Een gelukkige publisher zal zich meer inzetten om een adverteerder te promoten. Het is dus belangrijk om als adverteerder de aangesloten publishers te motiveren en te belonen. Ik vertel je graag een aantal manieren om dit te doen.

1. Commissie verhoging

Logisch natuurlijk, maar het hoeft niet altijd om een simpele CPA (Cost per Action) verhoging te gaan. Je kunt een publisher voor een bepaalde periode een CPA-verhoging geven, maar je kunt het ook op een andere manier doen:

  • Werk met een hybride model, zet bijvoorbeeld een CPC in en laat dit naast de basis CPA lopen. Zo kan de publisher op een andere manier jouw webshop promoten. Dit kan leiden tot ander soort verkeer en wellicht tot leuke verrassende resultaten.
  • Stel een commissie ladder in. Publishers kunnen meer betaald krijgen, als ze meer doen dan een afgesproken aantal sales. Hoe deze ladder eruit ziet ligt aan jouw type webshop en hoeveel sales er gemiddeld per maand gemaakt worden. Ga voor de eerste CPA verandering altijd een stukje boven je gemiddelde zitten, hierdoor motiveer je de meeste publishers die er net onder zitten. Afhangend van je marge kun je in elk nieuw segment 1% of 2% omhoog, soms zelfs meer.
  • Mocht het lastig zijn om de CPA op alle producten te verhogen, geef dan meer CPA op een bepaalde productcategorie. Zo kun je tevens sturen welke producten er gepromoot worden. Dit kan niet bij alle netwerken en implementaties automatisch ingeregeld worden, maar je kunt het wel later handmatig uitrekenen en toekennen aan de publisher.

Tip: Beslis niet zelf wat voor commissieverhoging een publisher zal krijgen, maar bespreek dit met de publisher(s) en/of je accountmanager van je affiliate netwerk. Op die manier zet je niet iets op wat voor de publishers uiteindelijk niet interessant blijkt.

2. Zet een incentive in

Dit hangt enigszins samen met het vorige punt, maar is net even anders. Je kunt over bijvoorbeeld één maand een incentive inzetten, dan kunnen publishers extra verdienen als ze een bepaalde groei doorgemaakt hebben (b.v. 50% meer sales). Je kunt ze belonen met een geldbedrag of bijvoorbeeld één van jouw producten als cadeautje (al werkt een geld bedrag toch wel beter dan een cadeautje).

Indien je de mogelijkheid hebt om een aantal producten weg te geven, dan kun je een soort wedstrijd ervan maken; welke publisher schrijft de leukste en ludiekste review? Deze krijgt nog een bonus bedrag. Hierdoor geef je de publisher ook de ruimte om out of the box te denken, wat tot erg leuke promoties kan leiden. Wel belangrijk om van te voren een aantal publishers uit te kiezen en dit met ze te bespreken, anders zet je iets op wat uiteindelijk mogelijk niet interessant is.

Een andere mogelijkheid is om een publisher één of twee producten aan te bieden, die zij weg kunnen geven aan hun bezoekers (met bijvoorbeeld een Like en Win actie op FB). Hierdoor maakt de publishers een goede beurt bij zijn bezoekers en trekt meer verkeer naar zijn website, wat uiteindelijk weer ten goede komt van het verkeer naar jouw website (en je branding natuurlijk!).

Tip: indien je de ruimte en het budget hebt, probeer verschillende incentives per jaar op te zetten, ieder met een ander doel en andere bonussen. Op die manier kun je erachter komen wat het beste werkt voor jou en de publishers.

3. Regelmatige Communicatie

Naast dat het belangrijk is voor de kwaliteit van je programma is het ook motiverend voor publishers als je regelmatig contact hebt. Dit kan via een aantal manieren:

  • Algemene mailings naar al je publishers waarbij je nieuwe producten aankondigt of acties communiceert. Deze kun je meestal laten versturen door je affiliate netwerk.
  • VIP mailings naar je top 10 publishers die jij zelf uitstuurt (i.p.v. via het affiliate netwerk, maar zet je accountmanager wel in CC). Hierin kun je bijna dezelfde soort informatie geven als in algemene mailings, maar net even iets gepersonaliseerder. Hier kun je ook belangrijke, terugkerende acties aankondigen om de top publishers net even langer de tijd te geven om deze voor te bereiden.
  • Eén-op-één calls met de top publishers of publishers met veel potentie, waarbij je meer op details in kunt gaan over statestieken (welke producten werken goed bij deze publisher, wat is de kwaliteit van de traffic, etc). Omdat de publisher veel met deze insider informatie kan, zal hij ook extra gemotiveerd worden.
  • Affiliate dagen/ borrels (zie tip 4)

Tip: Lees dit blog van Jennifer voor nog een aantal goede communicatie kanalen.

4. Organiseer een affiliate dag

Een affiliatedag is het perfecte moment om je publisher te motiveren jouw merk te promoten. Laat ze kennismaken met jouw merk, visie en waarden en bijvoorbeeld nieuwe producten en laat hen feedback geven op hoe de promotie tot nu toe loopt. Je zult tot veel nieuwe inzichten komen én de publishers voelen zich gewaardeerd als ze uitgenodigd worden op een dergelijke dag en je écht naar ze luistert. Ik raad aan om minimaal één keer per jaar een affiliate dag (of borrel) te organiseren, je kunt de accountmanager van je affiliate netwerk hier ook goed bij betrekken.

Tip: Voor tips over het opzetten van een dergelijke dag lees je hier meer.

5.Sta open voor feedback

Als je alle bovenste tips gebruikt, maar nooit écht luistert naar wat jouw publishers (of je accountmanager van het affiliate netwerk) zeggen, dan zal je programma nooit echt succesvol worden. Juist zodra de publishers merken dat je hoort wat zij aanraden en dit in de praktijk gebruikt (wellicht niet altijd alles wat er voorgesteld word) zullen zij pas echt gemotiveerd zijn om het beste van het programma te maken.

Tip: Geef je publishers updates over wat je met hen besproken hebt. Als je op bijvoorbeeld de affiliate dag feedback gekregen hebt, stuur dan een paar weken later een mailtje naar die publisher waarin je laat weten hoe je daarmee bezig bent geweest en of er al iets concreets uit gekomen is.

 

Afbeelding copyright: © s_l via Fotolia