook op merknamen. Op die manier kan de publisher genoeg verdienen via Bing om dat weer in te zetten voor optimalisatie op Google. Daarnaast kunnen deze publishers jouw webshop ook aansluiten op Google Shopping en Gmail advertenties.

Display Advertising

Het tweede kanaal is je Display kanaal. Maar hiervoor moet je wel bereid zijn om met iSales te werken.

iSales zijn impressie Sales. Deze worden gemaakt door een impressie cookie, in plaats van een klik cookie. Dus een consument hoeft niet te klikken op de banner, maar deze alleen te zien. Sommige bedrijven zijn hier een beetje huiverig voor omdat het een vrij ‘losse’ manier van tracken is. Maar je kunt de cookietijd korter maken naar bijvoorbeeld maar 4 dagen (bij normale sales is dit vaak tussen 14 tot 30 dagen).

Deze display partijen zetten jouw banners dus breed uit op sites die ruimte aanbieden. Je kunt aangeven met welke type publishers je niet wilt werken. Ook kun je ze regelmatig om rapporten vragen zodat je kunt zien waar jouw advertenties goed werken.

Het is geen vervanging van je display kanaal, maar zeker een goede toevoeging om jouw merk zo veel mogelijk uit te zetten. Daarnaast werken deze partijen op CPA dus is het risico weer laag.

Retargeting

Het volgende kanaal dat je kunt aanvullen via affiliate is de on- en off-site retargeting. Veel bedrijven werken direct met een retargeter, maar dit kan ook prima via het affiliate kanaal. Het voordeel daarvan is dat jouw accountmanager van het affiliate netwerk veel kan oppakken met de retargeting publisher en alleen bij jouw aanklopt als er iets geïmplementeerd moet worden of zaken besproken moeten worden die de accountmanager niet zelf kan beslissen.

Werk je al direct met een off-site retargeter? Heb je dan weleens gedacht aan het aansluiten van een tweede off-site retargeter op CPA-basis? Er zijn een aantal van deze publishers die goede casestudies gemaakt hebben waaruit blijkt dat een tweede retargeter een heel nieuwe groep kan aanboren. En ja, je kan het al raden, ook deze publishers werken op CPA.

Social Media advertising

Dan is er nog het stukje Social Media, en ook daar heeft het affiliate kanaal antwoord op! Er zijn een aantal partijen die campagnes op Facebook kunnen inzetten. Dit werkt vaak het beste met leads, maar ook sales kunnen een optie zijn. Het enige wat ze nodig hebben is een toegang tot je Facebookpagina, maar niet met alle volle rechten. Daar kun je dus controle op houden. Over het algemeen kan ik dit op CPA- of CPL- basis (Cost per Lead), in sommige gevallen komen er additionele kosten bij. Dit hangt af van de soort sales/leads die je wilt maken.

Binnen affiliate marketing is ontzettend veel mogelijk

Zoals je ziet is er ontzettend veel mogelijk via het affiliate kanaal. Het beste is ook dat alles op CPA kan, zo kun je tijd maar ook zeker geld besparen. Ben je niet helemaal zeker over een bepaalde samenwerking, dan kun je het ook een tijdje testen om te zien hoe het werkt. Werkt het toch niet naar jouw wensen, dan kun je er altijd mee stoppen. Ook dat is een voordeel binnen het affiliate kanaal.

 

Afbeelding copyright: © Vege via Fotolia