TradeTracker’s Real Attribution Launch Party was een succes

TradeTracker’s Real Attribution is sinds 30 mei live en op donderdagochtend 6 juli was de officiele launch party. Affiliateblogger was erbij en vertelt je graag wat er besproken is tijdens deze launch.

Bas Dokter, Managing Director bij TradeTracker, trapte de ochtend af met een introductie van het programma. Ook vertelde hij dat het live werd uitgezonden op Facebook en dan er mee getwitterd kon worden met de hashtag: #realattribution. TMG, bekend van 60 verschillende labels waaronder Telegraaf, was de Launch Partner van TradeTracker en daarom werd de ochtend ook bij hen in het krantcafé gehouden.

Wil jij het event terug zien? Dat kan hieronder!

TradeTracker over Real Attribution


Bas Dokter startte de ochtend met zijn sessie over Real Attribution. Waarom Real Attribution en wat zijn precies de voordelen voor publishers en adverteerders? Ook deelde hij de eerste resultaten!

Waarom Real Attribution?

Bas vertelt een mooi voorbeeld waarom zij de waarde van Real Attribution zo sterk zien. Suriname. Een land dat voor hem als consument niet de eerste reis naar toe zou betekenen als hij aan zijn binnenkort te boeken vakantie denkt. Maar er zijn diverse fases in het aankoopproces. Door een artikel in de krant op zaterdag dat mega enthousiast is geschreven wordt hij toch getriggerd. Hij had nog geen idee waar hij naar toe zou willen op vakantie, maar hij besluit zich, door dit artikel, meer te verdiepen in Suriname. Zo gaat hij van blogs met extra informatie, naar een review site over verschillende accommodaties. Wat blijkt? Zijn ideale vakantieland is Suriname. Hij gaat op zoek naar vliegtickets, een accommodatie. Dit zijn nog steeds allemaal schakels die bijdragen aan de sale. En het is niet fair dat deze schakels geen commissie krijgen. Vandaar Real Attribution.

Maar hoe zet je Real Attribution dan in? Er zijn verschillende attributie modellen mogelijk, van last touchpoint tot first en van lineair tot custom. Een adverteerder heeft hier dus volop keuze in en kan precies zo zijn affiliate programma inrichten als gewenst. TradeTracker geeft zelf aan dat ze, met deze type modellen, ervoor willen zorgen dat het voor iedereen te begrijpen en te gebruiken is.

Wat zijn de voordelen van Real Attribution?

Tijdens de eerste sessie wordt er ook stil gestaan bij wat de voordelen zijn voor zowel adverteerders als publishers van Real Attribution.

Voordelen voor adverteerders

Er zijn verschillende voordelen voor adverteerders die groots uitgelicht worden. Zo krijgen adverteerders gedetailleerde inzichten in rol van publishers. Zo weet je als adverteerder welke rol publishers spelen in jouw conversiepad. Daarnaast kunnen adverteerders publishers belonen op basis van hun toegevoegde waarde, kunnen er betere en intensievere relaties worden aangegaan en kan er ook waarde worden toegekend aan Impressies. Display campagnes kunnen dus worden geïntegreerd.

Uiteindelijk wordt door het inzetten van Real Attribution door de adverteerder gestreefd naar meer promotie door de publishers en ook meer promotie in de upper funnel (dus meer in de inspiratie/oriëntatie fase). Er zal meer nadruk komen op branding, inspiratie en storytelling en uiteindelijk zorgt meer promotie voor meer conversie.

bas dokter real attribution

Voordelen voor publishers

Ook zijn er voordelen voor publishers te noemen. Zo worden publishers beloond op basis van hun rol binnen de totstandkoming van de transactie en hun toegevoegde waarde. Je krijgt direct resultaat voor je inspanningen en krijg je een fair share op basis van je bijdrage.

Uiteindelijk profiteert iedereen van meer conversies, kun je meer doen dan inspelen op aanbiedingen en kun je als publisher je strategie aanpassen op basis van inzichten. Samen werk je naar de maximale conversie toe.

