Podcasts zijn terug van weggeweest! Weet jij nog wat podcasts zijn? Met een podcast heb je eigenlijk een eigen radio uitzending, zonder echt op de radio te zijn. Anderen kunnen jouw podcasts online beluisteren en zelfs downloaden. Wanneer het iemand uitkomt kan het beluisterd worden. Thuis, op kantoor, onderweg.

Maar wat hebben podcasts met affiliate marketing te maken?

Het valt me op dat er een aantal publishers zijn die er mee begonnen zijn. Net zoals bloggers gingen vloggen, zijn er nu een aantal publishers die gestart zijn met het maken van podcasts. Ieder zo zijn ding natuurlijk, maar gaan affiliate marketing en podcasts wel samen?

Affiliate marketing + podcasts versterken elkaar, of niet?

In principe versterken affiliate marketing en podcasts elkaar niet. Je kan je website via een podcast aanprijzen, maar er zijn geen trackinglinks. Geen productfeeds. Geen banners. Je luisteraars kunnen nergens op klikken wat ze door linkt naar de website van de adverteerder, waarna ze kunnen bestellen en jij commissie kunt verdienen. De vraag is ook: moet je dit wel willen binnen podcasts? Je wordt uit je verhaal gehaald, terwijl je door wordt gelinkt naar een website. Mogelijk moet je zelfs weer helemaal opnieuw beginnen. Nee, dat is niet wat je wilt voor je luisteraars.

Mocht je de podcasts plaatsen op je eigen website, dan kun je de pagina zelf verrijken met affiliate links en banners. Dan nog word je van de pagina weggeleid, maar het is een optie.

Maar beide kunnen elkaar wél versterken. Als je podcastkanaal groot wordt en op je website draait, zorgt dat voor meer bezoekers. Meer mensen die je affiliate links, banners of producten kunnen zien, klikken en converteren. Mocht podcasts opnemen bij jou én je doelgroep passen, dan kan het uiteindelijk een positieve invloed hebben op je verdiende affiliate commissie.

De toekomst van podcasts binnen affiliate marketing

Hoewel ik het niet weet of je het moet willen dat iemand tijdens het luisteren van een podcast afdwaalt naar een andere website om een aankoop te doen, zal het misschien wel mogelijk worden in de toekomst. Vroeger was een vlog of filmpje ook ‘maar’ een filmpje. Tegenwoordig kunnen producten klikbaar worden gemaakt zodat er een affiliate link achter geplaatst kan worden. Dat is momenteel (vind ik zelf) niet storend, en juist handig. Als een dergelijke feature mogelijk wordt binnen podcasts, dan kunnen beide zeker hand in hand gaan.

 

Afbeelding copyright: © Patrick Daxenbichler via Fotolia