De allereerste sessie tijdens de Affiliateblogger Masterclass: SEO & Content was van Sooradj Chhattargun van wehkamp. Tijdens zijn sessie legde hij de aanwezigen uit wat SEO precies is, maar deelde hij ook hands-on tips en tricks hoe jouw SEO nog beter wordt.

Sooradj Chhattargun

Het zoekmachine landschap

Er zijn verschillende mogelijkheden om optimaliseren voor zoekmachines. Overkoepelend wordt dit afgekort als SEM: Search Engine Marketing. Hieronder vallen SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising).

“SEO is het doorvoeren van verbeteringen op een website, waardoor deze site beter wordt in zoekmachines als Google en Bing. – Sooradj Chhattargun”

“SEA is het tegen betaling plaatsen van advertenties boven en naast de natuurlijke zoekresultaten. – Sooradj Chhattargun”

Tijdens zijn presentatie ging Sooradj vooral uit van Google, met name omdat deze zoekmachine het grootste marktaandeel heeft. Zo gebruiken desktop gebruikers in 73% van de gevallen Google. Op mobiel is dit zelfs 95%.

Om goed te kunnen optimaliseren op SEO is het belangrijk om rekening te houden met de drie SEO ranking pilaren. Techniek, Content en Autoriteit, waarbij techniek en content vallen onder on-page optimization en autoriteit onder off-page optimization.

Sooradj Chhattargun legt drie keypijlers uit

Think like a customer

Hoe maak ik relevante content voor mijn doelgroep? Deze vraag behandelde Sooradj binnen het kopje ‘think like a customer’.

Het raakvlak tussen wat jij wilt zeggen als blogger en wat je bezoekers interessant vinden om te lezen is klein. Dit stukje wordt de relevantie genoemd. De manier hoe je jouw informatie deelt, is ook afhankelijk van welke doelgroep je trekt. Je kan een soortgelijk stuk plaatsen, maar door andere woorden te gebruiken en een andere titel is het mogelijk dat andere mensen het lezen.

De focus zoekwoorden voor jouw klant of bezoekers

“De zoekwoorden die klanten gebruiken, zijn hun beste pogingen om alles op een zo kort mogelijke manier te formuleren en te communiceren. – Sooradj Chattargun”

Om te weten waar jouw doelgroep op zoekt, is keyword research belangrijk. Je bepaalt allereerst de type keywords om vervolgens hier data over te vergaren. Hier kun je verschillende tools voor gebruiken. Bijvoorbeeld de zoekfunctie op jouw website, maar ook tools als Google Trends, Ubersuggest en de Google Keyword Planner.

Houd hierbij rekening met je type zoekwoord. Is het een heel erg breed zoekwoord, waar meer concurrentie op zit en waar je moeilijker tussen komt met je website, of heb je juist meer long tail zoekwoorden die meer beschrijvend van aard zijn en waar je wel nog mee kunt concurreren?

Cheatsheet SEO

Speciaal voor de Affiliateblogger Masterclass heeft Sooradj een On-page SEO cheatsheet opgesteld. Deze bestaat uit de volgende onderwerpen:
– URL
– Meta description
– Pagina titel
– Content
– Headers
– Afbeeldingen
– Interne links
– Externe links

1. De URL

“De URL van een pagina speelt een belangrijke rol bij SEO. Een SEO vriendelijke URL is zo kort mogelijk en bevat focus keyword(s). Vermijd het gebruik van overbodige folders of parameters in de URL. – Sooradj Chhattargun”

Een voorbeeld van een SEO vriendelijke URL is https://affiliateblogger.nl/affiliate-marketing/affiliate-netwerken/

Maar een niet SEO vriendelijke URL zijn bijvoorbeeld de blogposts op Affiliateblogger.nl, waarbij ook een datum in de URL staat. Dit is een overbodige parameter.

2. Meta description

De meta description is de korte beschrijving van de pagina in de zoekmachine. Dit vind je onder de titel en de URL van de pagina.

“De meta description is zichtbaar op de Google resultatenpagina, maar heeft geen invloed op de ranking. Het kan wel de doorclickratio beïnvloeden. – Sooradj Chhattargun”

Een aantal focuspunten zijn:
– Het focuszoekwoord aan het begin van de meta description
– USP’s
– 155 karakters
– Call-to-Action

3. Pagina titel

De pagina titel is de eerste regel die zichtbaar is bij jouw SEO resultaat in Google. Het is niet alleen zichtbaar op de resultatenpagina van Google maar ook in de Browsertab. Het heeft direct invloed op de randing en het gebruiken van focus keyword(s) is hierbij belangrijk.

Een aantal aandachtspunten hierbij zijn:
– Focuszoekwoord aan het begin
– USP’s
– 60 karakters
– Call-to-action

4. Content

Een hele belangrijke tip van Sooradj: vergeet niet dat goede SEO content niet voor zoekmachines is geschreven, maar voor de bezoeker. Schrijf over de juiste onderwerpen en laat de content relevant zijn voor de bezoeker. Google zal anders je website op den duur minder SEO waarde toekennen.

Belangrijke aandachtspunten hierbij zijn:
– Content moet zo uniek mogelijk zijn
– Houd één zoekwoord aan per pagina
– Richtlijn: ongeveer 300 woorden
– Focuszoekwoord: ongeveer 4 tot 5 keer gebruiken – maar pas op voor overoptimalisatie

5. Headers

Headers, ofwel kopjes boven een alinea, zorgt ervoor dat het geheel voor zowel de bezoeker als de zoekmachine veel overzichtelijker wordt.

“Een pagina zou ten alle tijden een H1 (titel) moeten hebben. – Sooradj Chhattargun”

Aandachtspunten bij het maken van headers of kopjes boven alinea’s:
– H1 met focuszoekwoord
– H2 met gelijkend synoniem / enkelvoud of meervoud
– H3 voor tussenkopjes zonder zoekwoord

6. Afbeeldingen

Ook de afbeeldingen op een pagina worden meegenomen voor SEO. Zo is het belangrijk dat je bestandsnaam het zoekwoord bevat, er een ALT-tekst toegevoegd wordt met het zoekwoord en de tekst eromheen het onderwerp bevat.

“Gebruik kleine letters bij de optimalisaties van je afbeeldingen en zorg ervoor dat woorden gescheiden worden door streepjes. – Sooradj Chhattargun”

7. Interne links

Het plaatsen van interne links draagt bij aan de bereikbaarheid van pagina’s voor zowel de bezoeker als voor zoekmachines.

“Zorg ervoor dat je de juiste titeltekst gebruikt en de juiste anchor. De anchor is het zoekwoord van de pagina waar je heen linkt. Link bovendien alleen achter relevante keywords. – Sooradj Chhattargun”

8. Externe links

Als je naar andere websites wilt linken op je website, link dan alleen naar hoogwaardige websites of gebruik een nofollow tag zodat de zoekmachine deze link niet volgt.

Bedankt Sooradj Chhattargun voor jouw toffe presentatie!

Bedankt voor jouw interessante presentatie, Sooradj!

Wil je de presentatie van Sooradj bekijken? Dat kan via SlideShare.