Nieuwe tools en producten binnen affiliate marketing: ik vind het gaaf! Vanuit de Awin Fashion Expose kreeg ik te horen over Swibblr. Een nieuw concept binnen affiliate marketing. Tijd voor een interview met één van de oprichters: Vagner da Graca.

Vagner, vertel eens. Wat is Swibblr?

Swibblr is een digitaal kledingrek voor je mobiel, een plek waar webshops bij elkaar komen. Door middel van swipen kunnen gebruikers kledingstukken kiezen en deze samenstellen tot een outfit. Zo maken ze hun ideale kledingcombinatie.”

“Van tops tot jurkjes en van schoenen tot broeken, in Swibblr vind je het allemaal. Deze outfit kunnen ze dan bestellen bij de aangesloten webshops, maar kunnen de gebruikers ook delen via Whatsapp.”

Swibblr

 

Hoe is Swibblr ontstaan?

“Swibblr is ontstaan uit een ander idee. Ik heb zelf altijd nieuwe ideeën en ik kan niet goed stil zitten. Ik wil graag ondernemer zijn! Ik heb letterlijk een hele lijst aan projecten die ik zou willen oppakken en de wereld in wil slingeren.”

Michel Frissen, een compagnon, is Creative Designer. Ik pitchte mijn ideeën altijd aan hem. We kennen elkaar al 15 jaar en zagen elkaar vaak maar praatte eigenlijk nooit over werk. Toen ik zag dat hij ondernemer was, heb ik steeds nieuwe ideeën gepitcht. Totdat ik het idee had waar hij ook enthousiast van werd. 

“Mijn idee was om een winkelmandje te maken, die altijd met je mee ging door verschillende webshops heen. Op elke site waar je was, kon je items in je mandje doen en uiteindelijk in één keer afrekenen. Ondertussen is dit idee door een paar partijen ontwikkeld, maar destijds had nog niemand dit concept.”

“We zijn er toen mee aan de slag gegaan, maar door de afhankelijkheid van webshops die hun achterkant van hun website open moeten zetten voor ons zijn we na een jaar gestopt. In dit proces hebben we wel onze derde compagnon gevonden: Michel Barbosa, een developer. Op de avond dat we het wilden afsluiten, bij het proosten op het leerzame jaar, bedachten we: ‘wat zou het dan wel kunnen zijn?’. We zaten met drie pijlers in ons hoofd: de groei van de internetverkopen, de toename van het gebruik van mobiel en de kracht van interactie. Hieruit is Swibblr geboren.”

Swibblr Fashion Slider

Hoe zijn jullie Swibblr verder gaan vormgeven?

“We zijn in contact gekomen met Awin. Vanuit affiliate marketing hebben zij ons gesteund en waren ze erg enthousiast over het concept. Niet alleen Awin, maar ook adverteerders waren enthousiast. We hebben zelf ook contact gezocht met bedrijven om ons concept te pitchen en te kijken wat zij ervan vonden. Zo hebben we ons idee kunnen pitchen bij Zalando, Van den Assem Schoenen en ModeMusthaves.”

Een paar jaar geleden wist ik nog niets van het concept affiliate. Het was dat iemand vanuit ons netwerk zei dat het een goed verdienmodel zou zijn voor ons idee. Op basis van affiliate zou het kunnen werken.

“In 2016 zijn we in bèta gegaan met een aantal gebruikers. Van deze grote groep mensen hebben we veel feedback gehad. Ondertussen zijn we hiermee aan de slag gegaan en staan we op het punt om in juli te lanceren. We zijn dan niet meer in bèta en dat is heel spannend! Er zitten nu extra features in de app zodat er gemakkelijk door de gebruiker gezocht kan worden naar items.”

Werken jullie exclusief met Awin?

“Nee, we kiezen voor Awin omdat de meeste merken die wij willen bij Awin zitten aangesloten. We hebben wel met andere netwerken gesproken, maar ze hebben tot nu toe nog niet de interessante merken gehad die we wilden. Het contact is ook heel goed met Awin. Maar als er adverteerders of bloggers zijn die niet met Awin werken maar met een ander netwerk dan is het ook zeker mogelijk om samen te werken.”

Wat is de visie van Swibblr?

“We willen samen shoppen mogelijk maken en de officiële lancering is hier de eerste stap in. We hebben gekeken naar hoe mensen onderling met elkaar delen dat ze online iets leuks hebben gevonden. Dat kan natuurlijk via social media, maar dat is heel erg voor het netwerk. Als het om kleding gaat, dan zie je dat ze WhatsApp gebruiken.”

“In ons concept deel je niet alleen het product wat de gebruiker mooi vindt, maar wordt de sessie gedeeld. Dat is heel anders dan normaal, maar juist heel gaaf! De gehele shopsessie wordt gedeeld, waarna de persoon die de link heeft ontvangen met de sessie zijn feedback in de sessie kan geven. Ze zien namelijk waar jij gebleven bent, kunnen een aanpassing maken door bijvoorbeeld het rode jurkje te vervangen door de groene kleur en dit wordt vastgezet. Zo kan de link weer terug gedeeld worden met de shopper. Je zoekt samen naar een leuke outfit en je vraagt iemands mening over datgeen wat je aan het stylen bent!”

