Bas Dokter, Managing Director van TradeTracker, was een van de sprekers tijdens de Affiliateblogger Masterclass. In de week dat de nieuwe tool Real Attribution verscheen, hadden wij hem op het podium om nog veel meer te vertellen over deze tool.

Tradetracker bas presenteert

Een voorbeeld

Real Attribution is het makkelijkste uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Stel dat het conversiepad 5 touchpoints heeft en er een keukenmachine verkocht is.

  • Touchpoint 1 is de initiator: een contentsite in de categorie wonen, huis en tuin heeft een blogpost geschreven met een link naar deze keukenmachine.
  • Touchpoint 2 is een assist: een blog schrijft over de veilige keukenmachines voor kinderen die nog wel eens op het aanrecht klimmen.
  • Touchpoint 3 is een assist: Een website met de leukste recepten om met je kind te maken, inclusief link naar deze keukenmachines
  • Touchpoint 4 is een assist: een contentwebsite over keukenmachines specifiek – waar moet je op letten en wat is de beste keuze?
  • Touchpoint 5 is de converter: een cashback website biedt de consument extra voordeel.

tradetracker bas dokter voorbeeld

In het affiliate landschap is het normaal dat alleen de converter, dit het voordeel touchpoint 5, de volledige commissie krijgt. Met Real Attribution is conversiepad attributie mogelijk voor exclusieve adverteerders. Zo kan een adverteerder ook commissie toekennen aan de andere publishers (touchpoints) in het conversiepad. Hier zijn verschillende modellen voor:

  • Last touchpoint > de laatste publisher krijgt het hele commissiebedrag
  • First touchpoint > de eerste publisher krijgt het hele commissiebedrag
  • Lineair > iedereen krijgt evenveel commissie
  • Positionbased > de eerste en laatste publisher krijgen even veel commissie, evenals de tweede, derde en vierde.
  • Time Decay > op basis van de tijd die eroverheen is gegaan krijgt de publisher commissie. De eerste krijgt het minste, de laatste het meeste.
  • Custom model > de adverteerder bepaalt zelf het commissiemodel.

Meer focus op content, inspiratie, branding en storytelling

Dat maakt Real Attribution mogelijk. Je kan als adverteerder blogs en contentsites belonen voor de belangrijke waarde die ze bijdragen aan de totstandkoming van een transactie. Dit maakt het interessanter voor bloggers en contentwebsites om meer affiliate marketing in te gaan zetten omdat de kans op commissie hoger wordt.

Daarnaast is er een directe groei van inkomsten uit het performance kanaal en verbeterde promotie voor alle fases van de customer journey. Een aantal statistieken:

  • 65% groei in de eCPC van publishers in een initiërende rol
  • 58% groei in de eCPC van publishers in een assisterende rol
  • De eerste attributietesten toonden 70% groei in transacties gemeten voor de actieve publisher base

“Een partij die meteen in de eerste week gebruik is gaan maken van Real Attribution is De Jong Intra. – Bas Dokter, TradeTracker”

Instagram en Pinterest

Deze social media kanalen bevinden zich veelvuldig in een informerende ofwel initiërende rol. Met Real Attribution kunnen deze kanalen ook meer op waarde worden geschat en wordt er vaker commissie uitgekeerd voor deze inspanningen.

Naast Real Attribution lichtte Bas ook andere TradeTracker tools uit. Bijvoorbeeld de Linkreplacer waarbij automatisch links naar webshops omgezet worden in trackinglinks. Publishers hoeven affiliate links niet handmatig meer in te voegen. Maar ook Smart Banners waarbij op basis van data uit de productfeeds zelf banners kunnen worden samengesteld.

tradetracker bas dokter bedankt!

Bedankt voor jouw presentatie, Bas!

De presentatie van TradeTracker kun je hier downloaden.