5 factoren die jouw keuze om een affiliate programma te promoten beïnvloeden

[artikel in samenwerking met Gearbest]

Heb je wel eens gehoord van de webwinkel Gearbest? Gearbest is, zoals ze het zelf mooi omschrijven, een Chinese B2C webwinkel dat wereldwijd elektronische producten aanbiedt. Gearbest kun je eigenlijk het beste vergelijken met AliExpress, alleen richt Gearbest zich enkel op elektronica. Ze zijn sinds hun start in 2014 hard gegroeid, namelijk met 800% en behoren inmiddels tot de top 40 webwinkels in de wereld. Gaaf he?

Gearbest vindt het belangrijk om een goed programma te bieden voor (potentiele) publishers. Ze snappen de dagelijkse keuze om de best beschikbare kanalen te selecteren als affiliate marketeer en willen daarom de keuze makkelijker maken voor affiliate marketeers door zich te focussen op een aantal punten die in hun ogen de keuze voor een affiliate programma bepalen. Deze zijn:

  • Structuur
  • Commissiepercentage
  • Productcategorieën
  • Cookie- en tracking mogelijkheden
  • Analyse mogelijkheden

Structuur

Voor Gearbest is structuur in het affiliate programma erg belangrijk. Een affiliate programma hangt volgens de marketeers bij Gearbest af van de acties en aanbiedingen. Deze worden met regelmaat toegevoegd en hierdoor kan het lastig worden voor de publisher om deze met een hoge frequentie op te pakken. Een goede georganiseerde structuur in het programma kan het makkelijker maken om de acties en aanbiedingen met meer regelmaat toe te passen. Hier streeft Gearbest dan ook naar.

Commissiepercentage

De beslissende factor bij de keuze of een programma gepromoot zal worden op de website van de publisher: het commissiepercentage. Iedereen werkt om geld te verdienen, daarom zal het commissiepercentage het eerste zijn waar publishers rekening mee houden bij het beslissen of ze een programma gaan promoten.

Grote concurrenten van Gearbest zijn AliExpress en Amazon. Op hun website hebben ze deze zelf in een tabel geplaatst om de verschillen tussen de drie programma’s aan te duiden. Deze tabel vind je hieronder.

Gearbest commissies

Productcategorieën

Het werkt het beste als je producten promoot op jouw website die je kent of waarbij je interesse ligt. Als deze ook nog een goede match met jouw website is, dan kan er eigenlijk niets meer mis gaan, aldus Gearbest. Het is de start van jouw succesvolle affiliate website.

Cookie- en tracking mogelijkheden

Als publisher wil je online geld verdienen, en het lastige hierbij is om te bepalen hoeveel geld een affiliate programma je uiteindelijk kan opleveren. Een onderdeel van je keuze om een affiliate programma te promoten zal dan ook het bekijken van de cookie- en tracking mogelijkheden moeten zijn. Hoe langer de cookietijd, hoe groter de kans dat je geld kan verdienen aan deze bezoeker als ze geklikt hebben op jouw banner of link. Daarbij geldt ook: hoe nauwkeuriger het tracking systeem, hoe minder gemiste sales je zal hebben.

Analyse mogelijkheden

Een affiliate marketeer houdt van transparantie als het gaat om de performance en sales statistieken. Daarnaast is het voor een publisher belangrijk dat de commissie snel en makkelijk uitgekeerd kan worden. Aan deze twee pijlers hecht Gearbest ook veel waarde!

Het promoten van Gearbest

Wil jij de elektronica producten van Gearbest promoten? Je kan je hier aanmelden voor het Gearbest affiliate programma. Profiteer van hun competitieve commissies, hun duidelijke affiliate programma en sterke analysemogelijkheden.

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here