Daarnaast stonden full funnel publishers lijnrecht tegenover converters, vertelt Bas Dokter. Er was continu competitie. Wie pakt de laatste klik? Nu gaan we naar een samenwerking tussen beide partijen en krijg je full funnel converters.

Maar zijn er ook nadelen? Dat is een terechte vraag die vanuit de zaal gesteld werd. Daar hoorden we namelijk niets over. Het vragenpanel gaf aan dat er ook geen nadelen hoeven te zijn. Als je maar de benodigde kanalen integreert. Als je er voor kiest om kanalen niet mee te nemen in dit attributiepad, dan zal je data inzichten missen. Dat kan een nadeel zijn.

En hoe zit het dan met de publishers die nu vaak iets extra’s krijgen, bovenop de standaard CPS? Met Real Attribution vallen de staffels (brons/zilver/goud) weg en daarmee valt ook een motivatiefactor weg, wordt er vanuit het publiek benoemd. Hoe wordt er geadviseerd hiermee om te gaan en wat is wel mogelijk?

Vanuit TradeTracker wordt hierop ingehaakt door te benadrukken dat het een eerlijker spel is met Real Attribution en dat je ook beloond zal worden voor assist en inspiratie. Door je juist hierop te focussen kun je voor jezelf een extra beloning creëren. Het is niet mogelijk om voor sommige publishers een hogere commissie in te stellen, want dit doet het model op basis van de toegevoegde waarde automatisch  voor je. CPM of CPC is een automatische optie die zeker wel mogelijk is, maar ook eCPC afspraken en bonusstructuren als fixed fee zijn te implementeren.

De eerste resultaten

De Jong Intra vakanties wordt als voorbeeld genomen voor de eerste resultaten van de tool. Deze adverteerder gebruikt een custom model. Twee conversiepaden worden uitgelicht:

Een conversiepad met 13 attributed touchpoints, wisselend tussen een review publisher en een content publisher. Normaal krijgt alleen de review site, die de sale maakt als last click, de commissie. Nu wordt het verdeeld over alle dertien touchpoints. Goed om te weten hierbij is, is dat er dus ook meer transacties zijn. Het commissiebedrag gaat gedeeld door dertien. Dus mocht je 5 keer in het pad zitten dan krijg je 5 keer een conversie toegekend van een lager bedrag.

Een tweede conversiepad, maar dit keer met 7 attributed touchpoints. Hierin zitten content publishers en kortingscode publishers verwerkt. Ook hier wordt de commissie verdeeld over de 7 touchpoints.

De eerste resultaten zijn voor De Jong Intra goed. Ze hebben een hernieuwde interesse vanuit bestaande en niet traditionele partners, hebben een enorme toename gezien in branding en bereik en hebben een significante groei in sales en omzet.

De visie van TradeTracker op Performance Marketing

Bas Dokter gaat ook dieper in op de visie van TradeTracker op Performance Marketing. We gaan terug naar waar het ooit begon: native advertising is affiliate marketing in zijn meest pure vorm. En de vraag naar native advertising groeit enorm. Ook zien we een enorme vraag naar influencers, maar die hebben veel meer een rol in de upper funnel. Nu kunnen zij ook afgerekend worden op basis van performance.

De totale kosten per order gaan opnieuw een rol spelen. Hierbij wordt er ingegaan op de wens van de adverteerder: CPA-driven adverteren via affiliate marketing. Maar vergeet ook niet het branding aspect, dit blijft een belangrijk onderdeel.

Nextail vertelt over affiliate marketing

Arjen Hoek is de tweede spreker van de ochtend en is Manager Performance Marketing bij Nextail. Voor wie het niet kent, Nextail is de online organisatie van Blokker Holding, met labels als Xenos, Blokker, Leenbakker en Intertoys. Hij deelt zijn ervaringen met affiliate marketing en de overstap naar Real Attribution.

Goed om te weten is dat Nextail eind 2014 is gestart. Ze zijn van een consultancy naar een inhouse team gegaan, en zijn teruggegaan van 5 netwerken naar 1 netwerk. Ook hebben ze intern gekozen voor specialisten per kanaal in plaats van generalisten.