Swibblr whatsapp share

“Het is de eerste stap naar samen online shoppen. Dat bestaat nog niet heel goed in Nederland.”

We willen geen kledingvergelijker zijn, maar juist alleen de artikelen laten zien die de merken uitademen. Het kiezen van de juiste items versterkt je merk.

Waar werken jullie nu aan?

“We werken momenteel aan de lancering. We willen het dit jaar nog mogelijk maken om profielen aan te maken, door bijvoorbeeld in te loggen met Facebook of zelf een account aan te maken. Zo kun je elkaar gaan volgen. We willen Swibblr echt neerzetten als een platform, een plek waar een gebruiker op zoek is naar inspiratie of een outfit. Daarnaast komen de merken zelf, maar ook influencers en bloggers op het platform. Zij gaan elkaar daar vinden. Het is dus een centraal punt waar alles bij elkaar komt. Ons doel is om deze partijen bij elkaar te brengen.”

Wat is jullie verdienmodel?

“We gebruiken affiliate marketing en het bijbehorende verdienmodel als uitgangspunt. We werken op CPS-basis, maar we weten natuurlijk nog niet hoe de app gebruikt gaat worden. Als het een plek wordt om te shoppen, dan houden we het CPS-model aan, maar als er weinig conversie zit en men het platform meer gebruikt voor inspiratie dan zullen we over moeten gaan op een CPC-model. Voor nu is het op CPS-basis, en het gebruik van de app is gratis. Het werkt op een mobiele website, dus er hoeft niets betaald gedownload te worden.”

“Naast affiliate marketing verwachten wij dat sponsored content en advertentiemogelijkheden belangrijke onderdelen worden binnen dit verdienmodel.”

Swibblr Checkout

“Uiteindelijk willen we in het Swibblr verdienmodel meenemen dat een blogger ook mee kan verdienen. Door een account aan te maken en items te delen, willen we dat zij ook een deel van de affiliate commissie krijgen. We vinden het belangrijk dat een blogger kan verdienen via dit platform, door middel van content creatie.”

De reacties zijn super leuk tot nu toe. Voornamelijk aan adverteerderskant en gebruikers, maar nog niet van bloggers en influencers. Dat ze het leuk vinden, dat denk ik wel. Dat hebben we wel gehoord. Maar of ze het gaan gebruiken als extra platform, dat wordt spannend!

 

Wat moeten adverteerders hebben om samen te werken met Swibblr?

“Op dit moment hebben ze alleen een productfeed nodig en het liefst één met een unieke code per product, zoals een EAN-nummer. Hiermee kunnen wij het mogelijk maken om hen te integreren op ons platform.”

Wat is verder nog belangrijk voor de adverteerder om te weten?

“Houd er rekening mee dat je alleen de mooiste, leukste en gaafste items laad in Swibblr en niet je hele productfeed. Mensen sliden niet een half uur door de app heen maar willen alleen het leukste zien. Zie het als een social media kanaal, daar zet je ook niet al je producten op. Momenteel kijken wij zelf wat wij tof vinden, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat adverteerders of bloggers dit zelf doen. Adverteerders zijn zelf verantwoordelijk voor de content op het platform. Zij weten zelf het beste wat ze willen uitstralen als merk of bedrijf in Swibblr.”

“Wij helpen adverteerders graag door mee te denken over leuke, creatieve campagnes die ze kunnen oppakken met bloggers of influencers.”

Swibblr Mood Channels

Waar haal je je inspiratie vandaan voor Swibblr?

“Dat komt uit het gevoel dat alles beter kan. Op ieder moment kan alles beter. Morgen kan Swibblr beter, vanavond kan het nog beter. Het idee dat alles nog beter leuker innovatiever kan, dat zorgt ervoor dat je ervoor open staat. We hebben heel veel brainstormsessies gehad, we proberen overal goed over na te denken. Je krijgt energie van het idee dat het beter kan. En het is je kindje, een idee dat geboren is uit niets. Als je ziet wat het allemaal wordt en wat het gaat worden, als ik die stip aan de horizon zie voor Swibblr dan hebben we nog zoveel te doen. Er is nog zoveel ruimte voor verbetering, dat geeft energie.”

“Het vergt veel geduld, we doen het alle drie in de avonduren en in het weekend. Alle drie hebben we nog een baan en een gezin. Dat is pittig, maar het geeft zoveel energie. Als dat het niet gaf, dan was het niet vol te houden. En geduld hebben is moeilijk maar belangrijk. Je wilt 10x sneller gaan, maar dat gaat helaas niet. Een team met 3 jonge mannen die een droom hebben en een balans willen vinden in alles wat ze aan het doen zijn. Het maakt je wel een vrolijk mens om hiermee bezig te zijn.”

Waar komt de naam Swibblr vandaan?

“Swibblr is een combinatie tussen slider en swipen. Twee dingen die terugkomen in de app: een fashion slider en het swipen van kledingstukken. We vonden het ook belangrijk om een naam te hebben die nog niet bestond. Zoals wij hem willen bestond het concept nog niet, en we wilden graag een naam die niet bestond. En we hopen uiteindelijk met Swibblr een werkwoord te creëren. Het nieuwe Googlen.

Swibblr wordt gelanceerd in juli. Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Meld je aan op de website van Swibblr en hoor als eerste de updates!