Voor veel organisaties is het een jaarlijks evenement: de affiliate dag. Het organiseren van een affiliate dag is een dagtaak. Er komt veel tijd en energie bij kijken. Het staat eigenlijk gelijk aan het organiseren van ieder ander evenement, alleen kun je dan veelal gebruik maken van interne resources.

Wat is een affiliate dag?

Een affiliate dag is een dag dat vanuit de adverteerder georganiseerd wordt om met een groep publishers samen te komen. Op een dergelijke dag komt een publisher meer te weten over het bedrijf en belangrijke ontwikkelingen. Daarnaast is dit een kans voor een publisher om te netwerken met de adverteerders accountmanagers en andere publishers te ontmoeten.

Waarom een affiliate dag organiseren?

Als adverteerder kun je een affiliate dag heel strategisch zien: het is een dag waarop je jouw merk en bedrijf in de spotlight kunt zetten bij (grote) publishers. Je kan een zekere goodwill kweken, persoonlijk met ze in gesprek gaan en hoe meer een publisher van je bedrijf begrijpt, hoe meer hij voor jou kan doen.

Daarnaast hebben veel grote organisaties jaarlijks een affiliate dag met leuke activiteiten. Je wilt niet onder doen voor je concurrenten en laat publishers je vooral in het rijtje met toffe andere merken plaatsen die jaarlijks een affiliate dag organiseren.

De vier tips

Om een affiliate dag vlekkeloos te laten verlopen, geef ik je hiervoor vier tips:

  • Werk een draaiboek uit: weet wat je kunt verwachten!
  • Maak het leuk
  • Geef een kijkje in de keuken
  • Promoot je merk

Werk een draaiboek uit

Een goed voorbereide affiliate dag is een succesvolle affiliate dag. Werk een draaiboek voor jezelf uit: beschrijf hoe de dag verloopt, wat je bij welk deel van de dag nodig hebt en wie je stakeholders erbij zijn.

Belangrijke punten om sowieso rekening mee te houden:

  • Wat is je locatie? Gebruik je het kantoor, distributiecentrum of kies je voor een externe locatie? Externe locaties kosten meer tijd om te regelen, plan deze tijd dus goed in.
  • Kies de juiste datum: middenin de zomer zijn veel mensen op vakantie. November/december staat volop in het teken van de feestdagen. Het voorjaar of het najaar zijn het meest geschikt!
  • Hoe uitgebreid en vol maak je het programma? Wil je sprekers aanwezig hebben? Zijn dit interne of externe sprekers? Hierbij geldt hetzelfde: externe sprekers regelen kost meer tijd, interne sprekers zijn in principe zo geregeld.
  • Ga je borrelen na afloop? Wie regelt de hapjes en drankjes? Waar ga je borrelen?

Extra tip: maak voor jezelf, naast het uitgebreide draaiboek, ook een checklist. Zet de grootste, belangrijkste punten hierop en vink deze af naar mate deze zijn afgerond. Zo krijg je een goed gevoel bij de organisatie van je evenement. Een barometer inkleuren kan hier ook perfect voor zijn.

Maak het leuk!

Tegenwoordig kom je er niet meer mee weg om een affiliate dag saai en langdradig te maken. De grotere organisaties maken het leuk! Gooi zelf plezier in de activiteiten door bijvoorbeeld een quiz te organiseren of om spelletjes neer te zetten.

Een goede tool voor een quiz is Kahoot, waarbij je vragen op de beamer kunt laten zien en je publishers kunnen antwoorden op hun mobiele telefoon. Zorg er wel voor dat je wifi goed genoeg is! Tussendoor zie je hoe goed iedereen scoort en aan het einde van de quiz zie je de winnaar! Ontzettend leuk!

Maar ook spelletjes als een tafeltennistafel of een voetbaltafel bieden uitkomst. Laat publishers onderling spelen om de tijd te verdrijven, of organiseer een mini toernooi in teams van 2 (mits je groep natuurlijk niet te groot is) gedurende de je affiliate dag. Hier krijgen mensen nieuwe energie van en leren ze anderen op een informele, ongedwongen manier kennen. Win-win!

Geef een kijkje in de keuken

Dit is je kans! Geef je publishers informatie die je niet op het internet kunt vinden: geef een kijkje in de keuken. Heb je bijvoorbeeld een magazijn, distributiecentrum of drukkerij, of heb je een fantastisch mooi kantoor? Laat. Het. Zien. Geef je publishers het kijkje in de keuken die ze anders niet krijgen, wat ervoor zorgt dat ze meer begrip krijgen voor jouw bedrijf. Ze weten immers wat er achter de schermen gebeurd!

Promoot je merk: geef een goodiebag

Aan het einde van de dag is er nog een uitgelezen kans om jouw merk te promoten, namelijk in de goodiebag. Hierin kun je items doen die van jouw merk zijn of iets met jouw merk te maken hebben.

Verkoop je producten in een online shop, die je graag extra onder de aandacht brengt en meer duidelijkheid over wilt geven aan je publishers? Perfect voor de goodiebag. Maar denk ook aan handige items voor na afloop, bijvoorbeeld een pepermuntje of chocoladereep.

Je kan je goodiebag ook aan het begin van de dag geven. Denk er dan om dat hij niet te zwaar is, want je publishers slepen hier natuurlijk de hele dag mee. Er zijn dan ook een paar handige items, die ze de hele dag door kunnen gebruiken: notitieblokje, pen, een flesje water.

Maak jouw affiliate dag ook tot een succes met deze tips en tricks!

Afbeelding copyright: © Sashkin via Fotolia