Arjen vertelt dat ze op verschillende facetten hebben gekozen voor de samenwerking met TradeTracker:

  • Dedicated accountmanagement
  • Uitgebreide rapportagemogelijkheden
  • Distributiemogelijkheden van (dag)aanbiedingen
  • Conversiepad tracking

Daarnaast zijn ze sinds 2014 ieder jaar gegroeid met 40% binnen affiliate marketing. Iets waar Arjen trots op is en zijn publishers voor bedankt.

Waarom Real Attribution?

Nextail maakte al veel gebruik van Google Analytics om tot eigen waarnemingen te komen. Het op zoek zijn naar het eerlijker belonen was hier zeker een gevolg van. Ze willen graag top of funnel publishers motiveren om de labels van Nextail te promoten en niet alleen de sale- en aanbieding gedreven items. Bijvoorbeeld een populaire nieuwe game die wordt gelanceerd of een extreem goede aanbieding. Tot slot is focus op kwaliteit ook een belangrijke pijler geweest.

Arjen deelt de huidige situatie met het publiek. In hun huidige conversiepad tracking, voor Real Attribution, was al te zien dat bloggers veelal converter waren. Maar, zoals Arjen aangeeft, bloggen ze alleen bij spannende ontwikkelingen en focussen ze zich op conversie. Bij andere mogelijkheden om te bloggen, bloggen ze niet of veel minder. Hierdoor zijn de cijfers vertekend. Ook geeft hij cashbacks als voorbeeld die ook veel assisting zijn en niet alleen converter. Ook hen kunnen ze met Real Attribution beter belonen.

Arjen Hoek Nextail Real Attribution

De eerste stap was om het attributiemodel te kiezen. Nextail koos voor een custom model met een lineaire verdeling. Na een half jaar of een jaar willen ze dit gaan evalueren. Hoe bevalt het ons? Maar ook: hoe bevalt het onze publishers? Vanuit daar gaan we finetunen.

Eerste resultaten

Bij de eerste 5000 sales waren 6365 publishers betrokken en waren er 8305 attributed touchpoints. Gemiddeld waren er 3,2 publishers pet attributed transactie en het langste pad was 19 publishers per transactie. Het kan dus zijn dat je af en toe een enkele cent krijgt als commissie als er meerdere publishers in 1 pad zitten. Wat wel goed is om te weten, is dat Nextail niet ontdubbelt tegen andere kanalen en alleen kijkt naar affiliate touchpoints.

De toekomst

Nextail ziet kansen. Heel veel kansen. Zo willen ze de passieive publishers opnieuw activeren, nieuwe publishers kansen bieden maar ook publishers die een andere rol gaan aannemen. Hier schuilt ook de bestaande publisher in, die zijn strategie bijstuurt om uiteindelijk meer commissie te kunnen verdienen.

Arjen nodigt publishers uit om traffic te sturen. Op last click kunnen ze minder gaan verdienen, maar door de gehele funnel heen meer. Ga vooral een grotere rol spelen in het hele aankoopproces, aldus Arjen.

TMG als launching partner

Sam Bremer (Manager Corporate Sales bij TMG) presenteert de resultaten die zijn behaald na de start met Real Attribution. Dat is wat onder deze sessie staat op de website van dit event van TradeTracker. Maar: Sam gaat alleen in op wie TMG is. Inspiratie is hun core, dat is duidelijk. Maar meer dan benoemen dat ze met Real Attribution deel kunnen nemen in de inspiratiestroom en hier extra aan kunnen verdienen, gaat hij niet. TMG gaat van informeren naar converteren, zoals Sam het zelf zo mooi beschrijft. Maar helaas deelt hij niets over hun strategie, plan van aanpak of eerste inzichten.

Na ongeveer anderhalf uur is het tijd voor een afsluitende kop koffie. Al met al een mooi launchevent, waarbij TradeTracker in de goodiebags nog extra informatie meegeeft over Real Attribution.

2 Reacties

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here