Woensdag 21 juni: het is vandaag de eerste officiële dag van de zomer! Yes! Veel Nederlanders gaan in de zomer op vakantie. Even lekker weg, genieten van de rust en zon of gaan juist op een actieve vakantie fietsen (we blijven toch, Nederlanders he). Maar hoe speel je hierop in als affiliate publisher? Welke vakantie trends zijn er in de markt? En betekent dit dat je alleen moet inspelen op last minute vakanties?

Trend 1. Consumenten boeken steeds later

Last minutes zijn in trek! We willen bijna een garantie dat we mooi weer hebben op vakantie, dus daarom boeken we steeds later onze vakanties. Dit betekent dat er kansen liggen voor jou! Promoot last minute vakanties, zodat jij jouw bezoekers kunt voorzien van de beste deals. Daarbij: naar schatting oriënteert 75% tot 80% zich online voor hun vakantie.

Trend 2. Consumenten blijven ook in Nederland vakantie vieren

Ongeveer 25% van de vakantievierders blijft in Nederland, wat betekent dat je ze waarschijnlijk veel beter kunt bereiken met jouw uitingen dan in het buitenland. Hoewel je tegenwoordig je internetbundel mee kunt nemen naar het buitenland, zullen de meesten dit nog niet in hun systeem hebben om daadwerkelijk te gebruiken. Profiteer van het voordeel van 25% in Nederland blijft en daarmee al de gewoonte heeft om te blijven internetten.

Trend 3. Het hybride consumentengedrag

Het consumentengedrag is hybride en wordt gezien als een belangrijke trend. Dit betekent dat de consument kiest voor een zo scherp mogelijk tarief. Waarom zou je voor meer op vakantie gaan dan nodig is? Maar als ze dan toch moeten investeren, dan willen ze een unieke vakantie en het liefst ook nog eentje die op maat gemaakt is voor ze. Alles of niks. Dit betekent dus dat je niet alleen op last minutes hoeft te focussen, maar ook op andere goedkope vakanties en maatwerk vakanties met een unieke belevenis!

Moet ik dan alleen vakanties promoten?

Nee, deze trends vertellen namelijk ook iets anders. Als steeds meer mensen later boeken, is de kans ook veel groter dat ze last minute nog andere producten nodig hebben. Maar ook de mensen die in Nederland blijven kunnen producten op het laatste moment nog bestellen en hebben zelfs een andere behoefte aan producten. Je kan dus zeker grote warenhuizen, maar ook andere webshops die een vakantie focus hebben promoten. Denk daarbij aan de volgende productgroepen:

  • Koffers
  • Parasols
  • Camera’s (voor de leukste vakantie kiekjes!)
  • Badmode en zomerkleding
  • Zonnebrillen
  • Zonnebrand
  • Strandlakens
  • Koelboxen
  • Waterspeelgoed (de all time favoriet: de opblaaskrokodil)
  • Ereaders
  • En nog veel meer…

Denk ook aan artikelen die mensen bijvoorbeeld in het vliegtuig kunnen gebruiken of in de auto.

Heel veel succes met promoten in deze zomerse periode!

Bron trends: Rabobank Cijfers & Trends

 

Afbeelding copyright: © Cobalt via Fotolia