Tijdens de laatste sessie van de Affiliateblogger Masterclass vertelde Pablo Druijts, eigenaar van BlackFridayNederland.nl en CyberMondayNederland.nl, zijn visie op een SEO-strategie zonder content. En wat blijkt? Je SEO-strategie kan slagen zonder content!

BlackFridayNederland is leidend in deze presentatie en na een korte introductie vertelt Pablo hoe hij de website met aanbiedingen, gericht op een specifiek weekend per jaar, zo groots heeft gekregen dat hij er fulltime mee bezig kan zijn.

Zijn grootste lessen zijn:

  • Be first
  • Stay first
  • Be lucky

Pablo was de eerste in Nederland met een website over dit uit Amerika overgewaaide weekend en het doorvoeren van de juiste optimalisaties en sterke focus heeft ervoor gezorgd dat hij de eerste kan blijven. Een stukje geluk komt hier ook bij kijken, geeft hij zelf aan. Maar als je niet uit gaat van geluk, kun je ook investeren in gebruikersgemak om je op deze manier te onderscheiden van concurrentie.

Pablo Druijts BlackFridayNederland

Hoe bereid Pablo zich voor op de volgende Black Friday?

Pablo werkt fulltime aan zijn websites, maar het hoogtepunt moet nog komen: meer richting het weekend zelf. Waar houd hij zich de rest van de tijd dan mee bezig? Conversie optimalisatie!

Hij focust zich op Google Analytics: welke verbeterpunten zijn er waar hij nog op in kan spelen? Een voorbeeld dat hij hierbij aandraagt is het analyseren van de mobiele conversie en hoe hij hier meer op kan inzetten. Ook kijkt hij naar de mogelijkheid om ‘best deals’ op zijn website te plaatsen in het Black Friday – Cyber Monday weekend en kijkt hij naar remarketing via social media.

Ook is hij bezig met het creëren van content waar zijn bezoekers naar opzoek zijn, wat een verraderlijk proces is omdat dit continu veranderd.

Zijn visie op SEO zonder content

Pablo geeft in zijn sessie aan dat hij, na een korte analyse van verschillende websites die haast geen content op hun website hebben, kan aantonen dat SEO zonder content ook zeker mogelijk is. Neem grote vergelijkers als Beslist: zij scoren goed in Google, hebben topposities, maar er is haast geen content te vinden op hun website. Content is dus niet het enige belangrijke bij de beoordeling van Google.

In grote lijnen

Kort samengevat geeft Pablo het publiek het volgende mee:

  • Zet in op gebruikerservaring op je website (denk hierbij aan snelheid, gemak en conversie).
  • Content inrichten op basis van achterliggende gedachte van een zoekopdracht, in plaats van letterlijk scoren met keywords.
  • Durf je content door te ontwikkelingen naar je gebruiker, ondanks behaalde resultaten uit het verleden.
  • Tekstuele content hoeft geen essentieel onderdeel te zijn van een SEO-strategie

Pablo Druijts BlackFridayNederland